Permalänk
Medlem

AMD64 3000+ problem

Min polares AMD64 3000+ av märket Fujitsu siemens har ett märkligt problem. Den ligger på 1000mhz, han har aldrig varit och pillat i bios eller i datorn. Screen från CPU-Z:

Vi har även märkt att när han bytte AA/AF eller gör andra inställningar så blir den 2000mhz för en sekund.
Kan de vara något virus?
Tack på förhand. PS: Ni kan besöka oss i #eonic @ quakenet om de är så. Personen i fråga heter "NioL" och jag själv heter "boffan". DS

/Johan

Permalänk
Medlem

Han har Cool&Quiet aktiverat som sänker processorns hastighet när den inte behöver jobba för fullt. Detta sparar ström och gör att fläkten kan köras på lägre varv. Det är alltså som det ska vara. Du kan ladda ner en ny drivrutin till ´cpu:n här:
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

Permalänk
Medlem

Okej vilken tur Är inte insatt i AMD själv. Tack PonLi

Permalänk
Medlem

No problems, blev lite förskräckt själv med min 3000+. Innan jag uppdaterade drivrutinen på länken som jag postade så gick den aldrig upp i fart utan stannade i 1000Mhz. Nu susar den dock på hur fint som helst. C&Q är underbart tillsammans med en temperaturstyrd fläkt eftersom datorn blir mycket tystare... När jag spelar eller gör något annat jobbigt för datorn så går den upp i varv och sjunker sen när det lugnar ner sig.