Permalänk
Medlem

Hänga hårddisk?

Märkte häromdagen att min Hitachi Deskstar 160 Gb orsakar massiva vibrationer i mitt chassi (vanligt midiTower) som fortplantar sig ner i bordskivan och orsakar ett störande högljutt ljud i hela rummet, vilket är hela min lägenhet.

Kom genast på att jag hadde sett någon som hade tagit bort monteringslisterna och spännt upp hårddiskarna i gummisnoddar. Har nu sökt efter det men hittar det inte, hittar bara några som har hängt upp den i sladdar och några som värmeisolerat (väldigt dumt!) den.
Jag vill fråmst ha bort vibrationerna, ljudet som uppstår vid skrivning etc till hårddisken stör mig inte... än (det kommer väl att göra det i framtiden när övriga delar också tystas ner).

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är ungefär allt!

1. Borde man hänga den i floppydriven eller spänna upp den mellan floppydriven och botten?

2. Vad borde man hänga upp den i? Gummisnoddar, neoprenslangar, cykelslangar, spiralfjädrar? Egentligen borde man väl anpassa efter vikten på det som ska hängas?

3. Borde man ha kvar monteringslisterna på sidan för att få en värmeledning och således hänga upp en hållare för två till tre hårdiskar i en snodd?

Något som jag har tänkt på är att dra en jordkabel från ett skruvhål i hårddisken till chassiet.
Ska montera in en 12 cm sidofläkt som blåser in på hårddisken.

Själv hade jag tänkt mig att hänga hårddisken i gummisnoddar på snedden så att den även riktar luftflödet uppåt, bakåt i chassiet.
Men har läst att neoprenslangar ska vara bra till ändamålet. Samtidigt är jag orolig att den sneda monteringen kommer att leda till onödiga vibrationsökningar efterson hänglängden minskas i ett hörn (hur lång den absorberande ytan är spelar väl in?).
Samtidigt vill jag ha något som kan uppgraderas med en extra hårddisk. Börjar fundera på att göra en hållare för tre hårddiskar att hänga upp.

Finns det även något sätt att dämpa datorfötterna?

Som ni ser är det många funderingar och antaganden, men få svar.
Alla tips, funderingar och erfarenheter mottages gärna men skriv gärna vad som är antaganden och vad som är erfarenhet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag har funderingar på att hänga upp mina hårddiskar i högtalarkabel med ringkabelsko och AS5 för att få bättre värmeledningsförmåga till chassit... borde ju vara bättre än gummi iaf.

Permalänk
Medlem

Vad är AS5?
Jo för värmeledningen så är det ju bättre, inte för att jag tror att en klen kabelsko leder värmen så bra.
Men ur dämpningssynpunkt så måste någon sorts gummi vara bättre?

Permalänk
Medlem

Ja gummi är säkert bättre som vibrationsdämpning... hmm. Kanske bättre att montera hårddiskarna i en metallhållare och fästa denna med gummibussningar i chassite(jorda hela hållaren i chassit med kabel och ringkabelsko eller liknande). Oftast har man ju en fläkt i fronten vid hårddiskarna så de borde ju få tillräckligt med kylning utan att man direkt leder värmen till chassit.

Är i startgropen att designa ett chassi åt mig själv så försöker komma på en bra lösning.

AS5 = Kylpasta... Artic Silver 5

Gummibussningar att ställa chassit på borde ju finnas på någon järnaffär. Det finns ju runda dörrstoppare av gummi som borde funka fint att monterna under datorn... de har ju oftast en gängad bult eller annan fästanordning.

Floppydriven är onödig att göra något åt då den bara snurrar när den används så de vibrationerna är ju lätta att stå ut med.

Se till att vibrationsdämpa chassifläktar också... jag använder tunnt svart liggunderlag som kostar runt 50kr för en livstidsförbrukning på tex Rusta eller Ö&B. Skär eller klipp ut så att det passar dina fläktar... och gör de lite större om det går för det blir en väldigt tunn kant om man gör tex 120x120mm. bättre att ta 130x130 till en 120mm fläkt.

Permalänk

Jag har hängt upp min hårddisk i gummi från ett par gamla simglasögon

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem

min hårddisk ligger på ett snöre köpt på ICA...

för att den inte skall glida av har jag skruvat i distanser till moderkort på undersidan...

annars brukar jag ha den ståendes på 5mm tjock neopren-musmatta (med distanserna givetvis)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

min hängde me bara ide o ström kabeln.. funkar prima. har nu den fast skkruvad sen igår. låter inte så mycket denna..

