Telia 8000 TPTEST Statistik mätresultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vitalizer
verkar inte så:( jag har oxå ett nokia 5121, sug modem.... jag provade ett lite äldre zyxel modem, det hjälpte inte. vet faktiskt inte om det beror på modemet i mitt fall,jag bor trots allt 3.2km ifrån telestationen.

tror att det gamla zyxel modemet inte klarar mer än 6mbit, mailade Zyxel och frågade hur mycket ZyXEL pRestige 645MP-A1 skulle klara och de sa 8 men att deras äldre bara klarade 6mbit, så testa ett annat modem om du får tillfälle

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

TCP:
Sändning: 652.51 Kbit/s
Mottagning: 3.29 Mbit/s

UDP:
Sändning: 701.78 Kbit/s
Mottagning: 5.48 Mbit/s

sändning 93% mottagning 60%

varför får jag bara 60% mottagning som max

Permalänk

Bytte tp sladd och fick ca 6.8-7Mbit ner och 700kbit upp......hehe som sagt inte telia's fel ett klassiskt fall med "SBT"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TCP:
Sändning: 675,20 Kbit/s
Mottagning: 7,06 Mbit/s

UDP:
Sändning: 700.61 Kbit/s
Mottagning: 6,50 Mbit/s

98,5% tillgänglig bandbredd enligt tp-test.

7 meter till station enligt mätning, cirkus 3m "fågelvägen"

Modem: ZyXel prestige 600

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
TCP:
Sändning: 675,20 Kbit/s
Mottagning: 7,06 Mbit/s

UDP:
Sändning: 700.61 Kbit/s
Mottagning: 6,50 Mbit/s

98,5% tillgänglig bandbredd enligt tp-test.

7 meter till station enligt mätning, cirkus 3m "fågelvägen"

Modem: ZyXel prestige 600

Garanterar dig att du har mer än 7meter!

Permalänk
Medlem

TCP:
Sändning: 736,07 Kbit/s
Mottagning: 6,99 Mbit/s

UDP:
Sändning: 789,6 Kbit/s
Mottagning: 6,0 Mbit/s

Sändning: 93,2%
motagning:100%

Bor 3240 m från stationen och maxade igråkväll 1011.73 kb/s stabilt dock gjordes inte tp testet då. (Bildbevis finns)

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thor_thor
Bytte tp sladd och fick ca 6.8-7Mbit ner och 700kbit upp......hehe som sagt inte telia's fel ett klassiskt fall med "SBT"

"SBT"?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
"SBT"?

Skit Bakom Tangentbordet.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Telias 8000 bredband och är besviken .
Först fick jag ingen kontakt med telestationen och ringde och felanmälde det. Skulle ta 5-6 dagar innan de skulle titta på det. Tidigast nu på fredag . Men nu har jag fått kontakt med telestationen och blir inte utkastad som tidigare. Men nu istället har jag en usel och svajig upp/nedkoppling. Detta är just nu mina "bästa" värden:

TCP
Sändning: 569.21 kbit/s
Mottagning: 2.32 Mbit/s

UDP
Sändning: 579.57 kbit/s
Mottagning: 4.59 Mbit/s

Sändning: 98.2 %
Mottagning: 50.6 %

Man får nog lyfta luren igen och påpeka det för Telia . Nåt måste vara fel. Ibland får jag som en uppringt modemhastighet. Och det var ju inte det jag beställde

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Uppgraderade till Telias 8000 bredband och är besviken .
Först fick jag ingen kontakt med telestationen och ringde och felanmälde det. Skulle ta 5-6 dagar innan de skulle titta på det. Tidigast nu på fredag . Men nu har jag fått kontakt med telestationen och blir inte utkastad som tidigare. Men nu istället har jag en usel och svajig upp/nedkoppling. Detta är just nu mina "bästa" värden:

TCP
Sändning: 569.21 kbit/s
Mottagning: 2.32 Mbit/s

UDP
Sändning: 579.57 kbit/s
Mottagning: 4.59 Mbit/s

Sändning: 98.2 %
Mottagning: 50.6 %

Man får nog lyfta luren igen och påpeka det för Telia . Nåt måste vara fel. Ibland får jag som en uppringt modemhastighet. Och det var ju inte det jag beställde

samma värden som mej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allanballan112
samma värden som mej

Du fick lite bättre värden än mig .

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

men just nu har jag samma

fattar inte varför

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allanballan112
men just nu har jag samma

fattar inte varför

Vad har du för modem?
Själv har jag en Nokia M11. Men den ska klara 8/1 har jag läst nånstans.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Vad har du för modem?
Själv har jag en Nokia M11. Men den ska klara 8/1 har jag läst nånstans.

Jo det ska klara det, men flera har sagt att dom inte kommer i närheten utav 8Mbits, med det modemet men dom gör det med andra/nyare modem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Jo det ska klara det, men flera har sagt att dom inte kommer i närheten utav 8Mbits, med det modemet men dom gör det med andra/nyare modem!

Jag är långt ifrån närheten. Men nu har jag slängt iväg ett e-post till supporten. Får se vad dom kommer fram till.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

jag har speedtouch home

Permalänk

Ni har inget å klaga på då jag endast får 2.74 Mbit

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

mr_padawan
snackat med telia då?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Snart

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått mer än ca 7 Mbit/s? Verkar som om de laggt någon sorts gräns där istället för på 8 Mbit/s. Jag använder en lokal isp men får i princip liknande värden som andra alltå runt 6.7 - 6.9 Mbit/s.

Permalänk
Avstängd

man får inte ut 8Mbit ren data ur 8Mbit beroende på hur protokoll å sådant.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Beställde Telia 8000 idag, någon som kan förklara varför mitt adsl modem säger jag har något bättre anslutning än abonnemanget i sig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Beställde Telia 8000 idag, någon som kan förklara varför mitt adsl modem säger jag har något bättre anslutning än abonnemanget i sig?

http://user.tninet.se/~bgu561f/etc/adslmodem.gif

Telia kallar det för Telia 8000 för att underlätta. Den tekniska specen är 1024*8>8000 Kbit/s. Det har mer att göra med vilken typ av DSLAM de använder då vissa måste sättas på en högre synchastighet (som syns på din screenshot) för att kunna ge den tilltänka hastigheten.

Sedan är det en annan historia att 8 Mbit/s är 8000 Kbit/s och inte 8*1024 Kbit/s.

Samma med uploaden...

edit: Jag har ingen källa på att det är 8*1024 Kbit/s som specen är hos Telia men jag antar att det är det naturliga steget om man inte vill sjunka under 8000 Kbit/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Beställde Telia 8000 idag, någon som kan förklara varför mitt adsl modem säger jag har något bättre anslutning än abonnemanget i sig?

http://user.tninet.se/~bgu561f/etc/adslmodem.gif

vad har du för modem?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Sitter på en WinXp dator, med en D-Link 604 som delar mitt bredband. Har ett SpeedTouch Home modem. Ner så maxar jag 6,99 och upp 0,78. Jag bor ca 1km från telestationen.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
vad har du för modem?

Jag använder Zyxel Prestige 650HW-31

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller