120 GB disk syns som 31.4 GB, tacksam för hjälp!?

Permalänk
Medlem

120 GB disk syns som 31.4 GB, tacksam för hjälp!?

Hej min fråga lyder som topic, hur kan jag göra för att åtgärda detta störande problem? jag har en 80 GB disk och som sagt en 120 GB men sistnämnda syns endast som 31.4 GB, har sökt lite på forumet men inte hittat nått svar på just denna frågan.

Tack på förhand, MVH

Permalänk
Medlem

Re: 120 GB disk syns som 31.4 GB, tacksam för hjälp!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peare
Hej min fråga lyder som topic, hur kan jag göra för att åtgärda detta störande problem? jag har en 80 GB disk och som sagt en 120 GB men sistnämnda syns endast som 31.4 GB, har sökt lite på forumet men inte hittat nått svar på just denna frågan.

Tack på förhand, MVH

Det är möjligtivis inte så att du byglat disken fel? Det brukar finnas en bygelspärr på de flesta hårddiskar som begränsar hårddiskens storlek till 32 GB (Detta är till för gamla moderkort som hade en spärr vid 32GB)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Oj, det har jag ingen aning om, hur gör man det Fredrik? Får väl erkänna att jag inte är superhaj på sånna här saker

MVH

Permalänk

På själva hårddisken brukar det finnas en etikett där det står precis hur du ska bygla den. Bygeln är en liten plastplupp med metall inuti som har måtten ca 5*5*3 mm. Denna ska du sätta på 2 stycken metallpinnar bak på hårddisken. Vilka pinnar det är står som sagt, du har 8 st att välja på. Ett annat ord för bygel är jumper.

Vet du om du ska ha hårddisken som Master eller Slave?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Okej, såhär ser disken ut:

Såhär ser texten ut, hur ska jag sätta den lilla vita pluppen, efter vilken "bild" Disken ska för övrigt sitta som Slave då jag har alla mina saker på den andra disken och endast tänkte ha den här som förvaring

Värt att nämna är att jag satt den som jag tror den ska sitta, innan jag flyttade pluppen så satt den på samma ställe fast en rad ner.

Och när jag ändrat så att den sitter rätt, måste jag formatera den då?

Permalänk

Du ska använda dig av den undre bilden.
Den vänstra delen av klistermärket.
Nu sitter den som slave på "15 heads" - jag har ingen aning om vad det är för skillnad mellan det och "16 heads". 16 låter bättre iaf

Jag tycker det verkar rätt men som sagt vet jag inte hur det funkar med 15 och 16 heads.

Om du ska formatera den undrar du:
Är det en ny disk eller har du saker på den sedan tidigare?
Är disken ny så är det bara att starta windows och formatera den men har du använt den tidigare är det bara att köra igång, allt finns kvar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jo jag har ju saker på den sen tidigare, och jag satta in den efter att jag ändrat men den märkte ingen skillnad på utrymmet =/ men jag har inget viktigt på den så jag skulle ju kunna formatera om den kanske för det verkar ju konstigt om den inte märker att jag ändrat på pluppen.

Vad sägs?

Permalänk

hmm, testa att ändra till 16 heads då.
Eller gör så här: högerklicka på "den här datorn" och välj "Hantera". Där kan du se hur dina diskar ser ut. Det kanske är så att förra gången du formaterade hade du den inställd på 32 gb så därför har du en massa ny plats när du nu har byglat om den men denna del är inte formaterad ännu och syns därför inte. Du kan formatera under "Hantera" också.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Borde finnas en till bygel nånstans...
Innan du flyttade på bygeln satt den enligt bilden på 32 GB clip slave.. jag tror att det bara är att formatera om den.. Kan du göra i windows: högerklicka på disken i utforskaren och välj formatera. då kommer en ruta upp där du kan se/välja kapacitet. Kolla om där blir 120 eller 32 innan formatering för står det bara 32 är det ju nåt annat

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Den ska sitta på 16 head, men du ska ju ha 2 "jumpers" var har den andra tagit vägen ?

