Permalänk

Tänkte skaffa ny dator, behöver tips

Jag har funderat, funderat och funderat lite till...
Tänkte ha följande prylar:

Moderkort: ASUS K8V/SE Deluxe
CPU: AMD Athlon64 3200+x86-64, s754, 2,0GHz BOX
RAM: DDR PC3200/400 1GB Kingston (CL3)
SystemHD: Western Digital Raptor 36 GB SATA
HD: Maxtor 250 GB /7200 /8 MB SATA
Ljud: SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum PRO
Grafik: Creative GeforceFX 5600 256 MB
DVD: ASUS DVD 16X
DVD-brännare: NEC ND-2500A Dual DVD 8X (Svart)
Låda: Sonata Piano Black 380W Quiet
Processorfläkt: Arctic Cooling AMD64 Silencer

Innan alla börjar klaga...
Grafikkortet har jag redan i den dator jag nu använder, så det tänkte jag använda ett par månader till...

Och så en fråga: Hur mycket prestanda vinner jag på att ha OS på en separat HD (Raptorn i det här fallet)?

Är det något som jag kan satsa på?

Passa även på att tipsa om billiga (och bra) 19" TFT som jag kan använda till datorn. Kanske http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54205 skulle vara något?

Om ni ska ändra på konfigurationen, så var medvetna om att jag helst inte vill lägga mer än 15 000 kr på datorn (exkl. skärm).
Dessutom vill jag helst att de olika delarna ska komma från fysiska databutiker i Göteborg (alltså inte från typ datorbutiken.com), eftersom jag vill ha möjligheten att typ lämna tillbaks grejer som inte funkar osv...

//C

Permalänk
Medlem

Två DVD-enheter?
Kolla noga på minnena, vet att det är massa strul med minneskompatibilitet och AMD64, finns en FAQ här i forumet för det.
Annars är det där ganska mycket vad jag funderar på att köpa i höst, fast med några mindre förändringar (g-kortet till exempel).

(För övrigt min första post, har läst lite tidigare dock). Bra forum, riktigt bra.

Visa signatur

Pedant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoe
Två DVD-enheter?
Kolla noga på minnena, vet att det är massa strul med minneskompatibilitet och AMD64, finns en FAQ här i forumet för det.
Annars är det där ganska mycket vad jag funderar på att köpa i höst, fast med några mindre förändringar (g-kortet till exempel).

(För övrigt min första post, har läst lite tidigare dock). Bra forum, riktigt bra.

Vad då två DVD-enheter?
Det är en DVD-läsare och en brännare... Men men...

Håller med angående forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celebrion
Vad då två DVD-enheter?
Det är en DVD-läsare och en brännare... Men men...

Du tror inte dvd brännaren kan läsa dvd skivor eller?

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskimoe
Du tror inte dvd brännaren kan läsa dvd skivor eller?

Eeh... Jo det vet jag FAKTISKT!

Jag tänkte att jag skulle ha möjlighet att kopiera CD-skivor och sånt, ok?

Lite vänligare ton, tack!

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att du vinner så fruktansvärt mycket på att köra en snabb singel hd 10000rpm i detta fall? motför 7500rpm disk. Men kan ha fel.

Om du skulle köra raid...har jag därimot hört att då fåru yber fart på diskarna.

Sen att det skulle vara problem med att lämna tillbaka grejjor till datorbutiken, det skaru inte oroa dig så mycket för. Det kostar ju ingenting för dig om det är fel på varan. Skulle det inte vara fel varan...så skulle det ju bli lika dyrt för dig i en vanlig affär när dom tar ut en inspektions kostnad eller vad man ska säga.

En del moderkort har bra inbyggt ljud..och kan bli bättre med chipset upgradering, vänta med att köpa ljudkort är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Smart drag med att vänta med ljudkort faktiskt. De flesta nya moderkorten har inbyggt 5.1-kanaligt ljudkort, känns överflödigt med ett extra framförallt om man bara har 2.1. Å andra sidan kostar ett funktionsdugligt ljudkort inte många hundralappar, ärligt sagt, vem utnyttjar Audigy SZ (eller SC eller vad det nu heter) till fullo? Inte många är min gissning.

Visa signatur

Pedant.