Grafikkortet funkar inte !

Permalänk
Medlem

Grafikkortet funkar inte !

Hej! En kompis har problem med ett nytt grafikkort som Han nyss fått. (idag) Det är ett Gainward GeForce 6600GT Golden Sample 128mb ddr3 (AGP). Burken han stoppat det i har ett modekort med socket A och har en AMD athlon thunderbird 1.4 ghz. 512mb ddr minne och ett nätagg på 300watt. Han hade ett Geforce 4 mx tidigare. Försäljarna jämförde olika kort, och dom kom fram till det här kortet eftersom den var i princip lika snabb som 6800ultra korten och så hade det bra med minne, för ett bra pris.(ca 2500kr)

Han har testat köra 3Dmark -01, men datorn startas om vid test 7; nature. I testen innan så är det hål i väggar, ansikten, mark/golv mm. Och sen så ser man "streck" eller vad det är. Som finns lite överallt.. allmänt fult. Det GeForce 4 mx han hade innan fungerar nästan bättre än det han skaffat nu.. fasten det är mkt bättre specifikationer på det här kortet. Vad kan det vara för fel? Fel inställningar? Kan han ha kortslutit någon del av grafikkortet eftersom det fungerar lite halvt. I övrigt så hade jag runt 50 - 150 fps. Det kan väl inte stämma till det här kortet?

Han ska dit nu på fredag och kolla om dom kan fixa det eventuella problemet, annars så kanske dom skulle beställa ett nytt likadant kort. Men ska han ta ett annat istället? Vilket? Får max kosta runt 3000kr. Tacksam för hjälp / Sam & Sebbe (snabba svar)

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Hedersmedlem

"Försäljarna jämförde olika kort, och dom kom fram till det här kortet eftersom den var i princip lika snabb som 6800ultra korten"

Vad hade de rökt innan de kom fram till det?

OnT: Vad har ni för nätagg?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

hehe ja jag vet inte. Jag är inte så väldigt inne i grafikkort =D

Nätagget är på 300w som jag skrev. Det står på det : Codegen model: 300x Vet inget annat namn

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Hedersmedlem

Codegen, var det inte de som drogs in? Fick försäljningsförbud har jag för mig.

Testa ett annat nätagg, ett bättre nätagg.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok. Ska testa det sen ! tack för hjälpen.

Om jag måste beställa nytt kort. Vad är det ni skulle rekommendera?

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

x800pro(club3d) såg ett på datorhandeln för 3300kr men det är ju 300kr mer :S ;P

Visa signatur

Amd Athlon 3000+ 2x256 A-data DDR
Gf 4 Samsung 160 GB.

Permalänk
Medlem

har du satt i extra strömförsörjningen till graffet. kan vara det.

Permalänk
Medlem

många har missat detta.. och klagat på att bilden blivit svart sen att datorn startat om

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

Vad är graffet? hur ska jag se det? det är jag som var mas_89an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimMen
Vad är graffet? hur ska jag se det? det är jag som var mas_89an

Graffe = Grafikkort

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

ja det var en sladd som följde med. En ände som man satte in på grafikkortet och sen var det 2 lösa. hur ska den sitta? fattar inte manualen... räcker det med ett 300w codegen?

Permalänk
Medlem

Det kanske går för varmt helt enkelt?
Dom blir rätt varma iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimMen
ja det var en sladd som följde med. En ände som man satte in på grafikkortet och sen var det 2 lösa. hur ska den sitta? fattar inte manualen... räcker det med ett 300w codegen?

Den ska sitta i nätaggets molex-kontakt.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och snackar med Mas_89 på msn.

Hur ska han göra?

Som sagt, kabeln har en del i ena änden och sen delar den sig i 2.

Vart ska dom sitta?

Permalänk
Medlem

läter som en skarvsladd för molex som kommer från nätagget ska väl inte vara så svåsrt :S

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Jag sitter ju inte vid hans dator så för mig är det rätt svårt att få han att förstå via msn. =/

En enkel förklaring tack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Jag sitter ju inte vid hans dator så för mig är det rätt svårt att få han att förstå via msn. =/

En enkel förklaring tack?

Det är bara en skarv. Kontakterna ifrån molexen är hanar, så leta efter honan på kontakten ifrån kortet.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det är bara en skarv. Kontakterna ifrån molexen är hanar, så leta efter honan på kontakten ifrån kortet.

Hocce, killen som ska ha hjälp är inte så duktig. Vet inte vad molex är osv..

kan du inte skriva en Steg för steg guide?
Vore bussigt

/Emil

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem

tack så mkt ! ska testa!

edit: Men jag har ingen löst hängade sladd. En sitter i mina båda cdspelare (samma sladd, men 2 kontakter på den), en i min hårddisk, men den har en kontakt som inget sitter i. Men i samma sladd. Ska jag stoppa i hanen i den?

Permalänk
Medlem

vacker bild XzerieZ

Permalänk
Medlem

vet !

visst e den sexig

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem

Men jag har ingen löst hängade sladd från nätagget. En sitter i mina båda cdspelare (samma sladd, men 2 kontakter på den), en i min hårddisk, men den har en kontakt som inget sitter i. Men i samma sladd. Ska jag stoppa i hanen i den?

Permalänk
Medlem

men ryck ur cd spelarna och testa om kortet funkar då! sen kam du ju gå och köpa en adapter om det är felet. kan säga med största sannolikhet att ditt agg ska orka driva det men det är alltid bra att ha ett starkt nätagg.
Har sj ett 6600 gt som jag har drivit med ett noname 300 w agg

Permalänk
Medlem

ok ska det nu ! brb