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Work-out slang, kapat och spänt så det håller uppe hårddisken. 2 över och 2 under.
Sen gamla busskort som distanser. Stor skillnad och funkar toppen, dessutom väldigt ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Fixa nåra feta alu/kopparplattor o skruva fast runt hddn o sen sätter du flänsar på den och hänger upp allt i gummisnoddar (ett par st)

Så ser den ut som mina 4 diskar

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

\.....__________________....../
..\/ |******************| \/
../\ |__________________| /\
/....\__________________/....\ - Gummeisnodd

Hoppas alla förstår denna briljanta gummiupphängning, det blir tyst och HD'n sitter som berget
Lite overkill tycker jag att kräma på kylpasta m.m för att den ska bli ordentligt kyld, det räcker med ett litet luftflöde mot disken...

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

Klippt till några bitar gummi från ett a4sjok, som ja fick gratis på rubbercompany här i umeå! (snälla e dom:)
stabilt o mjukt: 43° me min fina hdflens:P

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har byggt en ganska komplett upphängning, Den består av 8 tumskruvar samt två gummiband. sedan så har jag skruvat i fyra stycken i 5,25tums enhetshållaren och sedan trätt gummibanden över dom på 5,25 till dom fyra som sitter på hdd:n. Jag kan lägga upp en bild lite senare när jag kommer hem. Det är absolut den bästa jag har lyckats bygga hittils!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk

ställ datorn bakom nånting istället

min står bakon skrivbordet och då hörs den inte så mycket

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Klippt till några bitar gummi från ett a4sjok, som ja fick gratis på rubbercompany här i umeå! (snälla e dom:)
stabilt o mjukt: 43° me min fina hdflens:P
http://www.kemisten.nu/lgh10/tobbe/IMG_0060.jpg

Vad har du under grafikkortet?? Ser ut som en träbit

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Det verkar inte som det behöver vara så avancerat, utan bara att hänga upp för att få bort vibrationerna?
Stämmer det?

Permalänk

Precis. Har själv hängt upp min i en tråd Inte en sytråd, utan en lite stabilare. SATA hårddiskarna har jag i en låda, för de låter så mkt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

letar efter någon sorts gummi som klara håll 5 diskar och samtidigt hålla vibbarna borta..
testa gummi slang från ett däck men det sluta med att alla diskarna låg på varandra längst nere

dom ska hänga som hejsann fast 5 på rad,

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

tänk på att gummi är färskvara, gummisnoddar torkar ut och går av efter ett tag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustic
letar efter någon sorts gummi som klara håll 5 diskar och samtidigt hålla vibbarna borta..
testa gummi slang från ett däck men det sluta med att alla diskarna låg på varandra längst nere

dom ska hänga som hejsann fast 5 på rad,

Så gummi slangen höll altså inte för 5 hårddiskar? Testa med en nyare slang isåfall

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

varför inte ställa hela burken på ett liggunderlag eller något som dämpar vibrationerna?

det kör man på trainern och det är effektivt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

jag har vibrations dämpande fötter till mitt chassi , funkar fint.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Använd resår istället för gummi...

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Vad har du under grafikkortet?? Ser ut som en träbit

JO trä Aluminium-arm till gummidel sen superlimmad träram som ja limma fast skummgummi inni åsså en fläkt däri ...
Vibradämp über ala hemgjord knöt fast fläkten (löst) oxo ifall den skulle få för sej o rammla ner ..
har dock inte hänt efter 1 år.. så:].

Permalänk
Medlem

Hängde upp en Deskstar i ståltråd. Nu ligger den ovanpå en stor PII-kylfläns (ovanpå ljudisoleringen) framför insugsfläkten i stället.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Snor tråden en sekund och frågar om man inte behöver någon jordning eller liknande mellan disk och chassie??

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

smile: Det finns ju redan jord i hårddiskens strömkabel, dessutom så finns det massa chassin som har gummipluppar mellan hårddiskarna och hddburen, så det är nog ingen fara :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Avstängd

jag har denna i min burk riktigt tyst... den har gummiupphäning samt heatpipes..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cybervilliag, fördelen med den är ju att kylningen blir bättre, men jag tror faktiskt inte att den är effektivare än gummipluppar mellan chassit och hårddisken. Men vet du om det är någon skillnad i ljudnivå mellan gummipluppar i chassit och zalmanen?

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag har denna i min burk riktigt tyst... den har gummiupphäning samt heatpipes..

http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_2hc2_c_p.jpg

Vad ligger den där på i pris? Ser ju inte direkt billig ut

Permalänk
Medlem

De kostar runt 2-300kr

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte