Permalänk

Är raptor bra

Blir det någon större skillnad att ha raptor som systemdisk mot en vanlig 7200 rpm:are? Märker man någon större skillnad eller är det bortkastade pengar? Ni som har testat får gärna skriva en rad eller 2.

Permalänk
Medlem

Känns som en helt ny dator ärligt talat. Otrolig skillnad. Jag kör på en 74

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

SÖK så finner du massor av trådar om raptorn.

Permalänk

Jag har en 74GB Raptor och man märker hur mycket snabbare den är. Den laddar mycket snabbare samt att an kan flytta många filer samtidigt utan att det börjar lagga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det beror på hur pass mycket man sitter vid datorn och hur mycket man skattar prestanda. För en vanlig datorsvensson tror jag inte man märker särskilt mycket. För en entusiast/överklockare tror jag man märker stor skillad. Jag köpte min första Raptor när de kom ut och jag går aldrig tillbaka till en 7200 RPM-hårddisk igen - möjligen uppgraderar jag till SCSI.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tycker att alla som funderar på att köpa en raptor bör tänka om. För runt hörnet finns en ungefär lika snabb HDD med mycket mer utrymme. Syftar på Maxline III. Lite dyrare dock.

Permalänk
Medlem

Det man köper raptorn är ju inte huvudsakligen storleken, filöverföringshastigheten osv, utan det är främst acesstiden man vill komma åt, och den kan aldrig Maxline III komma i närheten av oavsett hur bra den är. Är tekniskt omöjligt att den som är en 7200rpm disk ska få lägre acess än en 10000rpm:are.

Skulle gärna ha en raptor jag med, men den är fortfarande lite för dyr, hade det funnits en 36Gb variant med samma spec som 74Gb:aren så hade jag förmodligen köpt ganska omgående. Behöver inte större än 36Gb, men vill att den ska vara lika bra som 74Gb:aren, dvs FDB främst och något lägre acess.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr.leffe
Tycker att alla som funderar på att köpa en raptor bör tänka om. För runt hörnet finns en ungefär lika snabb HDD med mycket mer utrymme. Syftar på Maxline III. Lite dyrare dock.

Det är en enorm skillnad mellan en Raptor och en Maxline III... kolla själv om du vill på stroragereview.com

MaXLine III
Raptor 74

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Hittade ett test där dem jämförde Raptor 37 GB och Raptor 74 GB. Det är tydligen rätt stor skillnad mellan dessa, inte bara att det skiljer 37 GB på dem. Letade runt nu men hittade tyvärr inte länken, dock kommer jag ihåg att 74 gigaren är bättre på många sätt.

Permalänk

Ja, Raptor verkar vara ett intressant val. Är det noga med kylningen på den? Dvs måste man ha en fläkt som blåser direkt mot just den hårddisken? Har ett sånt här chassi http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASPXS400BL
och i det sitter det en liten plåtlåda som man skruvar fast hårddiskarna i. Man kan ta ut lådan med hårddiskarna från chassit vilket jag tycker är smidigt men jag har ingen fläkt som blåser direkt mot hårddiskarna. Talar det emot en raptor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonten111
Ja, Raptor verkar vara ett intressant val. Är det noga med kylningen på den? Dvs måste man ha en fläkt som blåser direkt mot just den hårddisken? Har ett sånt här chassi http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASPXS400BL
och i det sitter det en liten plåtlåda som man skruvar fast hårddiskarna i. Man kan ta ut lådan med hårddiskarna från chassit vilket jag tycker är smidigt men jag har ingen fläkt som blåser direkt mot hårddiskarna. Talar det emot en raptor?

Nej, du behöver ingen aktiv kylning för en Raptor egentligen. Det är väl rekommenderat men inte på något sätt ett krav.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

det är starkt rekommenderat att ha lite luftflöde på en raptor iaf

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ang. kylningen så blir mina seagate 7200rpm varmare än raptorn vilket kanske är konstigt då raptorn arbetar så mycket mer och är på 10krpm.

visst märks det skillnad, ångrar mig inte, ett bra köp tycker jag.

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?