Permalänk
Medlem

Varför ligger min fläkt på högvarv?

När jag startar upp datorn.. så är det någon av fläktarna i datorn, antingen grafikkorts fläkten eller Processor fläkten som drar på så att det låter för mycket i mina öron.. Men efter ca 1-2 minuter så upphör det höga fläktljudet och återgår till behagligt fläktljud...

Vad beror detta på.... Just när windows kommer igång så startar detta och avtar sedan efter en stund... Varje gång jag startar.....

//Tack på förhand

//Mvh Rickard Gustafsson

Permalänk
Medlem

Så är det med min skeva Zalman 80mm den låter fett när man startar men en kort stund efter så låter den helt normalt

Permalänk
Medlem

Kan inte vara att du har en cd skiva i cd spelaren som varnar upp för att den bootar från cdn?

Permalänk
Medlem

Testa att försiktigt plocka av etiketten på baksidan av alla fläktar så att du ser axeln, droppa i lite tjock olja (ex. sågkedjeolja) och tryck sedan tillbaka etiketten igen.. asiaterna är skitsnåla med oljan i fläktarna de tillverkar
Troligen försvinner problemet då, även för dig med en "skev" Zalmanfläkt

ps. Om du inte får tag på någon "riktig" olja så sno några droppar matolja ur skafferiet... fungerar enligt egen erfarenhet
Nöden har ingen lag, hehe

Visa signatur

- Gammalt är äldst - P3V4X - PII350@518/148 - 128MB PC100 - TNT2M64@default - Seagate Medalist Pro 10GB ATA33 -

Permalänk
Medlem

det är nog en cdrom som låter, ett otränat öra kan nog lätt missta det som fläktljud. en 12 volts fläkt får alltid 12 volt om man inte har något konstigt program som "sänker" fläkten i windows men då skulle det låta som mest när datorn startar och inte när den kommer in i windows.

btw. jag har en brännare som gör så när man kommer in i windows, ganska jobbigt ibland.

Permalänk

jag tror oxo på cd

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

jag tror det är fläkten, jag hade samma problem tills jag bytte fläkt.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

det kan vara precis vad som helst.. men det låter mest troligt att det ligger nått i cd läsaren.. då den varvar upp för att läsa den..

annars så är det något annat.. fläktar är mycket möjligt.. men det borde snarare vara ett konstant ljud om man inte sänkt volten i ett program.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

På mitt grafikkort blir det så att när den går förbi alla "testerna" när datorn startar, ökar den i hastighet...skumt

Visa signatur

xp2500+@2151mhz| MSI k7 via kt3|Gainward Geforce4 Ti4800-se 275/513@300/600|TwinMos 768mb(pc2700)|Maxtor diamond plus 9 80gb|

Permalänk
Medlem

Kan iofs vara nb-fläkten; på vissa kort med program som kan styra dess spänning så varvar den upp när programmet startas och sen ner igen när progget initialiserats klart o vet hur det skall vara

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

Jag har en fläkt som gör precis likadant, som är inkopplad i moderkortet, vet inte varför den gör så, men den saktar ner efter 1-2 minuter, spelar ingen roll om jag är i windows eller bios.. mycket knasigt.

Permalänk
Avstängd

jag tror snubben kan höra skillnad på cdrom och fläkt

Permalänk
Medlem

Jadu datorer är konstiga djur

Permalänk
Medlem

Det var samma sak för mig på mitt gammla Asus Mb, efter ett tag så tröttnade jag och testade mig framm till vilken fläkt det var och då visade det sig att det var min NB-klylare, då klämde jag på en passiv och slängde in den gammla under sängen. Den lät som en traktor som burnade

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk
Medlem

För mig är det en chassifläkt..
Men jag har vant mig med det, stänger aldrig av burken iaf så det spelar inte så stor roll