Permalänk
Medlem

Använder ni brandväggar?

Nå? Använder ni brandväggar?

Jag sitter bakom en router och får faktsikt in lite folk ändå som kollar runt lite.
Jag tänkte att har jag en router så slussas alla n00bs bort men tydligen så var det lättare att komma innan för den än jag trodde.

Nu har jag installerat Sygates brandvägg vilket jag tycker fungerar bra. Och det känns lite säkrare!

Använder ni brandväggar och isåfall, vilken?
Antar att många kanske använder det som följer med antivirus paketet!

Permalänk
Medlem

Nja, jag tror de flesta här kör med hårdvarubrandväggar i en eller annan form. Antingen en renodlad hårdvarubrandvägg eller en dedikerad dator med en Linux- eller FreeBSD-installation.

Edit: Själv kör jag med en Smoothwall Corparate Server 3.0-brandvägg samt en Zyxel Zywall 70 VPN-brandvägg.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Linuxburk som även agerar filserver, webserver, mailserver etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Jag kör med en Linuxburk som även agerar filserver, webserver, mailserver etc.

Jag skulle inte rekommendera att köra några andra server-applikationer på en brandvägg. Det är en klar säkerhetsrisk.

Permalänk
Avstängd

Är det nån som har testat gratisbrandväggen smoothwall? Jag läste om den i Microdatorn för några nummer sedan, jag undrar bara om den är värd att ladda ner

Edit:
Länk http://smoothwall.org/

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag körde Linux med iptables först men det var segt att konfa plus att min Windows Server 2003 inte ville vara med...

Då vet jag att ni som svarat inte använder er av mjukvarubrandväggar iallafall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är det nån som har testat gratisbrandväggen smoothwall? Jag läste om den i Microdatorn för några nummer sedan, jag undrar bara om den är värd att ladda ner

Ja, på bägge frågorna. Men möjligtvis är den nya versionen av IPCop snäppet bättre (verkar kunna klara X509-certifikat vid VPN bland annat). Fast den har jag aldrig testat själv. Smoothwall har dock ett snyggare och ett mer professionellt webbgränssnitt.

Permalänk
Medlem

m0no0wall.
Sen kerio personal firewall på alla burkar, och NOD32 på alla burkar, adaware pro på alla burkar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Clarkconnect.

Permalänk
Medlem

Sygate PRO på min windoze server och på resterande workstation datorer - Kerio Personal Firewall.
Inge problem hittitls.

Min kompis kom dock och la upp sin server för att testa den under några dagar. Han var lite skeptiskt mot brandväggar som man har på en server så han sket it det och vips när jag kollade bandbredden hade hans dator dragit dubbelt så mkt bandbredd än alla andra datorer (4st) tillsamans.
VNC program började strula, när man körde igång brandväggsprogram så hittade man skumma filer sfsfdies.exe som försökte ansluta till en remote adress.
Snart vågar man väl inte ha mindre än 2 brandväggar (router + mjukvarubrandvägg) *suck*

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Allmän hysteri med brandvägg!

Överreklamerat är ordet.

Permalänk
Medlem

Har tänkt slänga upp en fw på en gammal 200Mhz dator, men det har inte blivigt av. Isåfall blir det Free BSD eller Smoothwall.

Annars säger jag bara våga vägra mjukvarubrandväggar, dessa fungerar oftast inte så bra då windows har skapligt många hål som hackare världen över redan vet om innan windows själva vet. Men det kan vara ett bra skydd mot virus och maskar, men då fungerar ett bra virusprogram lika bra.

Permalänk

kerio personal firewall 2.1.5

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk

Hemma kör jag en fw med fbsd 4.10 och på min bärbara kör jag kerio 4.1.1 eftersom jag kopplar in den lite överallt.

Permalänk
Medlem

Mjukvarubrandvägg på min Winblows-workstation.

Linux-servrarna har ingen brandvägg - de skulle ändå inte bli säkrare med en sådan, snarare tvärtom så skulle det orsaka en massa tjorv.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Korsordsguru

Nah, kör smoothwall på en dator. Vet inte om det är så mycket brandvägg i den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78

Jag skulle inte rekommendera att köra några andra server-applikationer på en brandvägg. Det är en klar säkerhetsrisk.

Vad är det för risk med det, så länge det inte finns några exploits i tjänsterna jag kör?
Sen känns det lite som att det kvittar på ett hemmanät, faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Jag körde Linux med iptables först men det var segt att konfa plus att min Windows Server 2003 inte ville vara med...

Då vet jag att ni som svarat inte använder er av mjukvarubrandväggar iallafall...

Iptables är väl en mjukvarubrandvägg om något?