Permalänk
Medlem

Ny Bärbar dator

Hösten kommer och Smack ska börja pa KTH. Jag har kommit fram till att jag kommer få behov av en dator som är något lättare att bära med sig. Jag måste erkänna att jag är extremt dåligt insatt i vad som är bra/prisvärt när det gäller bärbart.

Jag kommer använda datorn som ett kompliment till min stationära och den kommer antagligen aldrig behöva arbeta med särskilt prestandakrävande uppgifter.

Frågor till er är som följer:

1: Är det någon skilnad mellan olika märken? Kommer ni alla skratta åt mig när jag köper en Compaq? Vilket märke skulle du rekomendera?

2: Det som är svårast att avgöra tycker jag är vilket grafikkort man behöver. ACER TM 371 har enligt Dustin ett Intel 855GM / upp till 64MB DVMT. Vad innebär det och kommer det vara nog till allt vardagligt som man använder en studiedator till. Jag pratar om saker som powerpoint, photoshop och autocad.

3: Anser ni att det är en stor nackdel att en dator inte har en inbyggd cd/dvd?

4: Vilken bärbar dator skulle du köpa?

5: Var skulle du köpa den ifrån?

Tacksam för svar!

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak.

Asus M5200N. Det FINNS ingen bättre dator. Jag har den och är supernöjd. Världens minsta dator med combodrive...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Säger bara en sak.

Asus M5200N. Det FINNS ingen bättre dator. Jag har den och är supernöjd. Världens minsta dator med combodrive...

den har ju skitgrafikort
ska inte vara integrerad
ati radeon 9000 serien

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem

Jo, men Smack sa:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Jag kommer använda datorn som ett kompliment till min stationära och den kommer antagligen aldrig behöva arbeta med särskilt prestandakrävande uppgifter.

Så grafikkort spelar väl inte stå stor roll?
Vet du nån riktigt bärbar dator (han sa ju att den skulle vara mkt liten att ha med sig) som har ett bra gfx? Finns ju HP/Compaq NX700, som är riktigt bra, men då väger de ju en del också.
Annars finns ju Toshibas Satellite Pro M30 (http://www.toshiba-dm.com/products/products.html?componentID=...) som är en riktigt fräsh dator som har typ ALLT och väger inte för mkt (2,7 kg) - men återigen inte lika liten som Asus M5.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att akta sig för Compaq och IBM. Bara problem med Compaq och IBM har väl inbyggt TCPA/palladium grejen i alla sina bärbara, och det måste vi givetvis bojkotta.

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av none
Ett tips är att akta sig för Compaq och IBM. Bara problem med Compaq och IBM har väl inbyggt TCPA/palladium grejen i alla sina bärbara, och det måste vi givetvis bojkotta.

Compaq bärbara brukar det inte vara något fel på. Tvärtom så är dom nog ett av dom bättre märkena, speciellt nu när dom gått samman med HP som har superb support.

Och att IBM ska ha byggt in TCPA i sina känns rätt lönt när det inte finns mjukvara som använder det än.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Compaq bärbara brukar det inte vara något fel på. Tvärtom så är dom nog ett av dom bättre märkena, speciellt nu när dom gått samman med HP som har superb support.

Och att IBM ska ha byggt in TCPA i sina känns rätt lönt när det inte finns mjukvara som använder det än.

På vår skola har alla fått låna varsin bärbar dator. Förra året hade vi Compaqs som smälte!!
Vi fick därför byta upp oss en modell och istället nu har typ varrannan varut trasig från fabrik. Så nej, Compaqs bärbara är inte bra så sluta ljug. Angående IBM och TCPA så är det en principsak. Och om det nu inte finns mjukvara som använder det äre inte ännu sjukare att det finns i dom då, kan man ju tycka.

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem

Re: Ny Bärbar dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Hösten kommer och Smack ska börja pa KTH. Jag har kommit fram till att jag kommer få behov av en dator som är något lättare att bära med sig. Jag måste erkänna att jag är extremt dåligt insatt i vad som är bra/prisvärt när det gäller bärbart.

Jag kommer använda datorn som ett kompliment till min stationära och den kommer antagligen aldrig behöva arbeta med särskilt prestandakrävande uppgifter.

Frågor till er är som följer:

1: Är det någon skilnad mellan olika märken? Kommer ni alla skratta åt mig när jag köper en Compaq? Vilket märke skulle du rekomendera?

2: Det som är svårast att avgöra tycker jag är vilket grafikkort man behöver. ACER TM 371 har enligt Dustin ett Intel 855GM / upp till 64MB DVMT. Vad innebär det och kommer det vara nog till allt vardagligt som man använder en studiedator till. Jag pratar om saker som powerpoint, photoshop och autocad.

3: Anser ni att det är en stor nackdel att en dator inte har en inbyggd cd/dvd?

4: Vilken bärbar dator skulle du köpa?

5: Var skulle du köpa den ifrån?

Tacksam för svar!

Låter kul, själv pluggar jag redan där. Vad kommer du läsa?
Köpte mig själv en Sony Vaio (PCG-V505DP) ganska nyligen. Hade dock en HP Omnibook XE3 innan jag började och den har faktiskt inte varit i skolan så ofta, dvs man klarar sig bra utan en bärbar. Jag läser självklart data.

Har 512mb ram i Omnibooken, så den skulle nog fortfarande duga till att göra skolarbeten på. Dock ville jag ha en lättare bärbar så därför köpte jag mig Sonyn.

Vad som är lätt att bära kan man ju diskutera. Allt beror på hur man bär och vad man har med sig. HP:n väger över 3kg, så den blir jobbig att bära med en handväska (särskillt när man har med sig skolböckerna), dock har jag flera polare som har vant sig iaf. Själv tycker jag Sonyn som endast väger 1,99kg är gränsfall på vad man orkar springa runt med i handen. Har du en bra datorryggsäck kan du dock bära med dig nästan vad som helst. Min Targusryggsäck(förstärkt ryggsäck med fack för en bärbar) är minst lika skön och rymlig som min vanliga Haglöfsväska.

Skulle jag inte varit ett hårdvarufreak med flera burkar så skulle jag hellre ha köpt mig en riktigt bra stationär med STOR skärm än att köpa en bärbar. Alternativt köpt en begagnad bärbar. Som student behöver man ju pengar till annat än hyra och mat!

1. Ja skillnaden är ju enligt vissa att du betalar en del onödiga pengar för ett märke. Dyrare bärbara bör vara bättre kvalitetsmässigt, alla har dock olika åsikter om detta. Bärbara är lite känsligare än stationära så de bör man köpa av någon man tror kan ge en bra service om något skulle gå sönder. Dock har vi alla skräckexempel på stora företag som inte gör det man tror de ska. HP har gått ihop med Compaq och är väldigt stora = resurser att göra bra bärbara, så ingen bör skratta åt dig. Gör de det så är de bara avundsjuka!
Titta närmare på HP/Compaq, IBM, Dell, Macintosh eller Sony då många har dem = du kan läsa om vad folk tycker om dem och även få hjälp om de börjar strula. Vill du betala mindre kan du ju även kolla in acer eller fujitsu siemens.

2. Till skola arbeten duger vilket som, matlab, matematica och powerpoint behöver inga 3d kort för att funka bra. Vill du spela så ska du skaffa en bärbar med ati eller nvidas mobile grafik. Acer som du snackar om tror jag har ett sk integrerat grafikkort och många kallar dem skit för att de använder din dators ram som minne och att de presterar dåligt i 3d apps. Ska du ej spela så duger de dock mycket väl som sagt!

Ska du jobba med datorn så är väl storleken på skärmen och kvaliten på den viktigast. Ju större skärm desto mer väger dock datorn! Vilken storlek du behöver och hur bra den är ska du avgöra genon att se den i verkligheten. En trevlig funktion är tv-out, har dock inte den på sonyn.

3. Nej, tänkte ett tag på att köpa en av de minsta och lättaste bärbara och de måste man ju köpa cd/dvd löst. Enda nackdelen är att dessa externa enheter kan tyckas vara väldigt dyra. Du tjänar dock en del i vikt hp:s nc4010 och ibm:s x40 är ju väldigt trevliga viktmässigt. Dock valde jag ej en av dem pga att jag tyckte skärmarna på dem vara dåliga. En cd behövs dock, så köper du ingen alls så kommer du ångra det.

4. Svårt val, allt beror på hur mycket pengar du har och vad du prioriterar! Macintosh Ibook är en riktigt bra student dator då den är billig (10% billigare att köpa som student) och faktiskt går att göra rätt mycket på. Går även köra linux på den, men programutbudet blir egentligen ganska begränsat eftersom av flera skäl, windowsprogramens tillgänglighet är tyvärr ett bra skäl att inte köpa mac. Skulle nog rekommendera dig en dell eller ibm, många studenter har sånna. Sonyn är enligt mina ögon den grymmaste burken, men den kostar tyvärr som sonyprodukter brukar göra.

