Permalänk
Avstängd

ati + doom 3 = sant

"RUMOR #2: Id Software has struck a deal with ATI to bundle Doom 3 with Radeon graphics cards.

Source: The raging hardware-heads at Rage3d.com.

The official story: "I'm checking on this."--rep for Doom 3 publisher Activision; ATI had no comment.

What we heard: On Wednesday, trollers of the Rage3d.com forums got a bit of a shock--convincing (if blurry) evidence that Doom 3 will be bundled with one of ATI's Radeon GPUs. The proof came in the form of several low-quality cameraphone photos (pictured), allegedly taken inside an EB Games, of a poster bearing the likeness of Doom 3's space-marine hero. "Want Doom 3 free?" read the copy in large white letters, next to an image of an ATI Radeon card. According to the poster, the store staff accessed the EB database and said that they were "expecting 9600XT's and X800PR0's bundled with Doom 3 on August 3rd." While a picture is worth a thousand words, more doubts surrounded the rumor than the usual Photoshop-hoax-hypotheses. One, the poster lists his location as "Australia," raising the possibility it might be some sort of exclusively antipodean arrangement. Two, on Tuesday, id's John Carmack conducted a benchmark test with hardware site HardOCP, which resulted in Doom 3 performing best on an Nvidia 6800 Ultra, not a Radeon. Third, ATI already has a high-profile bundle deal with Half-Life 2--would it make sense for them to shell out big money for another one? Given its cutthroat struggle with Nvidia to be the top GPU-maker, the answer may well be "yes." But, fourth, this also could be a deal EB cooked up all on its own.

Bogus or not bogus?: Looks pretty authentic--probably not bogus."

- gamespot.com

man kan ju undra varför inte nvidia gjorde det här från början..

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk

som en gammal dramatiker skrev i en av sina pjäser "att vara eller inte vara"

ny översättning:

DOOM3 nvidia eller ati det är frågan:
svaret :

K A O S eller nån som har nån annan fundering kring "HARDWA(E)R

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Det enda jag har hört är att nividia's 6800 baserade kort presterar bättre än ATI's x800XT i Doom3.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

Ja Swecockers har ju det som en nyhet tillomed. Läs på HardCop

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jmane fattar ni inte "DOOM3 ÄR OPENGLspel" nvidia är bäst på opengl det är ingen snack om saken om ati ska slå nvidia måste de fixa sina problem med openGl hade doom3 var D3 så hade ati vunnit men nu är det så att nvidia tar ati opengl

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

ati kör med 3år gamla openGL-drivisar. slutsnackat - dom presterar skitdåligt

vi som är ägare av ati-kort får helt enkelt hoppas på nya drivisar snart

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

OpenGL känns old.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
OpenGL känns old.

mjo...
men snart är 2.0an här, och då jävlar

men folk som carmack vill väl av principskäl sitta med OpenGL istället för d3d(klippa&klistra? =). Motverka monopolet... (MS)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
OpenGL känns old.

Japp det är gammalt, men bra. Några invändningar?

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

OpenGL behövs inte uppdateras som DirectX för det har s.k. extensions. Grafikkortstillverkare kan lägga till vad dom vill utan att man måste släppa en ny GL-version.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
OpenGL behövs inte uppdateras som DirectX för det har s.k. extensions. Grafikkortstillverkare kan lägga till vad dom vill utan att man måste släppa en ny GL-version.

ok
varför utvecklar man 2.0 då?
förenklingar?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
mjo...
men snart är 2.0an här, och då jävlar

Så har det låtit hur länge som helst, händer det verkligen något på den fronten?

Permalänk
Medlem

Skummt om ATI släpps med både D3 & HL2

kan inte typ omega eller några riktigt råoptimera ATIs OGL drivers då?
8)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Skummt om ATI släpps med både D3 & HL2

kan inte typ omega eller några riktigt råoptimera ATIs OGL drivers då?
8)

NGO försöker ju men lyckas FAN inte bra iaf!

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

hehe jo nvidia presterar i snitt 5 % bättre i Open GL så ATI suger ;).

ATI suger inte överhuvud taget på Open GL. Grejen är ju bara vad har de haft att optimisera drivrutiner för? COD som du ändå får 150 fps i???

ATI och nVidia kommer ha mycket väl optimiserade drivrutiner i Doom 3 var så säkra ;). Anledningen till att folk tror FX korten kommer vara snabbare är deras ultra shadow teknology. Saken är ju den att Doom 3 är open gl och sen kommer alla andra spel som inte är baserad på Doom 3 motorn att vara dx 9 det är ju så dominant dx 9 är i nuläget även om det inte gillas av alla.

Men att säga ATI presterar skitdåligt i Open GL är som att säga att 6800 ULTRA presterar skitdåligt i directx 9 ATI presterar inte dåligt nVidia presterar lite bättre i nuläget är ju en lite bättre beskrivning gällande styrkeförhållandet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Men att säga ATI presterar skitdåligt i Open GL är som att säga att 6800 ULTRA presterar skitdåligt i directx 9 ATI presterar inte dåligt nVidia presterar lite bättre i nuläget är ju en lite bättre beskrivning gällande styrkeförhållandet

Ja men de presterar ju skitdåligt, 6800GT ägde ju ati's värsting med ett antal FPS i doom 3 :// Det är väl jäkligt dåligt?

Bara att inse att ATi förlorade denna ronden, vi får se hur det blir med HL2. nVidia behöver ju itne vara dåliga i DX9 denna gång, bara för att FX floppade. Jag tror inte nVidia skulle satsa enbart på OpenGL nämligen... Då är det ju som att floppa 2 gånger i rad, och et vill väl inget företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Jmane fattar ni inte "DOOM3 ÄR OPENGLspel" nvidia är bäst på opengl det är ingen snack om saken om ati ska slå nvidia måste de fixa sina problem med openGl hade doom3 var D3 så hade ati vunnit men nu är det så att nvidia tar ati opengl

Punkt och komma är dina vänner.
Det finns inget som heter "OpenGL prestanda". Allt beror på vad spelet gör, vad drivrutinen gör, vad hårdvaran gör, vilka paths som är accelererade osv. Det finns ingen generell prestandafaktor som går rakt igenom allt som görs i ett visst API. Själv har jag utvecklat under OpenGL på ATI-kort i bra många år nu, utan att ha känns att drivrutinerna inte räckt till, utom när R100 var ny, och ett tag när R200 var ny.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
ati kör med 3år gamla openGL-drivisar. slutsnackat - dom presterar skitdåligt

Eh? Det kommer en ny OpenGL-drivrutin i varje ny Catalyst. Självklart är kodbasen samma som för tre år sen. Ingen slänger helt sonika ut tiotusentals rader kod och börjar om från början. NVidias kodbas lär va ännu äldre. Drivrutinerna utvecklas kontinuerligt. Så en del kod som fanns med för tre år sen lär nog hänga med än. Men har den funkat bra i tre år så varför skriva om den? Ny kod är inte per definition bättre än gammal. Ofta tvärtom då den gamla är utförligt testad vid det här laget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
OpenGL känns old.

Jo, men det blev å andra sidan rätt från början med det mesta. API:t kom 1992, före den första 3D-hårdvaran för konsumenter. Men det blev bra ändå. DirectX kom 1996, då fanns 3D-kort för konsumentsegmentet, men ändå blev det fel. Inte förrän DirectX7 blev DirectX ens i närheten lika bra som OpenGL. Iom DirectX9 är de ungefär likvärdiga, förutom att OpenGL fortfarande är smidigare för det mesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
ok
varför utvecklar man 2.0 då?
förenklingar?

För att standardisera ett antal av de extensions som finns. Genom att först köra det som extensions kan de testas ut, och sen om det är några problem kan man det fixas innan det hamnar i kärnan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Så har det låtit hur länge som helst, händer det verkligen något på den fronten?

"OpenGL 2.0 will be released at SIGGRAPH 2004."
http://www.opengl.org/about/arb/notes/meeting_note_2004-03-02...

Vet inte om det fortfarande är planen, men jag skulle tippa på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
kan inte typ omega eller några riktigt råoptimera ATIs OGL drivers då?
8)

Omega och andra tweakare kan inte göra mycket. Deras "optimeringar" är helt enkelt små registerkeys de ändrar på. De har inte rört en rad drivrutinskod. Det enda de kan göra är att slå på och av olika funktioner i drivrutinerna genom att ändra på en del registervariabler som drivrutinerna läser. Inte alls säkert att det blir snabbare eller bättre. Ofta är funktioner som är avstängda som default det av en anledning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus

Eh? Det kommer en ny OpenGL-drivrutin i varje ny Catalyst. Självklart är kodbasen samma som för tre år sen. Ingen slänger helt sonika ut tiotusentals rader kod och börjar om från början. NVidias kodbas lär va ännu äldre. Drivrutinerna utvecklas kontinuerligt. Så en del kod som fanns med för tre år sen lär nog hänga med än. Men har den funkat bra i tre år så varför skriva om den? Ny kod är inte per definition bättre än gammal. Ofta tvärtom då den gamla är utförligt testad vid det här laget.

det var menat som ett skämt, därav smiley:n; ledsen om folk missuppfattade mig. (han här kanske är tydligare )
Ska försöka vara mer tydlig framöver

EDIT:
btw, skuggningen på golvet i ditt nya softshadows-demo är hur fräck som helst!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

"Hi Richard - this is a non issue - Doom 3 isn't even available yet, and we all know that some of our competitors use partial precision where possible. We expect to have updated drivers available in the coming weeks."

And with ATI you get full-precision enabled all the time -we don't do PP (on R3XX and R4XX) like some of our competitors. It's also important to note that most of today's games play faster on ATI hardware, and you can expect that to extend to other 'big title' games expected this summer. Chris"

Se Sweclockers nyhetssida för länkarna.

Permalänk
Medlem

låter ju bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
låter ju bra?

Klart dom måste säga nåt sånt. Har svårt att se att något skall hända vad gäller prestandan i Doom3 inom en så snar framtid men vi får väl se. Tycker dock det är lite lågt att börja klaga på konkurrenten.

Permalänk

Postade den här länken i hl2 vs doom3 tråden för ett par dagar sen:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33770694

lite bilder.

Permalänk
Medlem

Hitta lite skoj på ATi sida

http://www.ati.com/gitg/promotions/chat/upcoming.html

Mer exakt:
"Caprino
I was wondering, if I buy the RADEON 9600SE will it be able to run games such as Half Life 2 and Doom 3, or would the 9600XT be a better investment

Rick Bergman
The RADEON 9600SE will run HL2 or Doom3 fine. You should use a card that has a minimum of DX8 level of graphics, and the 9600SE is currently the best mainstream DX9 card. Of course, the 9600XT is real burner with a 500MHz core and I would personally go for this solution if you are looking for the ultimate experience on these new games."

Lite gammalt men iaf ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Klart dom måste säga nåt sånt. Har svårt att se att något skall hända vad gäller prestandan i Doom3 inom en så snar framtid men vi får väl se. Tycker dock det är lite lågt att börja klaga på konkurrenten.

Varför det? Deras drivrutiner är gamla för OpenGL, det har de sagt själva, och de har även sagt att de tänkt att se igenom dom ordentligt nån gång i framtiden. Du har nog svårt att tro det för du inte vill tro det.
Varför det? Han har ju rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Postade den här länken i hl2 vs doom3 tråden för ett par dagar sen:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33770694

lite bilder.

Jag läste ett lite kul inlägg där.
"I don't get it. Doom III bundled with ATI cards with a big Nvidia 'The Way it's Meant to be Played' emblem on the back of the box?"

De säger att det kan vara så att både ATI och Nvidia kort kan vara bundlade med D3, men inte alla då förståss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Varför det? Deras drivrutiner är gamla för OpenGL, det har de sagt själva, och de har även sagt att de tänkt att se igenom dom ordentligt nån gång i framtiden. Du har nog svårt att tro det för du inte vill tro det.
Varför det? Han har ju rätt.

Blir jag anklagad för att vara ett nVidia fan nu eller? Blev nyligen stämplad som ATI fan i en annan tråd

Det handlar inte ett dugg om vad jag vill tro eller inte. Jag tror helt enkelt inte att de kommer ta fram någon mirakeldrivrutin för OpenGL inom närmaste tiden. För det andra så har folk som borde veta som t ex våran ATI anställde medlem på Sweclockers sagt att det handlar om mer än bara drivrutiner när det gäller Doom3, så då får man väl lita på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Är knappast drivrutinerna det hänger mest på. Spelet är byggt runt nVidia teknik, och nVidia har byggt sina kort ganska mycket efter hur Carmack ville ha det för spelet. Så det du ser i Doom3 är inte representativt för korten rankar i andra spel.

Permalänk
Medlem

Nu ska det sägas att jag inte vet allt heller om hur Doom3 funkar, och jag jobbar inte i drivrutinsteamet heller. Det är fullt möjligt att vi kan arbeta in olika former av optimeringar som förbättrar prestandan, men det i sig betyder inte att drivrutinerna idag är dåliga. Som det ser ut på benchmarken så verkar det mest vara fillrate-begränsat, och förmodligen då depth-stencil begränsat. Svårt att förbättra från drivrutinernas sida. Så jag tror den mesta prestandaökningen kan komma i form av förbättringar från Carmack's sida genom att koda bättre för våran arkitektur. Men jag ska inte svamla för mycket för jag har inte direkt läst källkoden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roob
Ja men de presterar ju skitdåligt, 6800GT ägde ju ati's värsting med ett antal FPS i doom 3 :// Det är väl jäkligt dåligt?

Bara att inse att ATi förlorade denna ronden, vi får se hur det blir med HL2. nVidia behöver ju itne vara dåliga i DX9 denna gång, bara för att FX floppade. Jag tror inte nVidia skulle satsa enbart på OpenGL nämligen... Då är det ju som att floppa 2 gånger i rad, och et vill väl inget företag.

Vadå förlorade den här ronden? Ronden har inte börjat än...