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H | Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB | Western Digital Caviar Green WD5000AACS 500GB 16MB cache SATA2 |

Permalänk
Medlem

Om du ska ha den som slave och 16 Heads behöver du inte ha någon byggling alls…

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag satt fast 2 st "jumpers" så att det är på 16 heads slave.

Jag kollade på "Hantera" och ser då följande:

Vad ska jag göra? Om jag formaterar den så formateras bara 31.4 gb delen om =(

Permalänk
Medlem

har ingen koll på gratisprogram, men om du kan fixa partition magic så är det piece of cake

Permalänk
Medlem

Men man kanske ska "Ta bort Logisk enhet" som man får upp om man högerklickar på 31.4 GB delen av disken, eller vad tror ni andra experter?

Permalänk
Medlem

Angående heads - på den övre bilden står det att din modell har 16 heads.
"CHS: 16383/16/63 (Clusters/Heads/Sectors)"

Permalänk
Medlem

eftersom det är en föredetta IBM disk du andvänder dig av så är byglingen så här :

stift 0>' 1-2>: 3-4>: 5-6>: 7-8>:
master : bygel 1 skall sitta på stift 1-2 och 7-8
slave : bygel 1 skall sitta på stift 5-6 och 7-8

Permalänk
Medlem

MEN! skaffa partition magic. Det fixar de. annars så har du för gammal dator vissa äldre datorer kan bara visa 39 gb.! Men fixa partition magic så fixar de sig nog!

Visa signatur

Amd Athlon 3000+ 2x256 A-data DDR
Gf 4 Samsung 160 GB.

Permalänk
Medlem

ALLT FIXAT, Tackar för all hjälp, det var lättare än väntat och det behövdes inga program alls!

MVH

Permalänk
Avstängd

vad gjorde du?

Permalänk
Hedersmedlem

Han var nog smart nog att inte lyssna på vissa här.
Vafan skaffa partition magic!? För det här?. Partition magic fanboys
Duger då lika bra att bara klicka några gånger, inom en minut så har formateringen av en 115 GB partition hunnit ingång om vi utgår från skärmdumpen ovan!

Var ju bara att ta bort logiska enheten och sedan ta bort den utökade partitionen. Om man vill kan man ju ta bort den där lilla partitionen i början av disken med, 8 MB men ändå ser renare ut. Skapa en stor partition och formatera!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Joo fast jag fick intryck av att han inte ville formatera enheten som han hade och det går väl inte att utöka en enhet över opartitionerat uttryme om man inte formaterar eller använder PM? Eller har jag fel någonstans?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom i detta tidiga inlägg skriver Peare att han kan tänka sig att formatera den...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4363421...
Sen så skriver han i inlägget med skärmdumpen att om han formaterar den så blir det ändå bara 31.4 gb
Tittar man på skärmdumpen så ser man att e: har kapacitet 31.48 GB och ledigt 31.42. Det kan ju vara varrundat men om det är ca 80 mb filer (skulle kanske kunna vara något reserverat utrymme) så tror jag det inte skulle vara något problem att backupa det till c: med 15 gb ledigt...
Frågan är ju om han inte redan hade formaterat för att testa när han tog skärmdumpen. Och efter det så kom partition magic förespråkarna...
Så nä, jag fick inte intrycket av att han inte ville formatera.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Haha, man skulle kunna tro att jag och Aqualize är samma person, för exakt så som han säger tänkte jag och vips var det fixat med några klick som Aqualize mycket riktigt sa.

Jag hade ändå bara lite backup på disken innan jag formaterade så det flyttade jag från E: till C: och sen tillbaka till E: efter att jag var klar, funkade mkt smärtfritt som sagt. S
Så i det stora hela var det dom 2 "Jumpers" på baksidan av disken som satt helt galet, får skylla på att det inte var jag som installerade den i datorn

Får tacka för alla trevliga svar och all god hjälp man fått, hade inte gått utan er grabbar å tjejer Väldigt trevligt forum, detta är mina första posts här, Var tvungen att regga mig för att reda ut dessa oklarheter. Hoppas jag inte brutit mot några regler

MVH

Permalänk
Avstängd

Aqualize: Vänligen sätt dumstruten på mitt huvud