Permalänk
Medlem

amd athlon 64 cache 1MB?

Ska köpa processor, vill ha tag på ovannämnda 3400+ med 1MB L2 cache. enda problemet är att de verkar bara göras med 512 kb nuförtiden, finns de att få tag på med 1mb cache?

Blev rekommenderad denna för att använda med protools (musikprogram, en smula instabilt) och det viktiga verkar vara att just ha 1mb cache för att det ska funka smidigt.

Permalänk
Geeks
SweClockers

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ATH64-3700...

Annars har Athlon64 FX 1MB cache, men smakar det så kostar det. Är du absolut ute efter 3400+ 1MB är du nog hänvisad till begagnatmarknaden. För övrigt låter det väldigt lustigt att ett program skall kräva 1MB cache på såpass snabba processorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

hittade underligt nog precis en butik som säljer både 3200+ och 3400+ med 1mb cache. funderar på om 3200+ med 1mb cache kommer funka bättre än en 3400+ med 512kb. eller om jag ska hosta upp den extra femhundringen för 3400+ med 1mb L2...

hur är det generellt med hastighet vs cacheminne?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Med A64 spelar cache en mindre roll eftersom pipesen hålls välfyllda med 512K. Skulle du köpa en P4 är cachestorleken mycket viktigare.

Tänk även på att Clawhammer (A64 med 1MB cache) är väldigt kräsen med minnen. Skulle jag vara i din sits skulle jag köpa en Socket 939 Athlon64 winchester (0,09nm) 3200+ tillsammans med MSI K8N Neo2 och Corsair XMS 3200XL 2x512MB. Tycker det låter väldigt underligt att ett program skall vara så beroende av stor cache för att fungera bra. Kolla upp dedär ordentligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

aha..har dock redan köpt moderkortet (Asus K8V/SE deluxe, socket 754) och fick tag på minnen billigt tidigare(2 st kingston 512mb PC3200 400mhz), visste inte att det var så kinkigt med vilka minnen man har. kommer ovanstående funka ihop med en A64 3400 (eller 3200), 1MB eller 512kb?

tack...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattson
hittade underligt nog precis en butik som säljer både 3200+ och 3400+ med 1mb cache. funderar på om 3200+ med 1mb cache kommer funka bättre än en 3400+ med 512kb. eller om jag ska hosta upp den extra femhundringen för 3400+ med 1mb L2...

hur är det generellt med hastighet vs cacheminne?

Ring och fråga om affären som säljer processorerna har fått rätt uppgifter av deras leverantörer. Jag letade själv efter samma som du. Hittade 2-3 butiker där det stog att de va 1mb, så ringde jag och kollade, dett visade sig att alla hade fått fel uppgifter det vara egentligen 512kb.
Så ring och hör innan, jag betvivlar dock att någon butik har dom processorerna..

Permalänk
Medlem

Själv har man ju en 3400+ med 1Mb L2 cache

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa AMD64 mobile. Jag har en 3400+ mobile med 1 MB cache som jag köpte för en månad sedan. Jag har visserligen inte samma moderkort som dig (jag har DFI Lanparty UT 250GB) men enligt detta ska ditt moderkort funka prima även med originalbios (själv fick jag flasha om mitt moderkort): http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Men det funkar bara med Thermalright SLK 948U kylfläns på grund av att de saknar heatspreader. Mobile clawhammer processorerna har CG revision så de ska inte ha problem med minnena heller utan ska funka lika bra som de med mindre cache.

Jag köpte min processor från shg.biz. De har fortfarande 3000+, 3200+ och 3400+ AMD64 mobile socket 754 med 1 MB cache i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Annars kan du köpa AMD64 mobile. Jag har en 3400+ mobile med 1 MB cache som jag köpte för en månad sedan. Jag har visserligen inte samma moderkort som dig (jag har DFI Lanparty UT 250GB) men enligt detta ska ditt moderkort funka prima även med originalbios (själv fick jag flasha om mitt moderkort): http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Men det funkar bara med Thermalright SLK 948U kylfläns på grund av att de saknar heatspreader. Mobile clawhammer processorerna har CG revision så de ska inte ha problem med minnena heller utan ska funka lika bra som de med mindre cache.

Jag köpte min processor från shg.biz. De har fortfarande 3000+, 3200+ och 3400+ AMD64 mobile socket 754 med 1 MB cache i lager.

Jag har ju som sagt en 3400+ med 1Mb L2 Cache, men hur vet jag om den är mobile eller inte ? Och vilka minnen kör du med ?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Jag har ju som sagt en 3400+ med 1Mb L2 Cache, men hur vet jag om den är mobile eller inte ? Och vilka minnen kör du med ?

Du kan se på produktkoden vilken typ av processor du har: http://www.amdboard.com/amd64_opn.html

Du kan även kolla om den saknar heatspreader. Kolla bilden här, så ser min processor ut: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=310461

Jag har ett par Corsair TwinX 1024 LL (två stycken 512 MB stickor) som jag flyttade från mitt gamla moderkort. Har inga problem med minnena så länge jag inte överklockar dem till över 220 MHz. På mitt gamla moderkort (Abit NF7-S rev. 2.0) gick samma minnen inte att köra över 210 MHz.

Permalänk
Medlem

japp, shg.biz var det. så om jag har fattat det här rätt nu (är ingen kung på datorer direkt) ska jag köpa till en Thermalright SLK 948U kylfläns som kylsystem till processorn? och sen är allt grönt? hade varit himla fint..fast var får man tag på den, kunde inte hitta den på shg.biz. och antar att den kostar några hundra, funkar alltså inte med något billigare alternativ?

men du menade en mobile och inte clawhammer, eller spelar det nån roll? verkar inte skilja så mkt på dem. båda saknar alltså heatspreader..

ok, ursäkta att min oordnade skalle spiller ut i det här forumet..

Permalänk
Medlem

Clawhammer är en AMD64 med 1 MB cache. Dessa finns både för stationära (desktop) och bärbara datorer (mobile). Vissa moderkort för stationära datorer (t.ex. ditt) klarar av att köra även mobile processorer. Mobile-varianten saknar metallkåpan över processorkärnan vilket gör att måtten blir annorlunda och kylflänsen behöver tryckas ner mer mot processorn för att få ordentlig kontakt. Därför behövs en kylfläns som klarar detta (Thermalright SLK-948U).

Problemet är att det är svårt att få tag på en clawhammer med lägre hastighet än 3700+ och med den nyare revisionen CG om man inte köper en mobile processor. En 3700+ är ju något dyrare än en 3400+.

3400+ mobile på shg.biz: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320801

Thermalright 948U finns t.ex. på komplett (du får även köpa till en 92 mm fläkt till den): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302130&view=detailed

Det kan funka med andra alternativ men det kan eventuellt krävas modifiering för att få ordentlig kontakt mellan kylfläns och processor. Med SLK948U behövs ingen modifiering av kylflänsen. Men tycker du detta verkar krångligt så kanske det är lättare att köpa en "boxed" processor för stationära datorer med 512 kB cache alternativt en 3700+ med 1 MB cache där det ingår kylfläns (köper man "bulk" måste man köpa till kylflänsen).