Varning för Maxtor diskar

Permalänk
Medlem

Varning för Maxtor diskar

Två kompisar har under de senaste dagarna haft strul med sina Maxtor diskar. Den ena har 3 st 120 Gigs diskar (1 IDE + 2 ATA) och den andra kompisen sitter på en 80 Gigs disk (IDE). Båda kör operativet på sina diskar, och båda har haft exakt samma problem - Windows XP vägrar helt plötsligt att starta upp. Killen med tre diskar har haft problem tidigare, men då löste det sig att byta till en annan hårddisk - men den här gången började disken att knäppa och det lät ungefär som en säkring slog ifrån och sedan slog på igen.

Detta måste ju vara skräpdiskar - jag skulle inte vilja rekommendera någon annan att köpa Maxtor's diskar.

Någon annan som har haft liknande problem?

Visa signatur

.: länge leve dolby :.

Permalänk
Medlem

jää.. två av mina maxtors dog över en tvåveckorsperiod.

Till råga på allt visar det sig att man får tillbaka en begagnad re-furbished disk via maxtors RMA

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Har 2 trasiga Maxtor bredvid mig på skrivbordet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har två 120GB SATA-diskar, en Maxtor och en Seagate. Min Maxtor-disk har fungerad både bättre och längre än min Seagate och med denna faktaspäckade och fullständigt ofelbara testprocess måste ju Seagate helt enkelt vara skräp...

Jag antar att jag blir tvungen att starta en ny tråd där jag varnar för Seagate-diskar?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Inget fel på maxtor diskar, däremot kan även dom gå i sönder.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

2 av dina polare har haft problem med ett par Maxtor-diskar. KÖP INTE MAXTOR!!!

1 IBM-disk har kraschat för mig och en för pappa. KÖP INTE IBM!!!!

1 Seagate-disk har krånglat för mig och 1 för en kompis. KÖP INTE SEAGATE!!!!

Permalänk
Medlem

Jag har 2st maxtor diskar som funkar helt klockrent... Aldrig något problem med dem..

Så jag rekomenderar verkligen maxtor!

Permalänk
Medlem

Haha. Asså folk måste vara dumma som varnar andra för att diskarna från en tillverkare är dåliga när diskar har dött.

drsthlm: Du tror verkligen inte alla diskar som maxtor gör är defekta eller?! ALLA disktillverkare har defekta diskar, om du kan ge mig ett märke som gör helt felfria diskar så vill jag ha namnet på det (du kommer alldrig hitta något) Jag har själv totalt 5 diskar från Maxtor och den äldsta är nog över 7 år gammal. Sen är resten runt 2 år gammla. Och jag har inga som helst problem med de diskar, aldrig ens fått det. Själv tycker jag Maxtor gör de bästa diskarna på marknaden och det är därför jag har köpt alla mina diskar från Maxtor.

Permalänk

Jepp. Håller med. MaxLine III serien är mycket "sweet". Kommer ju tydligen med 5 års garanti i mitten av september.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
jää.. två av mina maxtors dog över en tvåveckorsperiod.

Till råga på allt visar det sig att man får tillbaka en begagnad re-furbished disk via maxtors RMA

Se där, slumpen igen! Trist att de skickar tillbaks skräp på sin jääättefiiina garanti. Jag beklagar.

Jag har alltid betraktat Maxtors diskar att ligga överst vad det gäller kvalité. T.o.m. betalt mer för att det är just en Maxtor. Tidigare rekommenderade Avid.com att man just skulle ha Maxtor diskar till sina videoredigeringssystem - det gör dem inte längre.

I min helt inkorrekta och vedervärdigt utförda statistiska undersökning, var båda mina kompisars diskar ca 1 år gamla och ingick olika datorpaket från olika leverantörer. Visst det kan vara slumpen som gör att de har fått problem nästan exakt samtidigt. Eller så har Maxtor också börjat pressat kostnader med att slänga in taskiga komponenter såsom från Hitachi m.fl.

Det är ju bra att de har börjat med 5-års garanti. Men, om de skickar tillbaks en begagnad hårddisk på sin garanti, så vet jag inte om den är värd så mycket. Dessutom allt strul med att lägga tillbaka operativ och filer - huva!

Jag har aldrig varit med om att en IBM disk har krånglat lika mycket - även om IBMs diskar inte lirar lika bra i en videoredigeringsmiljö.

Näe - sorry Maxtor, era IDE-diskar var inte så bra. Däremot verkar era Firewire-diskar fungera bättre. Den har jag aldrig haft problem med.

Visa signatur

.: länge leve dolby :.

Permalänk
Avstängd

drsthlm:

De diskarna som kom för ca ett år sedan "kan" ha vart en dålig omgång, verkar det som. Överlag verkar de ha lite högre returstatistik än tidigare/senare versioner av samma disk, iaf enligt Komplett. De bara skrattade när jag håvade in den fjärde disken på ca 6 veckor till dem nu i höstas Köpte 5st 160gb diskar av modellen DiamondMax9 av dem i mitten av September, endast en existerar idag De andra har gått på garanti och nu funkar de som de ska.

Permalänk
Medlem

Att en disk beror nästan till mer än 50% av hur användaren behandlar disken, dvs kylning osv.

Sen det med att klandra på disktillverkare är ju nästan som att klaga på ett bilmärke för att bilen krocka och man skyller på dåliga bromsar osv.

Permalänk
Avstängd

Absolut poppen, håller med. Dock var inte så fallet för mig.

Permalänk
Medlem

Ja asså - alla diskar pajjar förr eller senare. Betalar man 6-8kr/GB så är kvaliteten därefter. Det som förvånar mig är att:

1. Folk blir förvånade när skiten pajjar
2. Man saknar backup på viktiga data

Uppfyller du både 1 o 2 ovan = Köp SCSI eller RAIDa eller bådeoch.

Permalänk
Avstängd

tyvärr har 95% av sveriges befolkning inte råd/lust/kunskap/möjlighet att göra det.

Permalänk
Avstängd

den här diskutionen e löjlig, vafan alla diskar av alla märken går sönder, va e det för n00bs här egentligen

Visa signatur

barton 2500 1gb ram 9600pro

Permalänk
Medlem

3 bromsok på min 22 år Volvo pajjade nyligen. Kostade skjortan att laga. Köp aldrig Volvo!

Kompisarna kör Saab och en hade problem med förgasaren - köp inte Saab!

Så här kan vi alla hålla på till dödagar.

Skall jag berätta mera?!

Permalänk
Avstängd


www.storagereview.com

finns det en databas över diskar där man ser hur tillitligheten står sig jämfört mot andra diskar.

http://storagereview.com/map/lm.cgi/survey_login

knappa in era diskar!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Inaktiv

Allt kan gå sönder.........

Permalänk
Medlem

har 3 st Maxtor, funkar felfritt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

har 5 Maxtor, en till på ingång, inga probbs här...

Permalänk
Medlem

drsthlm "men den här gången började disken att knäppa och det lät ungefär som en säkring slog ifrån"

Precis lika dant låter min maxtor när den får för lite ström. Kanske dax att köpa nytt nätagg? jag har samma problem när jag har för många diskar i burken. plåckar jag bort några så försvinner problemet...... Som sagt ett bättre nätagg skulle man ha.....

Varning!!! köp inte hårddiskar dom drar ström!!!!

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Wow!!!

Måste nog ge lite creds till maxtor i alla fall.
Fick min utbyted disk idag... En sprojtans ny 250'giggare!!!
Jää, 50 gb extra.

Det räddade denna dag.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk

Maxtor äger alvarligt tycker jag maxtor gör dom bästa diskarna faktist

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

jadu finns måndags exemplar av allt,så man kan inte dra alla diskarna över en kam eller hur man nu säger...Har själv 2st 120gb sata och en Ide disk och dom funkar bra

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Ska försöka räkna alla maxtor diskar jag har men det är några stycken.

EN 8.4Gb disk, En 20Gb dis som är morsans, Syran har en 80Gb maxtor. Jag själv har 1x300Gb, 1x250Gb, minst 2x 160Gb, 2x 200Gb. Fler kommer jag inte på nu har över 20 diskar hemma själv rullandes av alla möjliga märken så dom Seagate, maxtor, WD, Hitachi.

men ingen maxtor har dött hemma hos oss och vi har haft maxtor diskar i 4-5 år typ.

Hitachi dock har jag bara deras DK23 serie som är 2.5 diskar. En trasig och en fungerandes för tillfärllet båda med firmware fel bekräftat från HP som ger missljud som kallas headbarking villket båda lider av. Fins firmware patch för 10-30Gb modelerna men inte till min 40Gb sisst jag kollade.
Lär la rasa den med då HP säger att dom gör det efter ett tag. Min bärbara hade 10Gb disken so mstandard så dom hade problem med dessa diskar.

Så det är la det märket jag ksulle hålla mig borta från då särskilt nu när deras 3.5 diskar lider av missljud som kräver firmware uppgradering undrar jag vad dom sysslar med.

men överiga märken har fugnerar hur bra som helst. Har hafft flera märken som fungerat bra som quantum, fujitsu och sånt.

Permalänk
Medlem

Beställde 3st 300GB DiamondMax10 SATA 16MB igår. Hoppas de funkar

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

hrrrm, jag har precis besällt Maxtor IDE 160 gig, fan ta er om den går sönder

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Min 160Gb hårddisk mongade sig och 50% av mina filerna blev skadade!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Min 160Gb hårddisk mongade sig och 50% av mina filerna blev skadade!

Vill inte.... höra Hur mongade den? klick klick??

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.