Permalänk
Medlem

LCD rackel !!!???

Har precis gjort min lcd klar. En sån fyra raders från fractronics.
Den lyser när man matar med 5v. Har installerat port I/O och jaLCD. Men portnumret där vad ska de vara ? Står 768 i C++ PortIO och 378 i jaLCD. Ska man pilla i bios på nått eller vad fan är problemet. Förstår mig inte på programmet heller, ska man bara pillra in d man vill se på lcd:n å sen stänga ner configuration. Går ju inte loada på nå sätt eller så, all data försvinner ju när man stänger ner skiten.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

Inte pilla... det räcker att kolla i BIOS var du har för inställningar (borde väl gå i enhetshanteraren med...) Du ska inte behöva pilla i PortIO men adressen i jaLCD måste stämma... Du måste spara din conf. i en .cfg fil... <save configuration> sedan går den att välja medelst högerklick på ikonen i aktivitetsfältet. Men om allt är ok med dina lödningar och PortIO ska iaf example.cfg dra igång...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Går ju inte ändra porten i jaLCD, står ju 378 va man än gör, spelar ingen roll att man sparar. Snart blir d en backhand i elementet för denna lcd.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

Kanske dags att "pilla" i BIOS då... du kan ju ändra där...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Va heter den där då, finns ju massa portnamn

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

OnBoard Parallell Port?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Ok, men i bios så står d redan 378/IRQ7 på onboard parallell port. Och 378 på jaLCD åxå.
Men i PortIO så står d 768 ??? Ska man ändra till 768 i bios, tror inte d går.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

Nej det ska inte behövas... det är något annat som är fel... kolla alla lödningar... att allt är rätt kopplat... gör om - gör rätt...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Å d ska väl inte ha nån betydelse hur man har vänt pottarna, för dom funkar när man vrider på dom. Så ändras kontraster å grejor. För d framgår ju väldigt dåligt av kopplingsschemat vilket håll dom är vända. Höger å vänster ben hamnar ju olika beronde på hur man vänder dom. Men som sagt borde inte ha nån betydelse.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

Om du vänt på pottarna kan du ju även ha vänt på D-Sub:en... det är lätt gjort med den undermåliga ritningen (fractronics)...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

När du är i biosen så se till att det står EPP där för pararrelporten också.
Med portIO räcker det med att installera, sen ska man inte behöva göra något med programmet. Så har det då jämt varit för mig.

Visa signatur

Abit AI7, P4 2,53@3,04
1024 mb PC3200
Radeon 9600 256 mb

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad som är fel. Alltså när jag matar med 5v så lyser den blått, sen kan jag med pottarna ändra så att alla fyra rader blir vita, ändra kontrast å sånt. Ska den lysa eller vara helt svart när den får 5v. Å d syns inte d minsta liv fastän jag kopplar in skrivarkabeln. Har ändrat till EPP. D-subben vet ja inte nått om.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Om du tittar in i D-suben där du anslutar kabeln till datorn, så ser du några små siffror, 1 står ju för pinne 1 osv. Om du har tillgång till en ohm.mätare så kan du mäta mellan pinne 1 på D-suben och pinne 6 på LCD:n och ser att det är kontakt. Gör sen så för varje pinne så ser du att du har kopplat rätt. Stämmer lödningen så gäller det bara att ställa in kontrasten så att du ser och den ställer du in på den trimpot som är 10Kohm, den andra trimpotten är bara för ljuset. I jaLCD så kan du öppna ett fönster som 'förhandsvisar' vad som ska synas på LCD:n, så det soms syns på det fönstret ska synas på LCD:n. Nu har jag inte använt jaLCD på länge så jag kommer inte riktigt ihåg hur det programmet fungerar, har dock för mig att man kunde bocka av så att den inte skickar nåt till LCD:n

Visa signatur

Abit AI7, P4 2,53@3,04
1024 mb PC3200
Radeon 9600 256 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP
Nu har jag inte använt jaLCD på länge så jag kommer inte riktigt ihåg hur det programmet fungerar, har dock för mig att man kunde bocka av så att den inte skickar nåt till LCD:n

Men default är "output to LCD" förbockat.... varför skulle han ha ändrat det?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Som jag sa så var det länge sen som jag använde jaLCD så jag kommer inte riktigt ihåg hur man använde det.

Visa signatur

Abit AI7, P4 2,53@3,04
1024 mb PC3200
Radeon 9600 256 mb

Permalänk
Medlem

Snart lägger jag ner d här projektet. Skulle ha köpt ny mus istället Men min GlowPad funkar ju fint iaf. LCD suger gorillapenis efter så många har haft problem med dom.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Snart lägger jag ner d här projektet. Skulle ha köpt ny mus istället Men min GlowPad funkar ju fint iaf. LCD suger gorillapenis efter så många har haft problem med dom.

Stackare, du är då ensam..

Permalänk
Medlem

Jag har lödat ihop två displayer från fractronics utan problem. En VFD och en LCD. Felet ligger nog hos personen som löda skiten.

Permalänk

Vad snackar ni om för portio? Jag installerade port95nt.exe, och det dyker upp DLPortIO i startmenyn, men inga inställningar alls. Jag har inte rört programmet alls, och mina LCD:er jag testat funkar klockrent med jaLCDs. Det måste vara nåt annat som är fel...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Ja vad fan är fel då, bor d ingen i närheten av Piteå som kan kasta ett öga påt.
Antingen är d nå inställningar som är fel, eller så är signalvägen fellöd, men hur fan då i så fall. För själva strömmatningen å pottarna funkar ju kanon. Sen så finns d ingen märkning vad som är vad på lcd lödställena, bara en vit etta på kretskortet så jag antog att d var därifrån Vss, Vcc VLc osv i den ordningen man skulle löda.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

Du har väl inte gjort samma fel som den här personen?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30600...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Vad hade han gjort för fel då. Var d att han hade lött på ben 18-25 å sen till potten ?
För d har jag åxå gjort om d är d som är felet. Går d att löda på vilket ben 18-25 som helst. Vete fan om jag lött fel. Eftersom d inte finss några som helst märkningar på lcd punkterna. Hamnar ju olika beroende på om man vänder den på ett sätt och vrider den 180 grader ???????????????????????

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX