lätt Stöt, ilning av att ta i två chassin?

Permalänk
Medlem

Om man har en nätverksansluten dator i ett rum med ojordade uttag så är det de här alternativen man har att välja på, det elektriskt och lagtekniskt mest säkra alternativet överst, livsfarligaste alternativet nederst.

1: Be en elektriker byta alla uttagen i det aktuella rummet till jordade uttag. Kanske passa på att installera en jordfelsbrytare också när det ändå är en elektriker och arbetar i centralen. Jordfelsbrytare höjer elsäkerheten i hela huset ordentligt, och alla nya hus måste ha en. Dock är det inte lag på att man måste ha en i gamla hus.

2: Låt det vara som det är. Det är ganska så ofarligt. Tror faktiskt inte att försäkringsbolagen bråkar om ojordade datorer. Graden av "osäkerhet" beror helt och hållet på hur många elektriska prylar det finns i rummet och hur stort nätverket är. Har man ett stort nätverk och/eller många elektriska apparater i samma rum så är det en väldigt bra ide' att välja alternativ 1 ovan.

3: Lek "Den lille elektrikern" och börja dra skarvsladdar från andra rum, dra jordtrådar, byta eluttag etc. Nu är du ute på verkligt farlig mark. Att blanda jordade och ojordade uttag/maskiner i samma rum är mycket farligt, det är också väldigt farligt att koppla in maskiner i ett rum till ett annat rums eluttag. Sånt här ser inte försäkringsbolagen snällt på.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Dessutom är Alt 3 olagligt..

Nyinstallationer Måste vara 5 ledarsystem, alla utag måste vara jordade samt det måste finnas jordfelbrytare.

Permalänk

Hur fan kan det vara olagligt att dra en förlängningssladd till ett annat rum? vad är det för jävla cepelag? Seriöst.. och lag på att ojordade datorer ej får vara nätverks anslutna? haha lol. Jag bryter de lagarna med stolthet.

Permalänk
Medlem

DonPulpito: Kanske för att det är farligt?
Som det har sakts tidigare, Elsäkerhetslagen är den ända lag som kan utdela "dödsstraff" om man bryter mot den

Drar du en ojordad skarvdosa till ett rum med ojordade uttag så blandar du inte jordat och ojordat..

Permalänk

Man behöver inte ha full behörighet för att byta ett vägguttag men man måste ha läst elkompetens A för att få göra det

Visa signatur

"Söndrade vi falla enade vi står!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forza_blavitt
Man behöver inte ha full behörighet för att byta ett vägguttag men man måste ha läst elkompetens A för att få göra det

Ja, du får byta vägguttag.

Nej, du får inte dra nya kablar till det.

Gäller fastän om du läst elkompetens A.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Passar på o frågar..
Där jag bor är det jordfelsbrytare.. Men inga jordade uttag! Är inte pricipen med jordfelsbrytare att kontrollera om strömmen tar fel väg. Eller funkar det att kolla diff mellan fas/nolla för att kunna använda jordfelsbrytare?

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kostar att fixa jordade uttag i ett rum på ett ungefär? Får man ha jordade och ojordade uttag i samma rum om det jordade uttaget inte är jordat? Och får man koppla en förgrening med jordade uttag till ett ojordat uttag? Borde väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Drar du en ojordad skarvdosa till ett rum med ojordade uttag så blandar du inte jordat och ojordat..

Nej, men du kopplar in ett rum på "fel" säkring. Detta resulterar bland annat i att det inte går att bryta strömmen till det aktuella rummet på ett säkert sätt i händelse av olycka. Farligt, olagligt och dumt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forza_blavitt
Man behöver inte ha full behörighet för att byta ett vägguttag men man måste ha läst elkompetens A för att få göra det

Nej, man behöver inte ha full behörighet för att byta ut ett trasigt eluttag mot ett nytt likadant. Man får alltså INTE byta ett ojordat uttag mot ett jordat eller tvärt om utan full behörighet.
Och nej, man behöver inte ens ha läst någon specifik kurs för att få byta ett trasigt uttag. Kravet är att man ska ha tillräckliga kunskaper för att kunna utföra det på ett säkert sätt. Hur man skaffat sig de kunskaperna är vad jag vet inte specificerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Passar på o frågar..
Där jag bor är det jordfelsbrytare.. Men inga jordade uttag! Är inte pricipen med jordfelsbrytare att kontrollera om strömmen tar fel väg. Eller funkar det att kolla diff mellan fas/nolla för att kunna använda jordfelsbrytare?

Man behöver inte ha jordade uttag för att en jordfelsbrytare ska fungera. Tar strömmen någon annan väg än via fas->nolla så löser jordfelsbrytaren ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
Någon som vet vad det kostar att fixa jordade uttag i ett rum på ett ungefär? Får man ha jordade och ojordade uttag i samma rum om det jordade uttaget inte är jordat? Och får man koppla en förgrening med jordade uttag till ett ojordat uttag? Borde väl inte spela någon roll?

1: Väldigt olika priser från olika elektriker.
2: Jordade uttag som inte är jordade???? Menar du ett jordat uttag där skyddsjordledaren ej är ansluten? Nej, det får man inte. (Och varför skulle du vilja ha det så?)
3: Ja. En jordad förgrening i ett ojordat uttag går bra. Det är tvärtom man inte får göra.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Förlängningssladdar till ett annat rum är olagligt, särskilt om ett av rummen är jordat medan det andra är ojordat.
Det är även olagligt att ha både jordade och ojordade uttag i samma rum.
Dessutom är det lag på att nätverksanslutna datorer måste vara kopplade i jordade uttag. MEN, om du absolut måste ha en nätverksansluten dator i ett ojordat rum så är det bättre och säkrare att koppla datorn till ett ojordat uttag än att dra en skarvsladd från ett annat rum.

lol! är du polis eller nåt? spelar ju ingen roll ffs

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starflake|nisse
lol! är du polis eller nåt? spelar ju ingen roll ffs

Jaja, det är i alla fall inte jag som blir drabbad när det ska grillas

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det är även olagligt att byta ut ojordade uttag till jordade utan att vara behörig elektriker.

Hur många följer den lagen?Den sketna lagen duger inte ens som toa-papper tror inte att en enda jäkel bryr sig om den lagen

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
DonPulpito: Kanske för att det är farligt?
Som det har sakts tidigare, Elsäkerhetslagen är den ända lag som kan utdela "dödsstraff" om man bryter mot den

Drar du en ojordad skarvdosa till ett rum med ojordade uttag så blandar du inte jordat och ojordat..

och jag kan bara säga att jag BRYR MIG INTE. Man får väl fan använda sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

DonPulpito: Säger bara att det är upp till dig. Ingen kommer tycka synd om dig när det blir fel.
Framförallt kommer ett ev försäkringbolag att gilla dig. Då de slipper betala ut nått till dig.

Det tar milisekunder att koka sönder nerverna och månader att få det att läka, om det ens gör det.

Och ja, jag vet vad jag pratar om, har delar av ett hotel, jag har fastnat hängande över en rostfri konstruktion där jag "bara" skulle koppla in en tråd extra på fasen.

mysticum: Kan bara tala för västkusten/gbg, Du får räkna med att betala mellan 3-500kr/h för en elektriker + material +bil

Skulle gissa på att dra in gjord till ett utag OM det är bra rörväg går på minst 2-3000 kr.

Permalänk
Medlem

Om elektrikern inte behöver åka så långt, installationen går problemfritt, och elektrikern inte är allt för dyr så bör man kunna få ett rum jordat för 1500:-
Men som sagt, det är mycket som påverkar priset.

Till er som tycker lagen är strunt: Gör vad ni vill, jag bryr mig inte. Jag tror att det finns andra på det här forumet som är intresserade av att lära sig om hur elsystem fungerar, och vad som är ens bästa alternativ om man vill jorda ett rum. I första hand ur säkerhetssynpunkt, men även ur lagens synvinkel. Och hör och häpna, lagen och korrekta (säkra) elinstallationer är i regel samma sak(!!!)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Frohike: Ja tack! 3 kr / h låter bra

Ska jag vara ärlig så vet jag väldigt lite om jordat och ojordat. Vad är faran med att ha ojordade och jordade apparater i samma rum egentligen? AmPz, jag tycker förvisso att lagen är strunt, men jag är väldigt nyfiken på att veta mer, så berätta gärna mer!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonPulpito
och jag kan bara säga att jag BRYR MIG INTE. Man får väl fan använda sunt förnuft.

Det jag menade var mest att man kan göra lite som man vill, om man använder sunt förnuft och inte går till överdrift.. Det där med att blanda jordat o ojordat kanske inte är så bra men komigen om ett rum saknar lediga kontakter måste man fan kunna ta en förlängningssladd o koppla in aparaten man vill i det. F.ö har jag en kompis som flera gånger krossat glödlampor o tar i den för han tycker det är "skönt".. Alltså..inte med en hand utan han låter strömmen löpa från ena till andra.. Ja han är inte världens mest normala.. men vem fan är det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
Ska jag vara ärlig så vet jag väldigt lite om jordat och ojordat. Vad är faran med att ha ojordade och jordade apparater i samma rum egentligen? AmPz, jag tycker förvisso att lagen är strunt, men jag är väldigt nyfiken på att veta mer, så berätta gärna mer!

Finessen med jordat är att om en apparat går sönder så att chassit blir strömförande så går strömmen tillbaka via jordledaren. Alltså blir chassit inte livsfarligt att ta i.

Om vi tänker oss tre olika scenarior:

Scenario 1: Ett rum (sovrum, vardagsrum eller kontor typ) med ojordade uttag. En apparat går sönder, och chassit blir strömförande.
Lille Kalle kommer och tar i chassit. Kalle får en stöt. MEN, så länge Kalle inte samtidigt har kontakt med något jordat föremål (t.ex. ett element, vattenkran, eller likande) så är det en rätt liten chans att stöten blir dödande. Och eftersom vattenkranar inte tillåtna i ojordade rum så är det i princip bara elementen som är risken.

Scenario 2: Ett rum med jordade uttag. En apparat går sönder, och chassit blir strömförande. Men eftersom apparaten är jordad så går strömmen ut via jordledaren. Om strömmen är riktigt hög så går proppen, är strömmen liten så går inte proppen, men det är ändå helt ofarligt för Kalle att ta i chassit. (En jordfelsbrytare löser dessutom, till skillnad från en propp, ut direkt om det ovanstående händer, även om strömmen är väldigt liten).

I båda de här scenariorna så är risken rätt liten att Kalle avlider. Scenario 2 är dock givetvis att föredra framför scenario 1. Det är därför som det i dag är krav på att alla nya hus enbart får ha jordade uttag.
Vad händer om vi har både jordade och ojordade uttag i ett rum då?

Scenario 3: Både jordade och ojordade uttag i ett rum. En av de ojordade apparaterna går sönder och chassit blir strömförande. Kalle kommer och tar på chassit. Kalle får nu en stöt och är samtidigt omgiven av jordade apparater. Kommer han i kontakt med en av de jordade apparterna så får strömmen en aldeles utmärkt väg till jord, rakt genom Kalle.

Alltså: jordade uttag är bra, men en blandning av jordade och ojordade uttag är däremot mycket farligare än ojordade uttag.

Lagen finns till just för att undvika scenario 3, som är ett "worst case scenario".
Kanske dumt att gå och kalla lagen för strunt om man inte har tillräckliga kunskaper för att fatta varför den finns till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonPulpito
Det där med att blanda jordat o ojordat kanske inte är så bra men komigen om ett rum saknar lediga kontakter måste man fan kunna ta en förlängningssladd o koppla in aparaten man vill i det.

Om man saknar lediga kontakter i ett rum så använder man en förgreningsdosa, inte en skarvsladd från ett annat rum.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

AmPz: Stort tack ska du ha! Några vidare funderingar kring det hela:

- Är det bättre med plastchassi än plåtchassi om man har ojordat uttag?

- Ponera att vi har jordat och ojordat i samma rum, är det ofarligt så länge som apparaterna fungerar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
Ska jag vara ärlig så vet jag väldigt lite om jordat och ojordat. Vad är faran med att ha ojordade och jordade apparater i samma rum egentligen? AmPz, jag tycker förvisso att lagen är strunt, men jag är väldigt nyfiken på att veta mer, så berätta gärna mer!

tänk dig att den ojordade aparaten går sönder och blir strömförande... om du nu skulle hålla i något jordat med ena handen och vidröra den med den andra så kan jag _garantera_ att det är det sista du gör, om du intället "bara" skulle vara jordad genom fötterna/golvet så har du faktiskt större (fast ändå vädigt liten) chans att klara dig
sedan är det dessutom mycket enklare att felsöka om man vet i vilket rum/uttag felet är (medn jordat i ett ojordat rum så delar ju i teorin _båda_ rummen på jordningen)

Och skrik inte "SUNT FÖRNUFT räcker längre" - Ellagen ÄR sunt förnuft! (till skillnad från många andra lagar, bla den som tvingar cyklister bära reflexer och positionsljus... *fixa gatubelysningen istället j-la nollor*, rödljus-lagen - den är jobbig/ber om att brytas eftersom signalsystemet inte tar hänsyn till trafiken och vissa vägverket-nollor inte fattar att ett rödljus framför en upförsbacke/efter en nerförsbacke inte är acceptabelt för cyklister etc...)

edit: jag är extremt slö på att skriva, dessutom förklarade Ampz bättre än jag

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
AmPz: Stort tack ska du ha! Några vidare funderingar kring det hela:

- Är det bättre med plastchassi än plåtchassi om man har ojordat uttag?

Ja, det minskar ju iaf risken att du blir grillad om nätdelen skulle paja och chassit blir strömförande. Jag skulle dock inte lita på det, eftersom det *alltid* finns åtkomliga metalldelar som kan bli strömförande - bl a alla kontakter med skärm, såsom USB, serieportar, skrivarport osv.

Citat:

- Ponera att vi har jordat och ojordat i samma rum, är det ofarligt så länge som apparaterna fungerar?

Är det ofarligt att köra bil utan bälte och airbag så länge man inte krockar?

Sedan har vi ju apparater som inte har jordade kontakter. (Nästan allt med extern nätdel t ex.) De berörs givetvis inte, eftersom de ändå inte blir jordade om du kopplar dem i jordade uttag.

Tycker f ö att det är ganska hjärndött att man över huvud taget kan koppla en jordad apparat i ett ojordat uttag, medan äldre ojordade kontakter inte passar i jordade uttag... Vad tänkte man när man konstruerade de jordade uttagen och kontakterna!?

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Men hur är det när det gäller nätverk. Om man har ett rum som är jordat och ett rum som inte är jordat och kör nätverk mellan dessa?

Jag har hört om berättelser på LAN där folk får fina stötar från nätverkskabeln.

Och ska hela nätverket vara jordat så måste i princip hela lägenheten bli jordad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Scenario 3: Både jordade och ojordade uttag i ett rum. En av de ojordade apparaterna går sönder och chassit blir strömförande. Kalle kommer och tar på chassit. Kalle får nu en stöt och är samtidigt omgiven av jordade apparater. Kommer han i kontakt med en av de jordade apparterna så får strömmen en aldeles utmärkt väg till jord, rakt genom Kalle.

hur funkar då det med saker som inte har jordad kontakt? finns ju massor med saker som bara har en tunn kontakt.

sen, vilka krav kan man ställa på sin hyresvärd angående sånt här?

Permalänk

ampz: Hur blir det om kalle vill ha lanparty och säkringen går vid 10 ampere, kalle ganska stort rum och många datorer går in. Dock så har kalle ingen starkare säkring. DÅ måste det ändå vara smidigare att man drar en skarvsladd från ett annat rum som ligger på en annan fas eller hur? Allt är naturligtvis jordat.

Permalänk
Medlem

Delreich.
Apparatur med en tunn platt kontakt är sådan apparatur som är dubbelisolerat. Dvs det skall till mekanisk yttre åverkan för att det skall bli farligt. Denna appartur är nästan garanterat omgiven av plast.

Olofson: Därför att nya jordade apparater är säkrare än gamla apparater med ojordade runda kontakter. Dessutom är det ett utmärkt sätt att tvinga folk att byta ut sina gamla ojordade apparater.

DonPulpito:
Om säkringen går Får man ALDRIG byta till större säkring OM inte det från början har suttigt en större och man har bytt ner till en mindre för att man bara hade en sådan just då.
Leka med säkringar är om jag får säga farligare än jordat/ojordat då vi helt plötsligt kommer in på brandrisk. En pyrande brand i vägg eller golv märker man inte så lätt..

Permalänk
Medlem

echo: Ja, man kan få rätt duktiga stötar av nätverkskabeln. Gäller i första hand gamla koaxialnätverk. Det går rätt rejäla jordströmmar genom koaxialskärmen när datorerna är ojordade...
Och ja, det finns ju en lag som säger att nätverksanslutna datorer måste vara anslutna till jordade uttag. Även om just den lagen inte tillämpas så värst ofta vad jag vet.

Olofson: Anledningen till att man kan koppla in jordade kontakter i ojordade uttag men inte tvärtom är för att undvika scenario 3 som jag precis beskrev! Dvs, blandat jordade och ojordade apparater i samma rum. Som jag sa förrut, klanka inte ner på elsäkerhetslagen (och de jordade kontakterna) när du inte vet varför de är som de är.

Delreich: "Tunna" europakontakter sitter precis som frohike beskriver bara på så kallade dubbelisolerade apparater. De är så pass isolerade att det ska mycket till för att man ska kunna komma i kontakt med strömförande delar, och får därför användas i både jordade och ojordade rum.
När det gäller hyresvärden så förstår jag inte vilka krav du vill ställa på denne? Det är inte lag på att gamla hus måste ha jordade uttag.

EDIT
Diskussionen kring jordade uttag och elsäkerhetslagen är knappast ny... Det har varit uppe flera gånger i det här forumet... Kanske borde sammanfattas i FAQ?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
EDIT
Diskussionen kring jordade uttag och elsäkerhetslagen är knappast ny... Det har varit uppe flera gånger i det här forumet... Kanske borde sammanfattas i FAQ?

Jo det vore en bra ide.

Permalänk
Medlem

ampz: En FAQ är väl behövlig
Hela denna tråden är ett bevis på det
Folk som sågar elsäkerhetslagen utan att veta varför den finns bör upplysas samtidigt som många visar respekt för den men vill veta mer om den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är bara den vem fan bryr sig om man är laglig?!

Permalänk
Medlem

icroZ: Åter igen så handlar det inte om att följa lagarna för att inte farbror blå ska komma och slänga en i buren. Det handlar om att hålla en viss säkerhets standard för att undvika livsfara och framförallt för att kunna få pengar från försäkringskassan om man skulle ha otur och en okycka skulle inträffa

Visa signatur