Permalänk
Medlem

Helt ny dator vägrar starta

Byggde ihop en dator idag, en Intel Pentium 4. Gjorde allt som man skulle och var mycket noggran, men datorn ville inte starta.... nätagget går igång men inget händer på skärmen... har testat _allt_... tar man ur ram minnet så tjuter datorn, så moderkortet är det nog inget fel på. Kollade sen lite närmare på komponenterna, o ser att moderkortet bara stödjer 256 eller 512 kb cache, och cpun jag köpt har 1 mb cache

Kan det vara detta som hindrar datorn från att starta?

EDIT: har bytt ut allt som går att byta utom moderkortet och cpun

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk
Inaktiv

Om moderkortet bara stödjer det, och du har en 1Mb cache prolle, så är det troligen problemet

Permalänk
Medlem

Tror jag med.... hoppas inget har pajjat av allt mitt pillande bara...

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk

Dataproblem

Har du kollat så att grafikkortet sitter i ordentligt

kolla alla kontakter piper det om datorn

Permalänk
Medlem

Om du kört amd förrut kanske du glömt bort att sätta i p4-kontakten eller vad den heter En kompis glömde det, han höll på med datorn flera dagar innan han av en slump prövade att sätta i den

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

Det är nog cachen som ställer till det.. Byt moderkort eller processor.. Testa om du har med nån annan processor...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ra`ash
Tror jag med.... hoppas inget har pajjat av allt mitt pillande bara...

1. Som sagt, kolla att du inte har missat ATX12v-kontakten (som jag tror att den så fint heter).
2. Testa med en Northwood.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kollat så att grafikkortet sitter i ordentligt

ja

Citat:

Om du kört amd förrut kanske du glömt bort att sätta i p4-kontakten eller vad den heter

nej

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk

tryck i en sur celeron eller nått och sen flasha upp till senaste bios, då ska det nog funka.

Permalänk
Avstängd

Att moderkortet stödjer 512kb betyder att den bara utnyttjar bara 512kb av dom 1024kb... tror jag.

Egna erfarenheter är med en moderkort för 333MHz, 256MB och jag slängde på en celeron 700 med Socket370 -> Slot1 konverter och 512MB sticka... datorn starta med bara 333MHz och 256MB..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag fick total dille på min nya dator som vägrade starta! Efter att ha testat ALLT bytte jag i desperation plats på mus- och tangentbordskabeln - det visade sig att symbolerna på I/O-plåten inte stämde och datorn startade direkt
Bara ett exempel på vilka skitfel som kan hålla en sysselsatt i timmatal