Ännu en 127 gb tråd.. Och ja, jag har kollat faqen

Permalänk
Medlem

Ännu en 127 gb tråd.. Och ja, jag har kollat faqen

Så är det dags igen.. Jag har just inhandlat 2 200 gb hdds, och ett promise tx2 ultra100. Och windows vill inte att det ska vara mer än 127 gb..

Eftersom promise-kortets bios säger att det är 189 gb så kan vi väl utesluta att det är kontrollerkortet som det är fel på. Men nyaste drivisarna har jag ändå lagt in.

EnableBigLba har jag lagt till i registret, och sp2 har jag. Hittar inget om hur jag ska göra nu. Snälla swecare, hjälp en nörd i nöd.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Kolla i diskhanteraren om det inte är så att resten av hd:n finns där och för att undvika sådana här problem i fortsättningen så gör en slipstreamad installskiva av XP där sp2 redan är inlaggd genom att följa anvisningarna här http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm

Permalänk
Medlem

Det är inte det som är felet. Finns inget mer i diskhanteraren. Och tack för tipset om att slipstreama skiten, men det hjälper mig ju inte tyvärr just nu.. :'(

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som du tyvärr. Hojta till om du löser det

Permalänk
Avstängd

så här ser min backup-dator ut:

Är du helt säker på att du inte har något unallocated uttrymme?

Permalänk
Medlem

Jaaaaaa, det är jag. Jag prövade att köra dom på mobot istället, och det funkade och ha 200 gb då.. Så nåt måste det ha att göra med kontrollerkortet..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste firmware och drivrutiner till promise-kortet?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Är du säkert på att det inte beror på att IDEkortet stödjer upp till ATA100 vissa 200GB diskar har juh ATA133

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Är du säkert på att det inte beror på att IDEkortet stödjer upp till ATA100 vissa 200GB diskar har juh ATA133

ATA133 är bakåtkompatibelt och det går alldeles utmärkt att köra 133-diskar i ATA100..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har du flashat bios:et på kontrollerkortet?
Kolla så att du använder relativt nya drivrutiner, det var det som var felet när brorsan bara såg 127 gb på sin 200 gb disk med samma kontrollerkort.

Saxat från promise.com
"NOTE: If you have a drive larger than 137 GB you must also use Windows driver version 2.00.0.29 or newer."

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Senaste drivisarna har jag, men inte firmware, och jag har inte flashat bioset. Men grejen är ju att kortets bios hittar 200 gb.. Menmen, jag kör mina mindre diskar på kontrollkortet nu, och 200gbare på mobot, och det funkar så länge. Orkar inte flasha några biosar just nu..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Promise drivisar

http://www.promise.com/support/file/driver/u100 tx2 wd200034....

zippa upp innehållet i en mapp på något där du hittar det.

ladda ner och uppdatera manuelt = Högerklicka på [Den här dator], tryck på [Egenskaper], [Maskinvara] sen trycker du på knappen där de står [Enhetshanteraren] sen under SCSI/Raid styrenheter > va de nu står vid promise kortet. sen Uppdatera drivrutin, sen väljer du att göra de manuelt och sen att du vill ha ur ULTRA.INF som ligger i WinXP mappen som låg i zip filen. sen slutför du updateringen och sen startar du om datorn sen funkar de bra och formatera om hdd:en. löste mitt problem iallafall. sen i fortsättningen för att vara på den säkra sidan så kopplar du ur den stora disken (137gb+) när du ska/behöver installera om windows tills du lagt in dom där drivrutinerna för promise kortet...

Det funkar inte att högerklicka på ULTRA.INF och välja installera, inte heller att den ska ta själv där, utan du måste faktiskt ta dig tiden att installera dom manuellt. vill iaf inte funka annars för mig.

Permalänk

Hade samma problem - löstes med promise maj2003 drivisar.

Problemet är att windows xp inte vill ta till sig dom utan man måste installera dessa manuellt

Permalänk
Medlem

Hur installerar man dem manuellt? jag har samma problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Senaste drivisarna har jag, men inte firmware, och jag har inte flashat bioset. Men grejen är ju att kortets bios hittar 200 gb.. Menmen, jag kör mina mindre diskar på kontrollkortet nu, och 200gbare på mobot, och det funkar så länge. Orkar inte flasha några biosar just nu..

Tack för all hjälp.
Nu verkar det funka.

Håller på att formatera hddn nu.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem... storleken syntes på kontrollerkortets BIOS och allt... det du behöver göra är att flasha BIOS+byta ut drivrutinerna till kontrollerkortet från de som är standard i windows till de som finns på deras sida... lycka till!

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

När jag installerade min 200GB disk löste jag detta genom att göra en ändring i registret.
\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters
La till D-Word med namnet EnableBigLba och värdet 1

Edit: Rätt adress i registret

Visa signatur

/dev/null