Kan inte installera Win 2000 på min nya Western 120GB

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Win 2000 på min nya Western 120GB

Har allvarliga proiblem, ska försöka beskriva så gott det går.
Köpte en "vanlig" Western 120 GB så vitt jag vet, ska inte vara nån SATA disk...
Den funkade fint när jag körde den som slave och hade win 2k på en annan HD men när jag ville sätta Western disken som master och installera operativet på. så säger installations programet ifrån.
Inne i installationsprogramet så hittar den alla diskarna, även Western disken, men när man väljer en partition på den och vill installera så kommer det upp nåt fel meddelande, minns inte vad det stog nu, men det går ivarejfall inte att installera på den...

Vad ska jag göra igentligen ?
Och ja jag har sökt här på forumet, även frågat på Mircen utan reslutat....

Har : Duron 1100
Asus A7V8x-x
256 mb ram..
Radeon 9700
dom andra diskarna är:
1 seagate
1 samsung

Permalänk
Medlem

skulle vara enklare om man visste exakt vilket felmeddelande det var. "...så kommer det upp nåt fel meddelande..." räcker inte, kan vara tusen olika.

Permalänk
Medlem

Det står att installations programmet måste skriva filer till partitionen, men installations programet kan inte hitta någon windows 2000 kompatibel partition.
Jag partitionerade upp disken när den satt som slave, med hjälp av partition magic.
Minns inte hela fel meddelandet men nåt i den där stilen stog det

Permalänk
Medlem

Tss, lägg in linux istället..

Visa signatur

| Topower 520W | Epox 8RDA3+ | AMD 3000+ | ATI Radeon 9800pro | 1x512Mb 500MHz Kingmax Hardcore | 1x ATA 80Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G3M
Tss, lägg in linux istället..

Smiley eller inte så var det ett korkat svar.

Kaizoon, du (eller PM) kanske skapade fel typ av partition. Har du inget av värde på disken så ta bort alla partioner med XP/2000's installern och skapa nya från grunden direkt i installationsprogrammet. Se även till att inte snabbformatera med NTFS utan gör en fullständigt formatering där du installerar Windows första gången.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

ata

Brukar inte vara problem vad vanliga ata-kontrollers, men kolla för säkerhets skull om det finns en speciell drivrutin till ata kontrollern.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: ata

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Brukar inte vara problem vad vanliga ata-kontrollers, men kolla för säkerhets skull om det finns en speciell drivrutin till ata kontrollern.

Han har ett Asus A7V8x-x. Alltså inga konstigheter eller drivrutiner behövs.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kolla så du inte har på Antivirusfunktionen i BIOS. Installationen försöker säkert skriva till bootsektorn men vägras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015