Måste jag skaffa en Floppy

Permalänk
Medlem

Måste jag skaffa en Floppy

För att kunna installera XP på min dator med endast S-ata diskar? Ni vi det där med att man trýcker F6 för att installera ytterligare drivare, hur idiotiskt är det att man inte kan ha dessa på CD.

Finns det inget annat sätt än att skaffa en floppy, jag var så nöjd att slippa en.

Permalänk

Då kan ju bara låna en tillfälligt från en annan dator. Behöver bara vara en tillfällig lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen och det finns väl knappast någon nattöppen databutik. Skit också, då kan jag inte göra med ikväll.

Permalänk

Bor du i sthlm city så kan du komma och hämta en hos mig, jag bor på Kungsholmen.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man inte slipstreama en skiva och lägga med de aktuella SATA-drivisarna?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Bor du i sthlm city så kan du komma och hämta en hos mig, jag bor på Kungsholmen.

Det hade varit perfekt, tyvärr hann jag inte läsa det innan jag gick och knoppade. Idag knallar jag ner och köper en egen på butiken här nedanför. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Kan man lägga över SATA drivrutinerna på ett USBminne (Mp3 spelare igentligen) och installera därifrån?

Inte för att jag ska installera en SATA hhd utan bara för att veta

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Rille88: Måste man inte ha OS installerat för att USBn ska funka?

Permalänk
Medlem

tOrzk: Jag har ingen aning, därför jag frågar

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Ett sätt om du inte har floppy är att slipstreama dvs lägga in drivrutinerna på skivan så de instaleras direkt i början när skivan bootas. Har dock ingen länk som visar hur men testa och söka efter slipstream xp så hittar du.

Och det går inte att lägga in drivrutinerna via usb minne heller. Bara genom floppy och slipstream.

Permalänk
Medlem

fyi, det blev en diskettstation, kan kanske vara bra att ha i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att få dit drivrutinerna men ej lyckats än.
Projektet ligger på is just nu p.g.a. tidsbrist.
Försöker uppnå det diskettlösa samhället.
Pyttemjuk har något som kunna lösa det och jag tror det är nått OEM verktyg.
Minns ej riktigt.
Har någon tips så emottages det gärna.

Visa signatur

eehhh

Permalänk

Vad är så farligt att ha en floppy?

Permalänk
Medlem

Det är inte farligt, bara fult, utrymmeskrävande och i största allmänhet meningslöst (och inte dyrt, men inte heller gratis). Om den enda gången man _någonsin_ använder floppy är när man ska pilla in extra drivers i 2000/XP-installationen, så känns det väldigt korkat.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Floppy är ju bra...

använde min senast igår då min andra dator fick virus, så var jag tvungen att formatera och lägga in windows igen, när installtionen är klar så hittar den inte drivisarna till nätverkskortet. Gissa vad jag gör inte bränna 10kb filer på en 700mb skiva utan fram med floppyn såklart :P(kopiera från min andra dator)

Edit hade ingen cdrw hemma

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Floppy är ju bra...

använde min senast igår då min andra dator fick virus, så var jag tvungen att formatera och lägga in windows igen, när installtionen är klar så hittar den inte drivisarna till nätverkskortet. Gissa vad jag gör inte bränna 10kb filer på en 700mb skiva utan fram med floppyn såklart :P(kopiera från min andra dator)

Edit hade ingen cdrw hemma

Har man MP3spelare slipper man det Jätte smidigt. haha.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Har man MP3spelare slipper man det Jätte smidigt. haha.

//Rille

alla vill köpa en mp3 spelare för ca 500+ för att göra detta :rolleyes:, istället för att köpa en floppy för 70:-

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
alla vill köpa en mp3 spelare för ca 500+ för att göra detta :rolleyes:, istället för att köpa en floppy för 70:-

Floppy e inte så hemskt billigt heller. DB.com tar 229kr för sina. Billigaste jag har hittat e 100kr men det var inte den färgen jag ville ha :/ Sen fick iof inte en MP3 spelare för att föra över filer filer mellan datorer

[edit]Jag köpte ingen mp3spelare, jag fick den av mamma och pappa ^^[/edit]

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att skicka floppyn till historiska museet?
Stenålder när det finns USB minnen.
Floppy behöver jag endast när jag skall uppdatera bios.
Tycker inte det borde vara omöjligt att kunna göra det med ett USB minne.
Tanken att kunna boota och installera ett OS från ett USB minne lockar.
Nej det är dags att begrava gamlingen.

Visa signatur

eehhh