Permalänk
Medlem

Musikdator

Min bror pysslar med elektronisk musik. Hans nuvarande dator är en gammal Amd Palomino 1600 med 512mb 2100ddr. För att göra musik använder han Logic som då tyvärr blev uppköpt av Apple och dom lade ner pcutvecklingen av programmet (så man behåller sin l33ta status)
Nu känner dock brorsan att han behöver en dator med mera prestanda och jag har klurat lite på vad som skulle vara bra. Problemet är budgeten som ska vara så liten som möjligt.
Vad jag då tänkt är att det som ger honom mest prestandaökning är cpu,minne och moderkort. Är det någon mening med ett dualmoderkort? Måste inte programmet vara skrivet för att kunna nyttja 2 cpus?
Tänkte nog köpa en barton2500 och klocka till 3200, är det verkligen så stor skillnad på athlon64? speciellt med tanke på att athlon64 vad jag förstått inte är snabbare på 32bitars program?
Moderkortet behöver inga fancypansyprylar ALLS! han har ett pci-firewirekort och usb kan vara intressant, han har också trådlöst nätverk så det behövs inget sådant. Ljudkort har han självklart ett som är svindyrt, snarare bra om det inte har massa prylar man måste stänga av i bios men det viktigaste är att det är stabilt. Är det någon större skillnad på chipsets om man inte ser till funktioner som nätverk,ljudkort utan till prestanda? KT400a, KT600 eller Nforce2 eller är det intressant att titta på ett system med K8T800(som är dubbelt så dyrt)
Tänkte för övrigt köpa 2 mindre diskar och köra i raid0 ev 3 diskar i raid5 så att hårddiskarna inte blir någon flaskhals men ljudet borde väl ändå laddas upp i ram så därför låter 1gb ram bra.

Jag behöver inte exempel på prylar utan just vad ni tror om olika jämförelser och hur mycket mer prestanda de ger eller vilken av valen som helt enkelt är bäst och om det ger 0.00001% ökning eller en prestandaökning som verkligen kommer märkas