Mitt bästa tips är att besöka inlife, office och macotecket i sthlm. De har nog det mesta du är intresserad av.

5. Köper du online så finns en risk att du kan få en bärbar med trasiga pixlar och tyvärr har alla tillverkare väldigt sjuka pixelpolicies = är pixeln död får du leva med det. Butiker gillar ifs inte heller att öppna datorn innan du betalt, men de ändrar sig ganska fort särskillt när du gör klart för dem att du har pengarna.

Bra saker att tänka på:

Fixa försäkring, bärbar är alldelles för dyra att reparera själv. Förlängdgaranti och drulleförsäkring är två olika saker. Försök hitta någon försäkring som har så lågt nedskrivningsvärde som möjligt.

Köp inte den för att spela på!

Ska du bära omkring mycket på den, köp någon som är lätt och har bra batteritid.

Bryr du dig mindre om vikten så tycker jag du ska köpa en ibm t41 eller dell inspiron 8600.

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Avstängd

jag räcker upp handen och tipsar om begagnade .
finns faktiskt i stort sett samma datorer som dom finns nu , fast med lite sämre processor och minne.
ut med minnena, köp nya.

klar, så har du en dator som funkar precis lika bra till skolarbeten som en ny för 10.000+ .

bra sätt att tjäna lite pengar ...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
jag räcker upp handen och tipsar om begagnade .
finns faktiskt i stort sett samma datorer som dom finns nu , fast med lite sämre processor och minne.
ut med minnena, köp nya.

klar, så har du en dator som funkar precis lika bra till skolarbeten som en ny för 10.000+ .

bra sätt att tjäna lite pengar ...

De är väl inte likadana om de har sämre processor etc? Dock håller jag med om att begagnat är det bästa man kan köpa som student, om man nu inte har rika föräldrar som betalar eller har en del cash själv!

Till skolarbeten räcker 256mb ram och en p3:a.

Man tjänar aldrig pengar på att köpa något, man kan endast spara ifall man köper något som är billigare än det man hade tänkt köpa innan.

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem

Grejen är bara att det under det senaste året skett en enorm utveckling iom med Centrino, som gjort att de bätbara idag väger ungefär 1,5 kg. En två - tre år gammal bärbar väger ju i regel typ tre kilo!? (om man inte köper en Vaio lr nått förtås)
Ur den synvinkeln är en ny dator betyligt trevligare...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Avstängd

njaa... där har du en punkt. förresten... borde det inte gå att klocka ner datorerna lite, så man får mer batteritid ?
d.v.s om man kan klocka ner en mobile pentium M på 1,4 ghz till kanske 1 ghz eller något... borde väll gå, och hur mycket extra batteritid får man då ?

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
njaa... där har du en punkt. förresten... borde det inte gå att klocka ner datorerna lite, så man får mer batteritid ?
d.v.s om man kan klocka ner en mobile pentium M på 1,4 ghz till kanske 1 ghz eller något... borde väll gå, och hur mycket extra batteritid får man då ?

Det är just det den gör själva

Min 1.6GHz PM går ner till 600MHz när den körs på batteri om man är i win.
Spelar man så går den upp men då sjunker batteritiden.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny Bärbar dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patu

4. Svårt val, allt beror på hur mycket pengar du har och vad du prioriterar! Macintosh Ibook är en riktigt bra student dator då den är billig (10% billigare att köpa som student) och faktiskt går att göra rätt mycket på. Går även köra linux på den, men programutbudet blir egentligen ganska begränsat eftersom av flera skäl, windowsprogramens tillgänglighet är tyvärr ett bra skäl att inte köpa mac. Skulle nog rekommendera dig en dell eller ibm, många studenter har sånna. Sonyn är enligt mina ögon den grymmaste burken, men den kostar tyvärr som sonyprodukter brukar göra.

Jag skulle nog inte säga att programutbudet är dåligt för det är det verkligen inte.
Sen är ibooken liten och väldigt smidig, har väldigt bra batteritid, sitter jag å slösurfar så kan jag göra det i 4 timmar å 20 min typ.

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny Bärbar dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
Jag skulle nog inte säga att programutbudet är dåligt för det är det verkligen inte.

Den som vill söka på passande hård och mjuk -vara kan göra det här
(även om sidan släpar lite - så det finns ofta mycket mer…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!