Your network cable has been disconnected

Permalänk
Medlem

Your network cable has been disconnected

Jag har haft BBB VDSL i 15 dagar nu och det funkar bra förutom att det står att min nätverkskabel åker ut lite då och då så det blir ett kort avbrott i internet uppkopplingen. Detta är mycket irreterande och jag´har testat byta både tp kablar och nätverkskort utan resultat. Jag har hört flera med samma problem. Någon som vet hur man löser det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Har du ringt BBB och hört så att problemet inte ligger på deras sida?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

Jag ringde dit nyss. Han såg inget fel med bad teknikerna kolla på det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Lär ju vara nåt vaj med modemet, om det ligger nåt fel på BBB's sida borde ändå inte datorn lokalt tappa kontakt med modemet, vilket felmeddelandet betyder. Verkar snarare som att modemet startar om då och då.

Vet att detta kan inträffa på kabelmodem, då kan det hjälpa att labba lite med duplexinställningen på nätverkskortet.

Permalänk

Jag har exakt samma problem som dig med att man tappar uppkopplingen en väldigt kort stund otroligt irriterande. När man ringer till tekniska supporten så är de helt ovetandes.

Dessutom är ping tiderna riktigt dåliga mot www.sunet.se är det 32ms. Bara inom interna BBB nätet tex direkt mot min gateway får jag 16ms vilket jag också tycker verkar högt.

Min uppkoppling är dessutom låst till halv duplex.

Andra problem är att man tankar långsamt typ 2mbit/s per ftp session mot vissa andra som har BBB dock inte alla, de som bor i samma stad som mig och har BBB fiber får jag bara 2mbit/s mot men mot en BBB:are i tex Stockholm kan jag maxa downstreamen i typ 10mbit/s

Laddar jag upp nått till en som har BBB i max fart runt 9 mbit/s så dör icq och det är omöjligt att surfa överhuvudtaget. Gör jag det däremot mot nån som inte har BBB utan tex sunet uppkoppling så försvinner inte all downstream bandbredd.

Detta är otroligt irriterande och supporten verkar helt ovetandes trots att det finns en lång debatt om dessa problem på deras eget på bredband.net

Jag som tyckte att alla sa att problemen med VDSL var lösta man hörde bland annat att BBB hade installerat ny firmware i vdsl utrustningen på stationerna och folk sa att de hade 1ms i ping mot gatewayen.

Första pingen oavsett ställe man pingar inom BBB nätet blir dock alltid 32ms till och med mot gatewayen andra gången sjunker det dock till 16ms.

Slutsats: 32ms ping - Uppkoppling dör om man maxar upstreamen - Konstig typ av traficshapeing som begränsar hastigheten mot de som har BBB fiber inom samma stad till 2mbit/s per tcp session (dock endast downstream) - Halv duplex