Permalänk
Medlem

Dålig kontakt mot blocket?

Kanske finns liknande trådar men jag har lite ont om tid för att hinna söka.
Såhär är det iallafall. Jag har köpt ett asetek entry-kit och ett asetek gpublock. När jag hade satt ihop det och kört igång det märkte jag att gpu temperaturen var rätt hög. Jag har ett 9800pro flashat till xt och har tempsensor. Enligt den låg idle tempen runt 65grader. Jag hade samma temp med arctic cooling som jag hade innan så jag brydde mig inte så mycke utan körde igång ett 3dmark men jag han bara köra 2 "game-tester" innan datorn hänger sig. Jag hinner alltså inte ut och se hur varmt grafikkort är. Med den andra kylningen låg jag ibland på 80+ load och inget hände. Spelar ingen roll vilka test jag kör händer alltid efter nästan 2 test. Besviken tog jag lös grafikkortet och såg att det inte satt fast någon pasta på blocket, vinklar jag blocket därimot så att ljus speglas i det ser jag ett avtryck av kärnans text, väldigt svagt men man ser iallafall att det står ati. Så jag funderar på om jag har för dålig kontakt eller om blockets yta är så "fin" så inte kylpastan fastnar. Om jag har för lite kontakt, vad gör jag då? kletar på 1 mm kylpasta eller försöker ta bort "muren" som går runt kärnan som kylaren vilar mot?
Tacksam för snabba svar.

Edit: ingen verkade vilja svara så jag försöker att få bort shimset, men det var inte lika lätt som jag trodde, sitter och petar lite med ett rakblad men det verkar inte vilja släppa, hjälper det att värma lite med en hårtork?

Permalänk
Medlem

Du ska inte ta bort shimset det ska funak utan... men asså hur mycket pasta har du på? jag har ca 2mm funkar jätte bra har inte hängt sig en enda gång..

Visa signatur

Intel P4 2.4@3.12 (260x12 1.6vcore) TT Bigwater . Mainboard Asus P4C800 Deluxe . 1xIbm 20gb . 2xSeagate 80gb . HIS 9800Pro 128mb ZM80C-HP . 2x256 OCZ Technology PC3500(2-2-2-8). Idle temp 27 . Full Load 40 . 3DMark 01SE - 12631 . Naruto Aeger !!

Permalänk
Medlem

Jag försökte ta bort shimset men det gick inte så bra så jag la på typ 2mm kylpasta, vilket är mycke för mycke. Men nu har jag maxload på 60 grader och kan klocka 25mhz högre på core jämfört med arctic cooling.