Permalänk
Medlem

Är min hemsida frånstötande?

Tja grabbar, and the occasional girl.

Jag är ju ingen stjärna på det här med att göra snygga hemsidor och så, det ska vi inte sticka under stol med... Men ändock, jag har en och jag piffade till den lite idag och undrar om det finns några klara förbättringar att göra?

Att den bara innehåller en camwhorebild på mig och några screenshots och länkar gällande mitt lilla program är väl ett grundläggade problem, men det skiter vi i och koncentrerar oss på sminket (det gamla vanliga, "jag har inte mycket att säga, men jag tänker fan göra det).

Shoot. Speciellt om det är nåt som gör sidan tydligare, vilket väl är mål nummer 1.

http://www.jonasc.net/ (Jag glömde inte länken!)

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Tycker den var ganska skön... Gillar fonten, lättläst och behaglig

Jag skulle nog lagt alla boxarna lika stora och kanske lagt en mer harmonisk länk-färg och lite mindre font... men det är vad jag tycker

Visa signatur

Nicke, Hej Hej!

Permalänk
Medlem

såg ok ut, gillar inte riktigt färgerna.. men men...
hur som helst, den såg inte riktigt rätt ut i opera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickeliten
Tycker den var ganska skön... Gillar fonten, lättläst och behaglig

Jag skulle nog lagt alla boxarna lika stora och kanske lagt en mer harmonisk länk-färg och lite mindre font... men det är vad jag tycker

Jag satte fontstorleken till 1em, är inte det typ ursprungsstorleken, eller ja, låter webbläsaren bestämma själv?

Jag får inte till samma storlek på boxarna, det känns som om jag hade varit tvungen att göra nåt fulhack för det. Och sånt vet jag inget om, nåt tips?

Sen länkarna, nån konservativ del av mig vill ha blåa understrukna länkar, men eftersom jag gladeligen lämnade TNR som font så gör jag ett försök med typ bruna länkar, kan det funka tro?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Bilden är skum och texten är alldeles för stor..
Bred ut sidan lite mer.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Bilden är skum och texten är alldeles för stor..
Bred ut sidan lite mer.

Vilken av dem och vad är skumt?

Texten ska vara så stor som din webbläsare vill ha den, om jag inte missförstått alla jävla mått det finns på textstorlekar.

Men bredare kan jag ju inte ha sidan, då får den ju inte plats på 800 pixlar. Att de inte är lika långa stör mig dock, vet inte hur jag ska kringå det bara.

Och varför är inte den längst till höger 200px bred i IE, har jag glömt offra nån get eller nåt?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Mindre text, centrerad och inte olika stora "block". Då är du på rätt väg, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ok, alla tycker samma sak, lika stora block och mindre text, men det är nu jag behöver lite tips, som på HUR stor texten ska vara, och hur jag löser problemet med höjden på de där div:arna, bredden ger jag fullständiga fan i, alla har samma CSS-klass, om nån webbläsare väljer att inte fatta nåt så grundläggande som width: 200px; så känns det ju rätt hopplöst. Den validerar och allt, ska man behöva fulhacka för att få en "standard" att gå igenom?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Var väl helt ok. Däremot kan jag klaga lite på akryl.se där menyn fungerar dåligt i Firefox

Permalänk
Medlem

sidan ser ok ut, förutom färgerna tycker jag. däremot som föregående person skrev så funkar sig inte akryl.se så bra, ännu konstigare i 'opera', händer lite flummiga saker när man 'hovrar' länkarna i 'produkter..' likaså med länkarna i 'om akryl'..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut. Den bryter inte mot några stilbrott. "Designen" var i enklaste laget...

Förresten har du en bugg på i länkspalten: du länkar inte till http://www.wulffmorgenthaler.com

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag satte fontstorleken till 1em, är inte det typ ursprungsstorleken, eller ja, låter webbläsaren bestämma själv?

Jag har för mig att 0.8em brukar bli ganska bra.

Permalänk
Medlem

BTW, jag kollade in Akryl AB's sida och hittade ett litet fel. Inte bra att ha sådana fel när man säljer produkter som bygger på just samma sak.
Kolla in submenyn på detta skärmskott http://www.duzchip.com/akryl.png

Visa signatur

[ ... ]

Permalänk

Tycker länk-färgen blev bra nu pga. av hemsidans färg så går dom ihop liksom

om du ska ha dem lika stora på längen så rekommenderar jag typ height:70%; på boxarna och samma på width~

Den är enkel iaf.. Det är skönt

Visa signatur

Nicke, Hej Hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duzchip
BTW, jag kollade in Akryl AB's sida och hittade ett litet fel. Inte bra att ha sådana fel när man säljer produkter som bygger på just samma sak.
Kolla in submenyn på detta skärmskott http://www.duzchip.com/akryl.png

Äh, det är inte mitt fel, den är inte mitt ansvar, men jag ska nämna det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickeliten
Tycker länk-färgen blev bra nu pga. av hemsidans färg så går dom ihop liksom

om du ska ha dem lika stora på längen så rekommenderar jag typ height:70%; på boxarna och samma på width~

Den är enkel iaf.. Det är skönt

Men om jag sätter height på boxarna så går innehållet utanför i FF... Idealiskt vore ju om skiten uppförde sig som en tabell och de andra boxarna växte med den största, men jag är så dålig på det där och man får ju inte använda tabeller längre... (goddamnnazis!)... Det här lär ju ha tagits upp i hundra trådar, vet ni några? Ska börja söka lite efter det nu.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

"vi gör skitfräcka PHPgrejer och är jävligt duktiga." <-- Vet visserligen inte i vilken företagsform AKRYL AB drivs i (om någon) men att använda slang och svordomar för att göra reklam för företag sticker enormt i mina ögon. Ganska dåligt innehåll också. Simpel och stilren annars, dock vill jag gärna ha andra färger samt centrerat

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Men om jag sätter height på boxarna så går innehållet utanför i FF... Idealiskt vore ju om skiten uppförde sig som en tabell och de andra boxarna växte med den största, men jag är så dålig på det där och man får ju inte använda tabeller längre... (goddamnnazis!)... Det här lär ju ha tagits upp i hundra trådar, vet ni några? Ska börja söka lite efter det nu.

Ta och sätt en fast storlek på alla boxarna och sen sätter du overflow: auto så borde det bli bra, då får du ju scrolling på varje box om texten skulle bli för stor, skulle bli ganska snyggt med tre smala boxar som har scrolling

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt färgerna.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
"vi gör skitfräcka PHPgrejer och är jävligt duktiga." <-- Vet visserligen inte i vilken företagsform AKRYL AB drivs i (om någon) men att använda slang och svordomar för att göra reklam för företag sticker enormt i mina ögon. Ganska dåligt innehåll också. Simpel och stilren annars, dock vill jag gärna ha andra färger samt centrerat

Min personliga sida är inte reklam för företaget jag är involverad i. Men om någon presumtiv kund mot all förmodan skulle se min sida och råka vara lika torr som du så är det väl lika bra att ta bort det.

Generellt:
Jag gillar inte centrerat och det finns inget färgschema som kommer göra er alla glada, samt att jag ändå tänker följa w3c's råd om textstorlek, så ska jag nu försöka få till lika stora boxar och sen ge fan i hur sidan ser ut.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag, men skulle gärna se en mindre fontstorlek... i Mozilla Firefox med en upplösning på 1280x1024 känns det som den ligger ngnstans i storlek 14-16 (om man går efter de mått som ordbehandlingsprogram använder).

Sen skulle en ljusare bakgrund inte skada imho.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov