Permalänk
Medlem

Hur ändrar man IP-Adress? (BBB)

yesh.. jag har Bredbandsbolaget 10 mbit :), o vill ändra Ip adress.. går det att göra? o isf hur gör man?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

start - kör - cmd - ipconfig/renew

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

tack så jätte mycket
kan man ändra hur många gånger som helst?

Permalänk
Medlem

varför skulle man vilja göra det?

Permalänk
Medlem

lets say jag har blivit bannad från ett forum av misstag o dom kan inte ta bort bannen..

Permalänk
Medlem

fyy po daj

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk

Jag kan inte ändra IP, jag kör det där samt ipconfig /release men jag får iaf samma IP. Xboxen däremot envisas att byta IP så ofta det bara går.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Jag kan inte ändra IP, jag kör det där samt ipconfig /release men jag får iaf samma IP. Xboxen däremot envisas att byta IP så ofta det bara går.

Det är för att BBB's dhcp-server som delar ut IP't kommer ihåg ditt nätverkskorts-adress (mac-adressen). Vilket är konstigt eftersom de skriver på BBB's kundsidor hur man byter ip via de kommandona.

Permalänk
Medlem

a men det buggar så ibland får du releasea ip någon gång eftersom DHCPen kommer ihåg Mac adressen som Nisslass sa

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

beror i sin tur att dhcp inte är till för att ge olika ip, utan för att förenkla nät konfigurering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
beror i sin tur att dhcp inte är till för att ge olika ip, utan för att förenkla nät konfigurering.

Vad säger du nu? Klart att DHCP-servern är till för att dela ut olika ipn
Klart det förenklar nätkonfigurationen eftersom man slipper strula med fasta ipn till varje kund. Speciellt när kunden har 5 st. Om de inte skulle använda sig av DHCP så måste varje kund få 5 ip-adresser, snacka om brist på ip-serier efter ett tag med tanke på att de har brist redan nu.

Permalänk
Medlem

ipconfig /release
net stop "DHCP client"
net start "DHCP client"
ipconfig /renew

Och det är windows DCHP klient som förfrågar BBB's DHCP efter det ip den hade förra gången den kopplade upp.. Finns det ledigt så får den det..

Permalänk
Medlem

BBB har ett litet program som du kan tanka ner från deras kundsidor, litet behändig sak bara klicka på så byter det IPet av sig självt

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Vad säger du nu? Klart att DHCP-servern är till för att dela ut olika ipn
Klart det förenklar nätkonfigurationen eftersom man slipper strula med fasta ipn till varje kund. Speciellt när kunden har 5 st. Om de inte skulle använda sig av DHCP så måste varje kund få 5 ip-adresser, snacka om brist på ip-serier efter ett tag med tanke på att de har brist redan nu.

eh va? DHCP är inte gjort för att ge folk OLIKA ip, utan att förenkla nät konfigurationen, som en effekt så är dom flesta DHCP servrar gjorda så att servern försöker att ge samma ip om möjligt. Rent tekniskt loggas MAC addressen, därmed är det inte säkert att man får annat ip om man gör release/renew, att du kan få olika ip är en ren bieffekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
BBB har ett litet program som du kan tanka ner från deras kundsidor, litet behändig sak bara klicka på så byter det IPet av sig självt

Var ? har inte lyckats hitta det

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Var ? har inte lyckats hitta det

http://www.bredband.com/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&event=sub&...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

Batfilen gör lite fler saker än det man själv gör när man byter ip via release och renew.

ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew