Permalänk
Medlem

Mitt mask spel!

Hejsan jag har skrivit ett litet spel i Java, testa!
Det är ett typ snakespel, fruktansvärt beroendeframkallande
Du styr med piltangenterna, du är den röda pricken, du ska ta de blåa prickarna och akta dig för de gröna.

Edit: Mina kompisar har klaat på att de bara ser en grå ruta, om det händer testa att lägga filen i c:\java\
Edit 2: Kan man få nån kommentar?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Härligt spel! Det enda som var lite dåligt med det var att de blåa prickarna ibland inte registrerades som tagna när man inte körde direkt på dem.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

cide: Jo jag vet, jag har lite problem där hhar inte lyckats få det att funka så bra som jag skulle villja...

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

rätt coolt.
men, du måste fixa kollitionsdektekteringen när man ska fånga de blå.

edit:
sades tydligen medan jag skrev...

Permalänk
Medlem

EDIT: Äsch, jag skojade bara. Vad dum jag är.

Såhär ska du göra istället:

if ( ( abs(ball.xpos-goal.xpos) <= ball.xwidth ) && ( abs(ball.ypos-goal.ypos) <= ball.ywidth ) ) {
/* Kod */
}

Kan inte java så jag vet inte hur det ska skrivas(kanske sådär? ), men jag hoppas du förstår.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Cide: hmmm... menar du bollens xpostion (modulus) den blå pluppens xposition är mindre eller lika än bollens längd?

Edit: vad betyder abs?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

"Du Dog!" Haha

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Abs = Absoluta värdet. Dvs, om du har ett negativt tal så returnerar abs(n) det positiva talet.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Cide: Så Abs(-1) = 1?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk

Erik, ditt spel är asskickin'!

Visa signatur

Booyakasha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERx
Cide: Så Abs(-1) = 1?

Ja. Jag använde abs(ball.x/ypos - goal-x/ypos) eftersom att om målets xposition är större än bollens, så kommer det alltid returnera sant( -X är mindre än 5 ).

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Hmmm jag får tydligen inte skriva:
if(abs(xkoord-lastX) <= 10 && abs(ykoord-lastY) <= 10)
får felmedelande... jo jag har inkluderat java.math.*

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Jag kan som sagt inte java. abs() funktionen kan givetvis heta något annat, har du kollat det?

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

jo, och den verkar het abs, men det funkar ändå inte...

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Och jag antar att && är "och"? En del språk använder till exempel "and". Annars kan du ju testa att sätta parenteser(" if( ( abs(xkoord-lastX) <= 10 ) && ( abs(ykoord-lastY) <= 10 ) ) ").

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Hedersmedlem

Buggar lite, åkte igenom pricken man ska ta X antal gånger, åkte igenom fienden 2 gånger...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hur startar man om när man "dör"

Mycket Härligt Spel!

Poäng: 42

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Lite trist bara att gröningen bara åkte vänster-höger, vänster-höger. Och att det inte blev svårare efter ett tag?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Vi som inte vill tanka kan vi få se bild?

Permalänk
Medlem

skogix: Om du får mer än 10p så kommer det en till fiende, och efter ytterligare 10p en till fiende, och de åker både vertikalt och horisontellt.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Vi som inte vill tanka kan vi få se bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
EDIT: Äsch, jag skojade bara. Vad dum jag är.

Såhär ska du göra istället:

if ( ( abs(ball.xpos-goal.xpos) <= ball.xwidth ) && ( abs(ball.ypos-goal.ypos) <= ball.ywidth ) ) {
/* Kod */
}

Kan inte java så jag vet inte hur det ska skrivas(kanske sådär? ), men jag hoppas du förstår.

Är inte bästa sättet att göra kollisondetection genom vectorer. Jämföra det exakta avståndet mellan origa på de olika punkterna?

Permalänk
Medlem

Nytt rekord: 75p

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Jag har också gjort ett snakespel, dock var det ett tag sedan, om nån vill prova så finns det här:
http://home.student.uu.se/d/daki0267/zips/mazken2.zip

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

om rutorna är rektanglar kan du göra kollisionshanteringen genom att använda "intersects".

Permalänk
Medlem

Kollisions detekteringen är nu fixad, så här kommer den nya verisionen, tack till cide för hjälpen med kollisionsdetekteringen!

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe