Permalänk
Medlem

Svart bild efter ny kernel

Har precis installerat Slackware och bilden blir svart direkt efter lilo när jag valt nya versionen.

Gjorde så här: Installerade slackware 10, confar X och tar bort # före Load "dri" och sakerna för den längst ner i configen samt fixxar scrollen. Tanka nya kerneln, packa upp, make xconfig, laddar min gamla config och går igenom allt, make, su, make modules_install. Fixxar lilo med: cp arch/i386/boot/bzImage /boot/269-1, sen lägger jag till den i lilo.conf och skriver lilo. Nya kerneln finns där osv men när jag väljer den så blir bilden svart och burken tänker lite, verkar som allt funkar utom bilden, kan skriva login och pass så rasslar den till som om jag loggar in.

Lite flummigt breskivet men hoppas ni förstår, inte lätt när man är nybörjare :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har nån annan upplösning än standard i lilo confen.

Om det är så, så måste du lägga till framebuffer support i kerneln, eller så räcker de med att ha vga = normal i lilo.conf

Om du vill aktivera framebuffer så får du gå in under Graphics support i kernel confen, och aktivera Support for frame buffer devices, sen under Console display driver support får du aktivera framebuffer console support.

Jag hade problem med samma sak sist, och då fick jag kompilera om nåra ggr så jag vet inte exakt vilka inställningar som ska vara aktiverade, så testa lite med dom olika inställningarna som finns under graphics support

Permalänk
Medlem

Tackar, ska testas. Hade redan provat med vga = normal och det funkade inte.
Framebuffer hade jag med men kanske inte console support :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Körde du lilo efter du ändra till vga = normal?

Permalänk
Medlem

Råkade ta console support som modul och jag antar att den inte ska vara så, funkade dock med vga = normal efter jag körde lilo :).

EDIT: Funkade när jag inte hade den som modul och nu behöver jag inte köra vga = normal längre, tack :).

EDIT2: Vart bör jag lägga installerade program? Och installationen av programmet.

EDIT3: Höll på att installera nvidia drivrutiner men jag får "unable to load the kernel module nvidia.ko. this is most likely because the kernel module was built using the wrong kernel source files.
Står att man kan visa vart source filerna ligger med --kernel-source-path men jag får samma fel ändå. Skriver sh linuxdriversbla --kernel-source-path path.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag hade samma problem, ska kolla om det funkar igen. Men jag kunde inte starta med den gamla kärnan heller, det kanske blev trassel med modulerna.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Jag fick det iaf att funka, på båda sätten.

Problemet nu är att jag inte kan installera nvidia drivrutinerna, det står " error: unable to load the kernel module nvidia.ko. this is most likely becaus the kernel module was built using the wrong kernel source files. please make sure you have installed the kernel source files for your kernel.
Står även att jag kan peka till vart jag har kernel source, vilket ligger i /usr/src just nu, har även provat när den låg i home/användare. Skriver sh nvidiadriver --kernel-source-path path då.

Det funkar dock när jag har gamla kerneln (2.4.58 tror jag) igång och då kan jag ladda X och allt, men när jag väljer nya i lilo så får jag error när jag försöker starta X.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag hade samma problem, ska kolla om det funkar igen. Men jag kunde inte starta med den gamla kärnan heller, det kanske blev trassel med modulerna.

Ifall du installerade en kärna med samma versionsnummer som den gamla så skrivs modulerna över, annars så beror det nog på nåt annat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Jag fick det iaf att funka, på båda sätten.

Problemet nu är att jag inte kan installera nvidia drivrutinerna, det står " error: unable to load the kernel module nvidia.ko. this is most likely becaus the kernel module was built using the wrong kernel source files. please make sure you have installed the kernel source files for your kernel.
Står även att jag kan peka till vart jag har kernel source, vilket ligger i /usr/src just nu, har även provat när den låg i home/användare. Skriver sh nvidiadriver --kernel-source-path path då.

Det funkar dock när jag har gamla kerneln (2.4.58 tror jag) igång och då kan jag ladda X och allt, men när jag väljer nya i lilo så får jag error när jag försöker starta X.

Nvidia drivisarna fungerar inte med den nya kärnan, men om du googlar lite så hittar du nog nån patch som fixar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muu
Ifall du installerade en kärna med samma versionsnummer som den gamla så skrivs modulerna över, annars så beror det nog på nåt annat..

Nvidia drivisarna fungerar inte med den nya kärnan, men om du googlar lite så hittar du nog nån patch som fixar det.

*suck*, jag som suttit i nån timme och försökt fixxa det :(. Får väl googla lite då.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Varför googla när svaret finns här på forumet ?

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Hittade den där patchade men det vägrar funka ändå, det står:

(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module!
(EE) NVIDIA(0): *** ABORTING***
(EE) Screen(s) found, bot non have a usable configuration.

Fatal server error:
no screens found

Har ändrat i xorg.conf efter jag installerade den patchade men får det inte att funka.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muu
Om du vill aktivera framebuffer så får du gå in under Graphics support i kernel confen, och aktivera Support for frame buffer devices, sen under Console display driver support får du aktivera framebuffer console support.

Är det 2.4 eller 2.6 ni diskuterar. Jag försöker kompilera 2.4.27 och får samma fel, men jag hittar inte Graphics support i xconfig.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Är det 2.4 eller 2.6 ni diskuterar. Jag försöker kompilera 2.4.27 och får samma fel, men jag hittar inte Graphics support i xconfig.

2.6.x antar jag eftersom det fungerade för han.

Det finns rutor att kryssa i för framebuffer support i 2.4.x kärnorna också, fast de ligger inte på samma ställe i configen, så det är bara leta efter något där det står framebuffer o sen testa lite.

EDIT: Laddade ner 2.4.27 och kollade i xconfig. Titta under Console Drivers och slå på VGA Text Console och Video mode selection support som finns där och kolla ifall de hjälper

Permalänk
Medlem

Inte fått det att funka men Nvidia drivers än, tänkte prova Ubuntu nu, apt-get är underbart :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Svart bild efter ny kernel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Har precis installerat Slackware och bilden blir svart direkt efter lilo när jag valt nya versionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Inte fått det att funka men Nvidia drivers än, tänkte prova Ubuntu nu, apt-get är underbart :).

apt-get i slackware?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Svart bild efter ny kernel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muu
apt-get i slackware?

Sa att jag tänkte testa ubuntu, som bygger på debian som har apt-get.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Svart bild efter ny kernel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Sa att jag tänkte testa ubuntu, som bygger på debian som har apt-get.

oj, sorry

Men eftersom problemet ligger i kärnan så kommer det troligtvis inte hjälpa dig att byta dist, om det nu är därför du byter.

Förövrigt så finns det ett program som heter swaret till slackware som hämtar och installerar paket automagiskt.

http://swaret.sourceforge.net/