Permalänk

"internet-anslutningsdelning"

Ja så heter det ju i windows iallafall. När man har 2 nätverkskort i en dator där då det ena är till internet och det andra är till en annan dator.

Nu har jag tryckt in 2 kort i linuxburken. Och lyckats tror jag confat det rätt. Använde DHCP-broadcasting på kortet som går till nätet. Och då började internet funka och man hade rätt IP o så.

Sen på det andra kortet som går vidare valde jag nä på DCHP när man körde netcardconfig. Och ställde in det så hära:

IP adress: 192.168.0.1
Network Mask: 255.255.255.0
Broadcast adress: (vet inte vad den ska vara så jag suddade bara ut allt) tom alltså
default gateway: samma som ovan.
name server: samma som ovan också tom alltså

Så nu ser det ut så hära:

eth0 (det som går till nätet)

inet addr: xxx.xx.xx.19 (rätt ip var det alltså) Bcast: xxx.xx.xx.127 (samma som IPt förutom sista.) Mask:255.255.255.128

eth1 (det som går till den andre datorn)

inet addr:192.168.0.1 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0

Är det rätt gjort?. Känns som netcardconfig är felgjord därför jag frågar samtidigt som att jag inte har nått internet eller får rätt IP på den vanliga datorn. Vet liksom inte om det är den andre datorn som inte hittar IP eller det är linuxburken som är confad fel?

Permalänk
Medlem

broadcast address ska (läs borde) vara 192.168.0.255.
du måste nat:a också. borde finnas ett tiotal trådar om det här i forumet om du söker.

Permalänk
Medlem

nätmasken måste vara samma också

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

så default gateway och Nameserver behöver jag inte bry mig om?

Och måste man verkligen sätta upp NAT o allt sånt bara för att dela internet. Förstår ju att det är betydligt säkrare. Men det finns 2 vägar att gå i windows tänkte att det kanske gick på något smidigare sätt i Linux också.

Men om man nu måste nata borde man inte få ett ip adress på den andre datorn ändå?`bara just att man inte når internet ?

Permalänk
Medlem

Får du tillräckligt många ip-addresser av din ISP så behöver du inte nata. Får du en ip och tio datorer ska ha var sin så kan du nog räkna ut vad som behövs själv.

Permalänk

ja jag kan inte säga exakt vad en NAT är för det vet jag inte. Men vad jag har förstått av windows så kan göra på 2 sätt.

1: göra det svårt för sig o sätta konfigurera t.ex. w2k3 till en liten server. Då med NAT och brandvägg o grajer. inte så jättekomplicerat att göra men det kräver lite grann. Men då blir systemet säkrare också.

2: man kan göra rätt upp o ner genom att kryssa i en ruta "internetanslutnings-delning". Då låter den det andra nätverkskortet gå ut på internet. Dock i "passive" mode eller vad man ska kalla det. Öppna portar o sånt när man kör så verkar vara lönlöst men vilket möjligtvis hade funkar med NAT konfigurationen.

Men jag är inte i behov av några portar eller så på min winburk så en link rätt upp o ner hade varit fint. Men detta är kanske inte möjligt i linux.

Försöker just nu få in OpenBSD som visst ska funka till så jag vill ha det men det går inte så bra.

Permalänk
Medlem

Självklart att det går i linux. Det är bara att inte portforwarda något så har du inga portar öppna innåt, men självklart kan du ansluta utåt

Permalänk

börjar bli lite tråkigt nu att alla säger olika. Jag har fått en guide http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux/

Netfilter/iptables> sen längst ner på sidan "maskering" detta verkar vara det jag är ute efter men det finns fortfarande frågetecken. T.ex. att mappar där jag ska lägga en fil finns inte osv...

Permalänk
Medlem

NAT är precis vad du använder dig av om du sätter upp Internetdelning i Windows också.
Så ja, du måste använda NAT.

Permalänk

man behöver inte sätta upp NAT o leka server på en windowsburk för att göra det.

Det räcker att bocka i en liten ruta så funkar det.

Men som sagt dock så är det svårt med portar och sånt om man gör så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
man behöver inte sätta upp NAT o leka server på en windowsburk för att göra det.

Det räcker att bocka i en liten ruta så funkar det.

Men som sagt dock så är det svårt med portar och sånt om man gör så.

Vad sägs om att använda en Linuxdist som har ett grafiskt gränssnitt för diverse nätverksfunktioner? Jag har lagt upp 3 bilder på hur brandväggskonfigurationen ser ut i SUSE Linux Professional:
http://user.it.uu.se/~fred2431/yast2/
Mandrake och Fedora kanske har några liknande vektyg.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

men NAT står för Network Address Translation.
Det är precis samma sak i Windows som i Linux. I Linux kan du också trycka på en knapp så delar du ut internet osv.

Se på edemar:s bilder tex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Vad sägs om att använda en Linuxdist som har ett grafiskt gränssnitt för diverse nätverksfunktioner? Jag har lagt upp 3 bilder på hur brandväggskonfigurationen ser ut i SUSE Linux Professional:
http://user.it.uu.se/~fred2431/yast2/
Mandrake och Fedora kanske har några liknande vektyg.

aha får kanske slänga in nått sånt istället då. För jag kör ju verkligen den lamaste linuxversion knoppix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
man behöver inte sätta upp NAT o leka server på en windowsburk för att göra det.

Det räcker att bocka i en liten ruta så funkar det.

Men som sagt dock så är det svårt med portar och sånt om man gör så.

Ja, och det du gör när du bockar i den lilla rutan är att du aktiverar NAT. Windows gör alla inställningar åt dig dock.