Permalänk
Medlem

Recension: Acer Ferrari 3000LMi

Tänkte ta och göra en liten recension jag med, men av denna bärbara dator.

Dator:
Ferrari 3000LMi
SXGA+ TFT 15"
AMD Athlon XP-M 2500+
512MB DDR333
60GB hårddisk @ 4200rpm
Radeon 9200 128MB
DVD+-RW
wlan 54mbps
bluetooth
56k
smartcard reader 4in1

Innan jag fixade denna dator så hade jag en annan bärbar dator. Så målet för mig var att fixa en snabbare med all möjlig teknik som gick att få integrerat i datorn utan att behöva köpa till en massa tillbehör.

Skärmen: 15" TFT som enligt mig har en väldigt bra responstid gentemot min "gamla" bärbara där det blev grötigt på skärmen när man spelade fps-spel. Bilden för-övrigt är väldigt bra (speciellt om man använder sig av 1400x1050), har märkt att om man använder lägre upplösning så blir texten lite fetare och ser lite skum ut. Solljus kan göra så att man knappt ser vad det är på skärmen, men jag brukar inte ligga mitt ute i solen med datorn till hands.

Utseende: Innan jag köpte denna dator så föll jag direkt för designen, väldigt läcker enligt mig! Den har t.om impat på nära och kära som inte ens vet vad en dator är

Byggkvalitet: När man kollar på den när den ligger på bordet så ser den ut att ha mycket hög kvalite, men när man känner efter så känner man att det inte är lika hög kvalite som det ser ut att vara. Skalet utanpå skärmen är ju gjord av någon sorts tunn plast känns det som, men dom har väl försökt att spara in vikten på den. Dock så känns det inte som något budget alternativ när man känner efter. Om man ska jämföra mot min andra bärbara jag hade så känns denna bättre med tanke på att den andra kändes alldeles för tjock vid skärmen och det kändes som om hela "överdelen" fick ta emot all tyngd om man säger så.
Tangentbordet på denna bärbara dator är väldigt skönt. Den har en större enter-tangent än de flesta andra bärbara vilket gör att man inte råkar trycka på någon annan knapp när man ska skicka iväg ett meddelande eller så.
Enda som känns konstigt med just tangentbordet är väl att piltangenterna sitter konstigt till. Men de sitter ju inte ivägen. Men knapparna känns stabila och inte som något skräp.

Innehåll och prestanda:
Jadu, det finns mycket innehåll i denna gobit! Hårddisken låter inte alls i denna dator som den förra gjorde. Känns som om man kommit in i en ny värld med lite mer tystnad.
Minnet verkar vara snabbt då man spelar fps-spel t.ex quake 3. vilket är i stort sett det enda lir jag testat samt GTR (ett bilspel), flyter på utan problem!
Bilden blir inte heller grötis som jag skrev förut. Tror inte heller denna burk har problem med t.ex Warcraft 3 eller liknande, då jag upplever burken som väldigt snabb.
Har inte heller testat några benchmark program, då jag inte såg någon nytta i att testa de.
Har testat smartcard läsaren och den funkar perfekt, bara att stoppa in valfritt minnes kort så kommer bilderna upp på stört!
Och redan efter någon vecka så kände jag mig tvungen att köpa mig en trådlös router/switch så det blev en D-link 624+ 54mpbs eftersom datorn har ett 54mbps wlan kort inbyggt, vilket fungera fint både när man spelar online och när man sitter och laddar ner saker.
Bluetooth finns även integrerat på denna dator och jämfört med en adapter som jag hade innan så är denna mycket lättare att konfigurera och använda än den förra, det är i stort sett bara att slå på bluetooth med knappen som sitter fram på datorn och sedan använda sin mobil till att connecta till burken eller så. Smidigt & enkelt!
Bör även säga att det finns en knapp för wlan att sätta på och stänga av som sitter fram.

Batteritiden
:
Ja vad kan man säga om den, förväntade mig inte lång batteritid när jag köpte denna dator. Räcker ungefär 3 timmar om du sitter och surfar annars ungefär 2 timmar om du spelar spel.

Portar: Den har väldigt många USB 2.0 portar, hela 4st! Dom sitter dock lite konstigt till om man ska koppla in musen, då portarna sitter på vänster sida och de flesta är ju högerhänta
Förövrigt så har den en tv-out(s-video) vilket jag tycker borde vara komposit istället så det underlättar för dom med gammal tv eller att slippa behöva köpa en adapter om man nu har en gammal tv och inte får färg på bilden.
Skrivarport,skärmutgång samt 56k och tp-utgång. Även en firewire port vid sidan om där usb-portarna sitter.

Värme och ljudnivå: Värmen på denna dator har jag läst massa negativt om när jag läst reviews, dock så stoppade det inte mig när jag köpte denna.
Om man ska ha datorn igång länge så gäller det att man inte har något batteri sittandes i datorn och att man självklart har AC-adaptern inkopplad, annars blir det VÄLDIGT varmt. Vilket jag tror folk som recenserat denna dator inte har gjort så som jag.
För jag har märkt att när man har ac-adaptern inkopplad och batteriet i så blir den väldigt varm. Men i alla fall, köra man utan batteriet i och bara ac-adaptern så blir det inte märkvärdigt varmt. Sitter ju jämt med datorn i knät och då menar jag jämt!
Surfar man runt lite så kan den vara knäpptyst till och från, dock så varvar den upp lite titt som tätt. Men inget jag stör mig på alls. alltid vart van vid mycket högre oväsen en gång i tiden från min stationära dator.
När man spelar spel däremot så varvar fläktarna igång till max och då låter den ju en del, fast det märks ju inte när man är inbiten i spelet och har hörlurarna på sig. Även då blir datorn lite varmare än vanligt, men inte brännhet som jag sett andra skriva om den.

Ljud: Ljudet ur högtalarna på datorn är ju inte det bästa, sämre än den andra bärbara datorn och säkert fler (i och för sig så hade den andra datorn JBL-pro högtalare).
När man kopplat in hörlurar så blir dock ljudet genast mycket bättre, inget burkigt ljud här inte och inga störningar alls!
Har inte hunnit köra på externa högtalare då jag inte har något att testa med.

Support och Garanti: Jag valde ingen extra lång garanti till min dator då jag inte ser det som nödvändigt för just bärbara. De brukar ju inte strula i alla fall. Supporten har jag inte testat ännu då jag inte behövt göra det och hoppas på att inte heller behöva göra det.

Slutsats:
Datorn känns väldigt snabb, designen känns också väldigt ny och fräsch. Batteritiden kunde vart bättre. Dock så är datorn bara ~2.5cm tjock och väger 2.9kg.
So far so good!

För information om datorn och lite småbilder så finns det på tillverkarens hemsida, kunde tyvärr inte ta bilder själv då jag inte har någon digitalkamera till hands
http://global.acer.com/products/notebook/fr3000.htm

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Trevligt, har alltid tyckt att den är den läckraste laptopen, trevligt att den är såpass bra också
Synd att man inte har 17 lakan dock.

Permalänk

En mycket bra recension! Det är kul att det skrivs recensioner, så att folk har mer att utgå ifrån än bara svar på deras frågor, bra jobbat! Hoppas det skrivs fler, jag vet ju att många här har köpt nya laptops.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

jag trodde att ferarri va MAC dator
är det sant?
troligen inte.
men varför skulle man vilja ha amd.processor i bärbar
många säger att de e dåligt

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cOntiMun
jag trodde att ferarri va MAC dator
är det sant?
troligen inte.
men varför skulle man vilja ha amd.processor i bärbar
många säger att de e dåligt

Ja, det är en Acer PC-dator.. att det är en AMD-processor är det negativa med datorn.. så man får helt enkelt kompromissa: fin dator med AMD eller nästan lika fin med Centrino.. det är frågan!

Permalänk
Medlem

nästan lika fin med centrino ska ja köra me iaf
bättre batteritid o kanske tom snabbare processor

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.