Permalänk

Jag rekomenderar dig att prova Gentoo. Allting fungerade mycket bättre för mig med gentoo och 2.6-kerneln.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

hur orkar ni överhuvudtaget debattera lin <-> win. snacka om uttjatat.

kör det ni trivs med, skit i vad andra trivs med. stör du dig på att andra trivs med något du inte trivs med så är det ditt mentala problem. och jag skiter fullkomligt i dina mentala problem.

klart man kan rekommendera andra att testa det ena och/eller det andra, men att anse att någon är dum i huvudet för att denne köper ett os för några tusen är jävligt förhastat i dessa tider.

irl-lamers!

Visa signatur

intel SX25 / 50 meg / trident 512k / 85 meg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leftalone
klart man kan rekommendera andra att testa det ena och/eller det andra, men att anse att någon är dum i huvudet för att denne köper ett os för några tusen är jävligt förhastat i dessa tider.

Ingen har sagt att man är du i huvudet bara för att man kör annat än linux vad jag vet.

Jag har hört att sånna här diskussioner vanligtvis urartar till flamewars det verkar som det är till hälften sant IAF.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag använder MS Windows för att det är världens största, mest kompatibla, och mest välgjorda operativsystem. Finns ingen anledning att köra nåt annat.

Givetvis välkommnar jag uppstickare som Linux, och tycker att alla får köra vilket OS de vill, då utan att förolämpa folk som inte kör samma

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ra`ash
[...] mest kompatibla [...]

*fniss*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur många procent av alla pc tillbehör man köper idag funkar med Linux? Hur många spel? Hur många program? Allt är Windowsanpassat, det är bara att inse

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ra`ash
... mest kompatibla, och mest välgjorda operativsystem

Inget av dessa stämmer, tyvär. UNIX är väl det mest välgjorda operativsystemet idag, Windows skulle inte läcka som ett såll om det var välgjort.

Sen så är Windows minst lika kompatibelt som Linux, all hårdvara jag testat funkar med båda OS samt att om inte Mjukvaran fungerar emulerar jag bara det i Wine / WineX.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

jo men då emulerar du ju och på sätt å vis så är ms mer kompatibel

om man skall trixa å vända lite på det ...en liten teknisk fint så att säga

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

nåja, windows är väl trottsallt mest nybörjarvänligt, själv är man tydligen för tekniskt obegåvad för att köra linux

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite intresserad av linux ett tag, så igår så testade jag knoppix för andra gången. Visst det är inge svårt att få igång osv, och det ser ut att kunna fungera bra. !men altså såfort man ska konfigurera något så måste ju det göras genom ett kommandofönster till ex så skulle jag ställa in ip på mitt nätverkskort så jag kunde surfa lite, jag har 2 kort i datorn, stod inget vilket som var vilket så jag visste inte vilket som jag skulle sätta som internetkort osv... känns liksom bara så jobbigt när det inte finns några egenskaper för ex nätverket.

Jag skulle gärna köra ett linux, det bästa vore väl ett linux som ser ut som windows fungerar ungefär som det, då skulle det kunna optimeras för att köra så lite skit som möjligt, eftersom det följer med mycket skräp till windows.

Men en sak som jag tyckte var lite irriterande iaf till knoppix, det var att precis allting fanns redan, eller mycket olika program, detta finner inte jag bra överhuvudtaget då man helst bara vill ta bort allting.

aja det är vad jag tycker iaf.

Visa signatur

Det du inte visste kanske någon annan redan vet: Google du ju juice it?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
jo men då emulerar du ju...

Nej man emulerar inte, man använder ett api som är skapat för att härma microsofts så mycket som möjligt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

där har vi ett annat ord man kan finta lite med "härma"

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows XP nu, har aldrig testat Linux, men jag är jävligt sugen på att göra det, bara för att testa. Varför inte?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
där har vi ett annat ord man kan finta lite med "härma"

Vad menar du, webläsare är skapade för att "härma" html-standarden så bra som möjligt, just microsoft har visat sig vara lite dåliga på det men...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Har testat Linux Redhat 8.0 och några andra linuxversioner men eftersom jag i huvudsak kör olika servrar och leker med program och spel så är windows faktiskt ett bättre operativsystem för mej.... försök köra CS och NFSU under Linux....

Permalänk
Medlem

Kör själv Debian på min lilla server. Och win2kpro på mina arbetsstationer.
Att upplysa sweclockare om att det faktiskt finns ett alternativ till windows känns rätt dödfött ärligt talat.
För ärligt talat. 90% av oss vet garanterat vad linux är. För datornördar det är vi allihopa allihopa.
Vill du upplysa folk om detta faktum kanske du ska sätta dig på tex nåt forum för 40+ vanliga arbetare. Tror du får bättre gehör där tills dom får för sig att testa det.
Har jobbat i helpdesk tidigare och jobbar just nu på kommunala it avdelningen.
Tro mig, du vill inte att Göte 56 ska testa linux efter sina många duktiga år framför word.
Låt dom som gillar att pula med allt köra linux och de som inte vill göra alla dessa inställningar hålla sig till windows.
Svårare är det inte.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk

Alla vet inte hur enkelt linux är. Många tror att man måste ägna en vecka till att bara installera eller nåt. Faktiskt finns det rätt så många på sweclockers som jag inte skulle kalla datornördar, som nästan bara använder sin dator till spel.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
som nästan bara använder sin dator till spel.

Va kan man använda den till annat också!?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra Linux om jag kunde mer om det.
Det är ett bättre operativ.
Jag köpte precis en ny dator och redan första dan började XP krabba.
Windows är skit men jag förstår mig inte på linux än. Jag har stor planer på att lära mig för det är stabilare.

Visa signatur

Zepto 3215 | Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

hmm stör mig på att många säger att windows är så dåligt hit å sämst hit då de e j vet va de gör när de klickar ja på alla plugins å laddar in kazza + nån sketen websearcher från bunsai buddy och sen att dirket säg att mitt windows e kass bara krachar hele tiden.

att linux är ett mycket bra OS är inget att sticka under stolen med, men blir rätt trött på alla "datorexperter" där ute som promt vet att deras windows är sämts samt att deras dator minsan e trasig så fort de inte lagt in windows på ett korrekt sätt eller installerat nått skit de inte vet va den gör..

ville bara skriva av mig.. har reparerat lite för mycket idioti på jobbet idag

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ra`ash
Hur många procent av alla pc tillbehör man köper idag funkar med Linux? Hur många spel? Hur många program? Allt är Windowsanpassat, det är bara att inse

De flesta PC-tillbehör fungerar till linux idag. Också alla program och spel som är gjorda till OS'et fungerar i de flesta fall.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

För jag är en vanlig människa ingen 1337 haxxor med bågar som hör hemma på 70-talet.
Dessutom vill jag köra nya spel och program.

Permalänk
Medlem

Windows funkar utmärkt, bara man vet hur och pallar skydda sig mot virus etc, och hålla sitt OS uppdaterat.
Men om man inte orkar det så kan man ju köra andra OS men då får man ju inte samma stöd för programvara.

När man installerar windows ska man till exempel aldrig ha internet inkopplat innan man installerat en brandvägg om man inte sitter bakom en hård brandvägg. Börja med att installera alla updates och saker som gör systemet säkert.

Permalänk

Hur orkar ni hålla den här tråden vid liv?

Permalänk
Medlem

alla har ju olika smak i alla ämnen..

i detta ämnet är min mening..

Linux Suger | Windows Funkar

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
alla har ju olika smak i alla ämnen..

i detta ämnet är min mening..

Linux Suger | Windows Funkar

vad för erfarenhet har du av andra OS än windows?

enligt mig är det nästan farligt att vara så plattformsberoende. Man ska ju inte behöva ha just windows för att kunna använda en dator? hur kan du man vara så beroende av microsoft?

Permalänk
Medlem

Jag kör WindowsXP och Linux Gentoo

Största Anledningen till att sitta i WindowsXP är för att inte alla spel fungerar under Linux
Men så spelar jag inte så ofta så det blir mest Linux

Permalänk
Medlem

Jag hört (kan vara falskt) att windows skall vara säkrare än Linux. Annledningen till att Windows anses vara så kasst är att alla gör virus till win och inte Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag hört (kan vara falskt) att windows skall vara säkrare än Linux. Annledningen till att Windows anses vara så kasst är att alla gör virus till win och inte Linux.

I vilket fall så är linux säkrare idag, om/när linux blir lika stort som windows så får vi se om säkerheten minskar, men det är något man bara kan spekulera i.
Det finns dock anledning att påstå att linux är säkrare i grunden och därför skulle vara säkrare även om det var populärt.
Och så kan ju jag påpeka att jag inte har drabbats av virus i XP nån gång.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag frågar här men jag ville inte starta en ny post, är det någon som har testat detta ?

http://www.linspire.com/sales_intro.php

Visa signatur

"Ge daj inte"