Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Permalänk

Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Halloj!
Jag är ingen van sweclockare, men nu tänkte jag skriva här och be om er hjälp.

Det är så att jag fått ett inkassobrev från Intrum Justitia International där dom vill att jag ska betala 3.957kr för en obetald räkning till ett företag som heter "Noise
Control Denmark Aps"

När jag läser Noise Control förstår jag att det måste ha blivit något tjafs...
Jag beställde nämligen för ca 2 år sedan chassi+ljuddämpningsprodukter från butiken Whynoise (www.whynoi.se)
Min order dröjde längre en vad som var lovat, och några email växlades där jag fick nya datum då jag skulle få sakerna jag beställt.
Efter ett antal veckor tröttnade jag och skickade ett mail där jag skrev att jag ville avbeställa min order. Sen hörde jag inget mer ifrån dem.
Jag beställde istället ljuddämpningsmattor från Datorbutiken.com

Och nu, långt efter, kommer alltså ett inkassobrev från det danska systerföretaget Noise Control där det vill att jag ska betala fyra tusen för saker som jag aldrig fick. Det måste ha skett något fel i registreringen av min avbeställning.

Jag har givetvis mailat svenska Whynoi.se, och försökt att få kontakt via telefon upprepade gånger. På den danska sidan (http://www.noisecontrol.dk/) går det att klicka på allt utom
" Om Firmaet Baggrund, Historie, Adresser og telefonnumre "
Just den knappen funkar inte att klicka på.... Men jag har skickat mails till www.webconsult.dk eftersom det står "Noise Control Denmark ApS sælger sine produkter igennem: www.webconsult.dk"

Så, inget svar nånstans hittils. Och 10 dar har jag på mig står det i brevet. Vad gör jag nu? Kan jag vägra och betala, vad blir följderna? Ska jag vända mig till min konsumentombudsman? Är det någon här på Swec som har kontakter med Whynoise, för hittils känner jag mig ganska ignorerad eftersom ingen ger mig något svar överhuvudtaget.

Vad ska jag göra? Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert direkt, men om jag var i ditt ställe skulle jag genast kontakta experthjälp. Man vill fan inte dra på sig skulder på grejer som man inte har köpt. Ring upp någon kunnig och prata med denne och låt denne hjälpa dig, så kan han sen intyga att du har gjort det du kunnat och du är helt oskyldig.

Better safe than sorry

Permalänk
Medlem

Var det inte några här på forumet som fick samma typ av inkassokrav som du?...Sök på forumet...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24822...

Permalänk
Medlem

Konsumentombudsmannen genast!

Permalänk
Medlem

Du kontaktar inkassobolaget via telefon OCH vanligt brev
och bestrider fakturan . Vid kontakten så lägger du även till att du avbeställt produkterna och ev annan information, Dom kommer då kontakta företaget och troligtsvis så löses problemet.

Permalänk

Läs Zoloths inlägg, precis så ska man gå till väga.
Om det inte löser sig då så kan du kontakta en konsumentombudsman för råd. I förlängningen görs det upp i tingsrätten (om företaget fortsätter att bestrida ärenedet). Om det är precis som du säger så vinner du lätt där.

Permalänk
Medlem

Du bestrider precis som det är sagt men dessutom begär du in underlagen på att du verkligen mottagit varorna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är det inte fler som haft problem med whynoise? Senast jag hörde/läste något om de hade de slutat svara på mail och har krånglat lite allmänt.

Zoloth:s och skruvis förslag är väl det bästa du kan göra i nuläget. Konsumentrådgivningen ska finnas att tillgå på din kommun där du bor.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk

Tack för alla bra svar! Jag kommer följa tipsen och rapportera vad som händer.

Permalänk
Medlem

De va fan va Intrum i danmark börjar skicka ut inkassofakturor till folk när whynoi.se är inblandat.

Det företaget sköter verkligen inte sina kort rätt... Hoppas snubben som äger det handelsbolaget sätts i personlig konkurs, sånna ska inte ha egna företag.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Farsan fick ett inkassokrav från intrum justitua. Det var renhållningsverket som hävdade att han inte betalat en räkning vilket han hade gjort. Han betalade inkasson men sen satte han själv intrum justitia på renhållningsverket så att de blev tvugna att betala tillbaka pengarna

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Medlem

I din komun finns det konsumentvägledare, ta kontakt med dem för hjälp och rådgivning. Ring komunväxeln så hjälper dem dig med telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att man sålt alla obetalda fakturor.
Har för mig det finns företag som sysslar med sådant.
Är man konkursmässig så säljer man sitt register med obetalda fakturor.
Ett sätt att få in pengar.
Om man skall skicka brev så är väl ett rekomenderat brev lämpligt.
Så man vet att brevet har blivit motaget.

Visa signatur

eehhh

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för samma sak...

Betalade inte kravet inom 10 dagar och har nu fått ytterligare en påminnelse hem från Intrum i danmark...

Ska skriva ett brev till dem (som min konsumenthandläggare sa) där jag skriver att jag inte tänker betala något som jag redan betalat för, dessutom via postförskott)

Det är samma företag i danmark som skickat dem och det är whynoi.se jag handlat av..

Jag har inte fått svar av vare sig whynoi.se eller Noice Control i danmark..

Mitt kravbrev är på drygt 2000 kr

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk

ProXyon. Gör det! Min mamma har tagit kontakt med dem (det var hon som öppnade brevet först), och de har sagt att det ska ta kontakt med företaget och reda ut det hela. Eftersom ingen annan kan få kontakt med dem så undrar jag om Intrum kommer lyckas med det. Alla här på Swec som fått ett obefogat inkassobrev ifrån Whynoi.se borde ringa Intrum med detsamma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bearZ
Kan ju vara så att man sålt alla obetalda fakturor.
Har för mig det finns företag som sysslar med sådant.
Är man konkursmässig så säljer man sitt register med obetalda fakturor.
Ett sätt att få in pengar.
Om man skall skicka brev så är väl ett rekomenderat brev lämpligt.
Så man vet att brevet har blivit motaget.

Inte till Intrum Justitia min lille vän.. de är ett rätt etablerat inkassoföretag som väldigt många företag använder... Du tänker nog på Baltic Inkasso..
www.balticinkasso.com

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atrax
Inte till Intrum Justitia min lille vän.. de är ett rätt etablerat inkassoföretag som väldigt många företag använder... Du tänker nog på Baltic Inkasso..
www.balticinkasso.com

Intrum Justitia köper givetvis också upp gamla fakturor. Det är vanligt att inkassoföretag gör det. Jag tror dock inte att Intrum Justitia använder samma metoder som Baltic Inkasso.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FriendlySponge
ProXyon. Gör det! Min mamma har tagit kontakt med dem (det var hon som öppnade brevet först), och de har sagt att det ska ta kontakt med företaget och reda ut det hela. Eftersom ingen annan kan få kontakt med dem så undrar jag om Intrum kommer lyckas med det. Alla här på Swec som fått ett obefogat inkassobrev ifrån Whynoi.se borde ringa Intrum med detsamma!

Pratade hon svenska med dem eller engelska?

Men ska göra det direkt på måndag.. undrar om man borde hänvisa att man vet fler som håller på att bli lurade?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem

ProXyon: varför skulle hon pratat engelska med dom?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
ProXyon: varför skulle hon pratat engelska med dom?

Förmodligen för att hon är oförmögen att förstå andra dialekter än rikssvenska.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXyon
Pratade hon svenska med dem eller engelska?

Men ska göra det direkt på måndag.. undrar om man borde hänvisa att man vet fler som håller på att bli lurade?

Jag kommer göra det i ett brev jag skrivit till dem. Jag hänvisar mycket till vad andra har upplevt av företaget här på Swec. Även att de fastnat på GP:s konsumentsida är ju glasklart att ta med. Företaget är ju inte seriöst för 5 öre.

Du får kolla upp efter telenr/email på brevet du fick från Intrum. I mitt fall så har vi varit i kontakt med danska Intrum eftersom kravet kommer från Noise Control i danmark (Ett systerföretag till Whynoi.se som också sköter fakturor och annat)

Permalänk
Medlem

BalticInkasso..
Vad kör dom med för metoder?

Permalänk
Medlem

Hästhuvud på trappen etc ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Hästhuvud på trappen etc ;).

Nej men ärligt...

Permalänk
Medlem

taufik: Olagliga metoder, hot osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Nej men ärligt...

Jo, ärligt!

Citat:

När vd:n för byggföretaget kom hem till sin villa söder om Stockholm stod ett stort paket på trappan. Det innehöll ett blodigt grishuvud.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=91081

Permalänk
Medlem

Åfan. Men hur kan det vara tillåtet att driva ett sånt företag?

Permalänk
Medlem

i baltiska länder..vem tror du bryr sig? svenska myndigheter kan ju knappast göra nått i deras länder...och där är väl polisen och deras myndigheter så mutade så dom alla har guldtänder :I

likadant i ryssland osv.

alla länder är inte sverige.. men det är ganska larvligt att säga "men ring baltic inkasso" ..storrisk att dom tar åt sig fall där det handlar om tex 3k.. förmodligen vill dom ha en rätt hygglig summa för att utföra lite olagliga saker som det kan hända att dom blir straffade för

iaf va ja tror

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Devils plaything

Permalänk
Medlem

Tillfälligt eller inte?

Whynoi.se är nere?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera