Permalänk
Medlem

Överklocking

Jag har en AMD Xp 2400.. Den är 2.0 ghz orginalt.. Men nu skulle jag vilja klocka den! JAg har kollat i mitt bios, och där står Vcore på Auto och Multipel på Auto, så nu kommer frågan.

Hur mkt ska jag ha i multipel? Och hur mkt ska min vcore stå på?

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem

det är bara att testa sig fram, jag har en likadan och nu kör jag den stabilt på 166*13,5 med vcore på 1.7

Visa signatur

Datorn: Cpu: AMD Ryzen 2600X + Lian Li Galahad 240 Ram: 32Gb Corsair Vengence Chassi: Lian Li Dynamic Gpu: GeForce GTX 1070 Moderkort: Asus Rog Strix HDD: SSD HyperX 120Gb Psu: Corsair RM1000 Skärm: Acer Predator 32" 144hz

Permalänk

bara att testa som sagt
små steg i taget tills det tar stopp

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Asus RTX 3060 Ti | Asus ROG Strix B550-I | 16GB HyperX Fury 3600Mhz | Acer X34A

Permalänk
Medlem

Men mitt Vcore och Multipel stå på auto. Vad ska dom stå på?!?

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem

multipel är väll låst??

Permalänk
Medlem

börja att höja FSB, då det ger högre prestanda än hög multiple..sänk multiple till kanske ~10-11x och sen när du märker att du inte kan ha högre fsb (kanske genom att köra Prime95 några timmar) så höjder du Vcore för att få de stabilt..vet inte va du har för kylning, men skulle inte rekomendera över 1.8V..1.75 borde nog räcka..men håll koll på tempen, inte över 55-60 i fulload då är det skadligt för CPU!

testa kanske 190-200 fsb och multiple 11-12 med minst 1.75 Vcore..
men som sagt, håll koll på värmen!

vad har du för moderkort och minnen? vad har du för kylning skulle oxå va bra å veta!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Ju mer Vcore du höjer, desto varmare blir processorn. När jag slog mitt klockningsrekord körde jag Vcore på 1.875V.

Permalänk
Medlem

Men min multiplayer ligger på auto detsamma med mitt Vcore. Jag vet inte hur mkt jag ska börja med.. Det är det som är frågan.

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem

börja med 166x12 med 1.65 i vcore...då ligger den på standardhastighet....

Visa signatur

Datorn: Cpu: AMD Ryzen 2600X + Lian Li Galahad 240 Ram: 32Gb Corsair Vengence Chassi: Lian Li Dynamic Gpu: GeForce GTX 1070 Moderkort: Asus Rog Strix HDD: SSD HyperX 120Gb Psu: Corsair RM1000 Skärm: Acer Predator 32" 144hz

Permalänk

200x9.5 började jag med. Sen ska du höja multipel så långt du kan, 10, 10.5, 11 osv. Efter det maxar det FSB för att komma så högt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Men om man klockar datorn för mkt då startar väl inte datorn? Vad ska man göra då? Dra ut batteriet på moderkortet och sätta dit den igen?

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk

Cleara CMOS med jumpern OM den inte startar. När jag klockar för mycket ibland så vägrar Windows att starta eller så startar den bara om.

Permalänk
Inaktiv

DB7, Jumpern brukar sitta bredvid batteriet, leta reda på det sen söker du runt det efter ett 3-pins uttag, den ska sitta i 1-2, för att discharga ska du stänga av strömmen till nätagget, sätta piggen i 2-3 i ungefär 30 sekunder för att vara säker, sen sätter du tillbaka piggen i 1-2 igen, då ska du ha clearat bios inställningar du har gjort, startar datorn upp så går du in i bios direkt igen och gör möjliga ändringar du haft.

Skulle inte detta funkar så gör du samma sak som jag sagt, fast du plockar ut batteriet och sätter in det igen, det brukar stå i instruktions boken hur du ska göra i troubleshoot

Permalänk
Medlem

OKej.. Men en fråga.. Måste cpu'n vara upplåst för att man ska kunna klocka med multipel'n? Och vad är skillnaden mellan upplåst och låst cpu? Man kan ju ändå klocka cpu'n med multipeln fast den är låst

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Hedersmedlem

Låst processor = multipliern är fast och kan inte ändras.

Allt detta står för övrigt i FAQ så..

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |