nya 6800 mycket sämre än 9800pro

Permalänk

nya 6800 mycket sämre än 9800pro

Mitt grafikkort havererade, och då det inte längre fanns ett ex av mitt gamla kort i lager, valde jag efter lite efterforskning ett annat istället.

Urpsrungliga kortet var ett radeon 9800 pro, och det nya blev ett Nvidia Gforce 6800 LE.

I alla fall, nvidia-kortet ska vara snäppet bättre än mitt gamla, enligt vad jag läst. Testade precis doom3, och det flyter inte på långa vägar lika bra som med mitt gamla kort..

Någon som har en lösning? Givetvis ska jag inte behöva tweaka en massa hit och dit, tycker jag.. Kör med de senaste drivrutinerna från tillverkaren..

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Du har säkerligen problem med gamla ati-drivrutiner som ligger och bråkar med de nya, pröva Drivercleaner eller något annat program som tar bort gamla drivrutiner eller formatera för bästa resultat.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Formatera systemet tycker jag. Mitt byte från ATI till nvidia tyckte jag datorn blev buggig efter formateringen funka det klockrent

Permalänk
Medlem

Vid installation av hårdvara såsom moderkort och grafikkort så bör du formatera systemet och lägga in allting på nytt igen.
Lägg in operativsystem, moderkortsdrivrutiner och grafikkorts-drivrutiner, Sen direct x + uppdateringar av operativsystem, moderkortdrivrutiner & grafikkorts-drivisar. Sen spelar det ingen stor roll hur du lägger in sakerna.
För optimalt flyt i OS ska du helst ha OS på en egen hårddisk. Annars kör en partionering där endast OS finns. Mindre lagringsutrymmeskrävande program fungerar oxå på samma partion. Men du bör inte ha det.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Har såklart OS på en egen partition, men det kanske stämmer, att jag måste formatera systemet..

Saken är den att direkt efter att Radeon-kortet slutade fungera, stoppade jag i ett temporärt geforce 3 och formaterade i samband med det. Det använder väl samma drivrutiner som mitt nya 6800, och borde väl fungera..

Visa signatur

tihi