Permalänk
Medlem

Adamo lanserar 28 Mbit/s

Nu lanserar Adamo 28 Mbit/s via Adsl2+ tekniken. De som bor max 3500 meter ifrån telestationen ska kunna ha tjänsten (förutsatt att stationen är utbyggd).

Från adamos press:

Citat:

Spanska Adamo var i mars i år först med att erbjuda lågpris på höghastighetsuppkoppling, 8 mbit/s för 297 kr i månaden till 1 miljon hushåll i Sverige. Nu lanseras 28 mbit/s för 348 kr i månaden, vilket ger de svenska bredbandsaktörerna en rejäl utmaning. 28 mbit/s är 4 mbit/s snabbare än det snabbaste ADSL-erbjudandet på marknaden i dag och priset är dessutom 20% lägre.

Under oktober byggs telestationerna ut på ett 30 tal orter och ger ca 300.000 hushåll tillgång till Sveriges snabbaste bredband i telejacket. Bland de första hittar vi inte Stockholm, utan Adamo har valt att ge mindre orter en chans att vara först.

Läs mer här:

http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=27012
http://www.adamobredband.com

Permalänk
Medlem

Grymt najs! Konkurrens ska det vara! Synd att det inte finns i lund...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem

Föredrar nog 10/10 än 28/1(?).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Föredrar nog 10/10 än 28/1(?).

sant men 10/10 levererar väl bara BBB via fiber och kan man få det skaffar man givetvis inte nån xDSL variant. men vill man ha nått via xDSL låter väl 28/1 jätte bra. 12/9 BBB skulle jag väl hellre ta men tror inte det går att beställa längre.

Permalänk

2000spänn i inkoppling... haha.. jotack..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
2000spänn i inkoppling... haha.. jotack..

Inkl modem.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Tack för infon, klart bra för marknaden...

Edit: Min rötna stad Skara står verkligen med av dom som får det först, otroligt!

Permalänk
Avstängd

En fråga bara, står det skrivet att det är 28/1 dem leverar? Hade lätt slagit till ifall det hade varit 28/3.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Kapaciteten är max 28Mbit/s nedströms och max 1Mbit/s uppströms.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jätte bra dom satsar på mindre orter... en eloge

Man börjar bli ganska trött på att se stora företagen bara etablerar sig i större orter med ny teknik. Känns som "storstäderna" är nerdfräkta med erbjudande från andra leverantörer.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Permalänk

Ringde adamo nu å skacka med en trevlig tjej, dem siter tydligen i spanien
Jefla telia som gör att dem inte kan ge oss 3mbit upp
För att kunna vara säker på att det verkligen går att få 3Mbit i uppkapacitet så måste man göra en manuell linjeutredning.

Telia anser: Att man då måste göra en manuell linjeutredning på alla för att se om de får 3Mbit eller inte

"Vi anser: Att man kan leverera tjänsten ändå, och om linjen håller tillräckligt hög kvalite så får kunden 3Mbit om den inte håller tillräckligt hög kvalite så får man 1Mbit.

Eftersom åsikterna går isär och det är Telia som sätter reglerna så kan vi bara rätta oss i ledet.
Fredrik Gillström Ansvarig Sverige Adamo Bredband "

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har inte VitoC någon kommentar till dett?

Permalänk
Medlem

Vad blir Telias motdrag?

Permalänk

eller bbbs motdrag dem måste ju kunna erbjuda 24 mbit dem med till kunder som bor ca 3500 från telestationen me..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Men igentligen har väll inte Telia något direkt motdrag till detta ?? Även om Telia skulle lansera 100mbit (vet de inte går...) så skulle det ju inte ha någon betydelse för 85-90% av alla som har telia 8000 får ju inte 8mbit pga av att deras lednigar är dåliga. Om man ser till dom trådar som skapats om ämnet, tycker jag varenda en som skrivit dom bara har 5-6 får tillsvars att det är deras kopparlinors fel, så i en uppgraderings situation skulle det ju vara lönlöst för dom flesta att uppgradera mer då linorna inte klarar mer.

Skulle iofs vara kul och om man fick 6mbit med Telia och 8 med något annat företag

Iofs är väll adamos teknik byggd på adsl2.......

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jäkligt sunkigt att de sitter i Spanien. Men eftersom vi är med i EU så är det gör ju Adamos kunder affärer på den inre marknaden så det får väl passera...

Stöd Svenskt och teckna avtal med Telia istället!!!
(haha, säger han som hatar Telia mest av alla...)

naken^: Telia kommer att lansera ADSL2+ inom kort, då i hela Sverige på en gång vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem

Telia adsl2 i HELA sverige?? alltså alla som kan få telia 8000 NU kan få deras tjänst???

wow.. snälla låte det vara sant säger en som BARA kan få telia 8000 eller Iscream från Bostream (alltså 0.5) snacka om att I Scream om jag skulle använda en sån tjänst..

Permalänk
Medlem

hirez: Det är givetvis förenat med nya avståndskrav. Det blir säkert strikta gränser, BBB kör ju med 1200 meter för 24 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

"Som första ISP i landet erbjuder vi ADSL2 på utvalda orter. ADSL2 är en vidareutveckling av ADSL tekniken och erbjuder en hastighet av upp till 11 Mbps nedströms och 3 Mbps uppströms"

Saxat från en annan leverantörs hemsida.
Av min vetskap, så krävs det ingen "extra bedömmning" för att få mer än 1Mbit upload!

Permalänk
Medlem

1200 mete... shait..
själv har man 1400 meter från stationen.. nåja får bara hoppas på att gränsen inte är så knivskarp kom igen telia, låt oss se..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
"Som första ISP i landet erbjuder vi ADSL2 på utvalda orter. ADSL2 är en vidareutveckling av ADSL tekniken och erbjuder en hastighet av upp till 11 Mbps nedströms och 3 Mbps uppströms"

Saxat från en annan leverantörs hemsida.
Av min vetskap, så krävs det ingen "extra bedömmning" för att få mer än 1Mbit upload!

Vad är det för leverantör?

Permalänk
Medlem

www.netatonce.se

Visserligen en helt värdelös ISP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
"Som första ISP i landet erbjuder vi ADSL2 på utvalda orter. ADSL2 är en vidareutveckling av ADSL tekniken och erbjuder en hastighet av upp till 11 Mbps nedströms och 3 Mbps uppströms"

Saxat från en annan leverantörs hemsida.
Av min vetskap, så krävs det ingen "extra bedömmning" för att få mer än 1Mbit upload!

Saxat från ovan "Vi anser: Att man kan leverera tjänsten ändå, och om linjen håller tillräckligt hög kvalite så får kunden 3Mbit om den inte håller tillräckligt hög kvalite så får man 1Mbit.

Eftersom åsikterna går isär och det är Telia som sätter reglerna så kan vi bara rätta oss i ledet.
Fredrik Gillström Ansvarig Sverige Adamo Bredband "

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

yaaay det är ju jag det

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Ah fan! Huskvarna.....Det är ju min telestation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Saxat från ovan "Vi anser: Att man kan leverera tjänsten ändå, och om linjen håller tillräckligt hög kvalite så får kunden 3Mbit om den inte håller tillräckligt hög kvalite så får man 1Mbit.

Eftersom åsikterna går isär och det är Telia som sätter reglerna så kan vi bara rätta oss i ledet.
Fredrik Gillström Ansvarig Sverige Adamo Bredband "

Förstår inte riktigt vad du menar??

Permalänk
Medlem

Jag har telia o,5 mbit just nu. För att byta till Adamo måst jag alltså betala den svindyra installationsvagiften? Jag har alltså ett modem som funkar.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

vilka städer e det??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Jag har telia o,5 mbit just nu. För att byta till Adamo måst jag alltså betala den svindyra installationsvagiften? Jag har alltså ett modem som funkar.

Har du verkligen ett modem som funkar för 28Mbit med ADSL2+ teknik? Vad är det för modem du har?