Permalänk

Mikrodatorn Bäst i Test

Vart kan man köpa moderkortet Soltek 87CW-EL som fick bäst i test i senaste numret av Mikro Datorn?
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen aning om hur Soltek 87CW-EL presterar, men du bör inte basera dina inköp på något du läst i Mikrodatorn, eftersom de har noll koll och inte vet vad de snackar om. Många av deras artiklar är direkt missvisande.
Läs lite bra reviews på bra onlinesidor istället, som Anandtech, Xbitlabs m.fl

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag har ingen aning om hur Soltek 87CW-EL presterar, men du bör inte basera dina inköp på något du läst i Mikrodatorn, eftersom de har noll koll och inte vet vad de snackar om. Många av deras artiklar är direkt missvisande.
Läs lite bra reviews på bra onlinesidor istället, som Anandtech, Xbitlabs m.fl

Amen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag har ingen aning om hur Soltek 87CW-EL presterar, men du bör inte basera dina inköp på något du läst i Mikrodatorn, eftersom de har noll koll och inte vet vad de snackar om. Många av deras artiklar är direkt missvisande.
Läs lite bra reviews på bra onlinesidor istället, som Anandtech, Xbitlabs m.fl

eller här på sweclockers.

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

Re: Mikrodatorn Bäst i Test

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pherlo
Vart kan man köpa moderkortet Soltek 87CW-EL som fick bäst i test i senaste numret av Mikro Datorn?
Tack på förhand.

Till vilken socket är kortet?

Permalänk

Mikrodatorn rikar sig till företag, inte till gamers och överklockare. Bara värt att notera.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mikrodatorn Bäst i Test

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReqourD
Till vilken socket är kortet?

Pentium 4 socket 478, med Intel 856 PE chip

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrebowitz
Mikrodatorn rikar sig till företag, inte till gamers och överklockare. Bara värt att notera.

Knappast. Mikrodatorn är en mainstreamtidning som jag tror riktar sig till de flesta. Inte riktigt PCGamer, men inte riktigt Nätverk och kommunikation heller.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

läst samma nummer, och måste nog hålla med lite... känns inte ALTTID riktigt... inte helt fel heller så klart.. men kollar man in tomshardware, och flera andra så hålls det med om att asus är ett minst lika bra kort, men det är inte lätt att välja det kan jag förstå..

Men titta gärna runt här och där.

Permalänk
Medlem

Först och främst är faktiskt Mikrodatorn riktat till företag.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Om jag inte minns fel så tror jag till och med att det står eller har stått i tidningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Först och främst är Mikrodatorn en skittidning precis som många andra svenska datortidningar. Fullt med sakfel och märkliga tester och slutsatser.

Ska du ha en tidning riktad till företag så möjligtvis computer sweden eller nätverk & kommunikation dock har jag inte läst dem på länge så kan inte svara på deras kvalitet nuförtiden.

Papperstidningarna som kommer engång i månaden har helt spelat ut sin roll idag.

Om ett par veckor när prenumeranterna har fått sin hyllade "pc för alla" så kommer du höra det här samtalet på bussen av "experter" (ungefär samtidigt som Radeon x800 krossat? geforce 6800):

-Såg du att nya ännveedija krossar allt raidijjon-skit
-Precis, radiojjon är bara för fjotissar och CS-bögar

Permalänk
Medlem

som sagt Mikrodatorn riktar sig till Företag har till och med stått i tidningen.

sen Dunde vi ska väl inte dra några förhastade slutsatser vi får se när officeiella benchmarks kommit vilket kort och företag som har behållt tronen eller blivit av med den.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Mikrodatorn kanske säger att de främst riktar sig till företag för att de tror att det ger en lite mer seriös framhävning av tidningen.
Men när man som tidning går ut och testar "gamer"-grafikkort som FX-serien och Radeon-serien med test som t.ex. 3DMark03 så blir jag lite tveksam. Det är främst dessa test som varit lysande exempel på varför man inte ska lita på vad den skitblaskan skriver.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla som klagar på tidningen. Den är ju riktigt bra.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar läsa MikroDatorn när farsan lånar hem den från jobbet.

Läste senaste numret och moderkortstestet det är verkligen ruggigt dåligt genomfört. Poängsättningen är som vanligt helt galen...

Soltek kortet är inte snabbast i nåt test, en del tester och presterar nånstans mellan medelmåttigt och dåligt jämfört med resten av moderkorten. Däremot så plockar den en väldans massa poäng på bra manual, bra medföljande program och mycket finnesser.

Faktatabellen är full med fel och väldigt få tester. Inget 3dmark eller några enskilda minnestester. Däremot så tar de USB2 prestandan väldigt seriöst (vem fan bryr sig om det egentligen??)

Så mitt förslag är att läsa tester någon annanstans än i Mikrodatorn. De är fel inriktade och vänder sig absolut inte till hårdvaru intresserade personer.

Resten av testerna i samma nummer var ganska dåligt gjorda och tipsen för att få en stabilare dator var bitvis rent av löjliga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
som sagt Mikrodatorn riktar sig till Företag har till och med stått i tidningen.

sen Dunde vi ska väl inte dra några förhastade slutsatser vi får se när officeiella benchmarks kommit vilket kort och företag som har behållt tronen eller blivit av med den.

Observera frågetecknet efter "krossat" i mitt förra inlägg.

Till er som tycker MD är en himla bra tidning:

Permalänk
Medlem

Men likt förbannat så köper jag skiten. Även fast jag bara blir irriterad av att läsa deras tester. Speciellt processortesterna verkar vara helt galna.

Fast det värsta jag läst är nog It pro eller Nytt IT som fick en prescott 2.8 (el. 3.2 kommer ej ihåg) att vara bättre i spel än en FX-53 :/

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

jag köpte ett moderkort som dom tyckte var bäst i test.
dom skrev det klockade bra etc ett abit kort.
det klockade värdelöst...
kom inte över 700 med min celeron 566 fast med mitt gamla kort körde jag 900.
så deras tester hade jag inte rättat mig efter.
minns inte namnet abit något bx kort.
läste sen andra recentioner på nätet där skrev dom att det inte klockade så bra :/
så lita inte på dom om du ska köpa grejer.
hör här på forumet i stället vad som e bäst.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Både jag å kompisen köpte solteck 75DRV för 2-3 år sedan efter bra recensioner. Ja instabilt var det för mig allt annat i butken var ok bara nytt mobo som löste alla mina stabilitetsproblem. Kompisen är inne på sitt tredje å det läste han väll om i nån datortidning typ microdatorn att det skulle var så bra. Nepp recensioner ska tas med en nypa salt allmänt.
Solteck i min mening är kass kvalite, dåligt fugerande futures, tyket support som hävdar att allt annat i datorn är fel på, och igen garanti. Ska man behöva betala 600-700Kr för fabrikationsfel? Solteck ansåg det så jag blev rasande var ju inte mitt fel att dom byggt mobot fel eller?
Nepp skaffa asus och kolla vad som fugerar bäst för dom flästa IRL. Inga recensioner hinner framföralt stabilitetstesta hårdvaran å des kvalite lågsicktigt nåt bra.

Permalänk
Avstängd

mikrodatorn suger

pchemma är bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tackle
mikrodatorn suger

pchemma är bäst

PC Hemma är om möjligt ännu värre

PC För Alla ligger inte bra till heller, kallar 192KHz/24bit för CD-ljud

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

kunde inte sweclockers göra en datortidning så man kunde få en bra tidning ?
enda pc tidningen man kan köpa är PCG

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

MD har sagt saker som kommer förfölja mig resten av livet bl.a så för ca ett år sen när de testade minnnen har jag för mig, så i 3dmark 01 så körde de först med 128 i RAM och fick typ 10000p sen med 256 och fick 10100p och sist med 512 i RAM och fick 10080p och som slutsats skrev de att det är onödigt med mer RAM än 128 om man spelar spel GAHHHH

För att inte tala om gången de körde en Intel VS AMD artikel och P4an hade snabbaste Rambus minnen och Athlon datorn pc2100 noname minnen. Gissa vilken som vann ?

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av none
För att inte tala om gången de körde en Intel VS AMD artikel och P4an hade snabbaste Rambus minnen och Athlon datorn pc2100 noname minnen. Gissa vilken som vann ?

Fast du påpekade de väl prisskillnaden också? Brukar de göra iaf. Alla test är inte gjorda för att vara balanserade, utan för att, just det, testa. Det är upp till läsaren att då ta prisskillnaden med i sin beräkning, om du t.ex är inköpsansvarig på ett företag så letar du efter en nisch, ett behov, såsom Best of the best eller Kontorsmaskin, då kan det kanske vara intressant...

F ö så är det väl inte så smart att rikta sig till lite olika marknader såsom MD gör... de bör lära sig att satsa på en :/

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

Ähhhh. Har slutat me dessa "papperstidningar". Shoppar en om det nu "råååkar" vara ngt som jag absout vill läsa.
Ska man ha fatt i bra datorprylar så inte läser man iallafall nåra tester i diverse papperstidningar o drar slutsatsen att det är kanongrejer! Nä, då vänder man sig till Swec, xbit, anandtech mm + att man frågar runt lite på vettiga forum (typ här!).
Tester som dock kan vara bra i dessa papperstidningar är programvara, skärmar, brännare o sånt. Inte moderkort, prollar, klockning, grafikkort, minnen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Mikrodata haha går det att skratta mer

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla senaste CPU testet, dem lyckades att Celeron vann över AMD FX i vissa tester, XP slog AMD64 på många tester, osv. Dem testar CPUn i 3D mark 03 utan att vissa CPU-test resultatet. Enligt dem är AMD64 söligare på allt idag men att den kommer bli snabbare när 64bitars Win kommer, i 32bitar så är den enligt dem chanslös mot intel.
Dem har gjort grafikkortstester där dem lyckats genomföra vissa tester som inte ens hårdvaran klarar av.

Nä mikrodatorn är en bra tidning om man vill läsa nyheter på kommande saker, 2 sidor eller så i tidningen och iofs finns alla nyheter på nätet snabbare. Testerna är skit och de som genomför dem är mycket inkompetena eller bara rent slöa. Mailade sist till dem om deras CPU paroditest och undrade hur dem gjort testerna(slagit tärning?) och hur de lyckades få dem resultaten(skitit i och testa?) men har tyvärr inte fått svar tillbaka av dem.

Kollar du runt på nätet så kommer du se att soltek inte vunnit mera tester än hos dem. Samt soltek är enligt dem jag känner som haft soltek kort ett av dem buggigare och instabilaste moderkorten.
Skulle rekommendera ett ABIT eller MSI moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raye
Fast du påpekade de väl prisskillnaden också? Brukar de göra iaf. Alla test är inte gjorda för att vara balanserade, utan för att, just det, testa. Det är upp till läsaren att då ta prisskillnaden med i sin beräkning, om du t.ex är inköpsansvarig på ett företag så letar du efter en nisch, ett behov, såsom Best of the best eller Kontorsmaskin, då kan det kanske vara intressant...

Det var ju en "giganternas kamp" Mellan AMD och Intel.

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem

Det går ju för dom som har nåt att kommentera att skicka email till författaren/testaren på MD och därmed förhoppningsvis i positiv anda skapa en bättre tidning.

Tycker det är en skyldighet att informera de okunniga om man nu sitter inne med bättre kunskap.

Risken är ju att de som tycker, tror, gissar och hoppas styr världen i stället för de som är upplysta och sitter inne med kunskapen.