Folk osm inte använder brandvägg el. antivirusprogram borde läsa detta

Permalänk
Avstängd

Folk osm inte använder brandvägg el. antivirusprogram borde läsa detta

http://www.denverpost.com/Stories/0,1413,36~33~2735094,00.htm...

StillSecure attached six computers - loaded with different versions of the Windows, Linux and Apple's Macintosh operating systems - earlier this month to the Internet without anti-virus software.

The results show the Internet is a very rough place.

Over the course of a week, the machines were scanned a total of 46,255 times by computers around the world that crawl the Web looking for vulnerabilities in operating systems.

Once the vulnerabilities were identified, the remote computers launched 4,892 direct attacks with a staggering variety of worms, Trojan Horses, viruses, spyware and other forms of malware

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

För dom som inte orkar läsa...

Windows XP Service Pack 1
Attacks: 4,857

Results: Attacked successfully within 18 minutes by the Blaster and Sasser worms. Within an hour, the computer was taken over and began attacking other Windows machines.

Windows XP Service Pack 2
Attacks: 16

Results: Survived all attacks

Och folk vägrar installera SP2?

Permalänk

SP2 är bra.

Bara noobs som har problem att installera det.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Jag har skrivit om det här på svenska i min blogg, kolla där:

http://blog.zulan.se/?p=46

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig ens komma på tanken att sätta en windows burk direkt ut mot internet.

För det andra tycker jag personligen bara det är störigt med en massa syltar som ploppar upp så fort något program vill använda internet. Näe Microsoft, överlåt den biten till någon som kan göra den ordentligt och inget halvdant.

Varför inte istället bara ge stöd för tex små firewall scripts på ett bar KB linux använder istället för massa tunga grafiska applikationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Varför inte istället bara ge stöd för tex små firewall scripts på ett bar KB linux använder istället för massa tunga grafiska applikationer.

Eftersom att då folk har problem med de grafiska lull lull applikationerna kan du bara tänka dig vilka problem de kommer att få med brandväggar som liknar pf.

Tycker att det var lite roligt att datorn blev infekterad efter 18 minuter. Riktigt elakt om man har en långsam internetförbindelse i kombination med en SP1 cd. När datorn är nyinstallerad med SP1 tar det en tid att hämta hem och installera SP2 har man då otur sitter man där med Sasser, blaster och har en 150 GBs dump med porrfilmer på disken innan installationen ens startat.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
SP2 är bra.

Bara noobs som har problem att installera det.

Alla har varit noobs nån gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Eftersom att då folk har problem med de grafiska lull lull applikationerna kan du bara tänka dig vilka problem de kommer att få med brandväggar som liknar pf.

Tycker att det var lite roligt att datorn blev infekterad efter 18 minuter. Riktigt elakt om man har en långsam internetförbindelse i kombination med en SP1 cd. När datorn är nyinstallerad med SP1 tar det en tid att hämta hem och installera SP2 har man då otur sitter man där med Sasser, blaster och har en 150 GBs dump med porrfilmer på disken innan installationen ens startat.

Därför tankar man hem SP2 _innan_ man installerar om!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Alla har varit noobs nån gång...

Nope inte jag.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Nope inte jag.

<ironi>Åh, du är så cool biohazard...</ironi>

Visa signatur

/MurZik

Permalänk

Det där är också utan NAT - antar jag. Alltså är de flesta svenskar lite mer "säkra" än om den kopplar datorn direkt till Internet.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
SP2 är bra.

Bara noobs som har problem att installera det.

Nja, inte riktigt. Men ja, många av felen är pga användaren, medans andra fel uppstår pga SP2 inte är kompitablet med en del hårdvara (och iofs software också).

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

4-5 ggr i minuten kommer det saker på port 135 eller 445 och vill in i min router.
Är väl bla Sasser och Blaster som använder de portarna. Är lika många försök nu som när de stora "anfallen" var. Tycker det är underligt att det fortfarande är så stor omsättning på dem. Och det är så gott som utan undantag bara svenska ip:n de kommer ifrån, inga ryssar som står och pumpar ut skiten alltså.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Inga problem alls med SP2. Förmycket SBS!!

Jag har massor av intressant kringutrusning, mp3-spelare, skrivare, scanners, digitalkamera, headsets m.m. ALLT funkar precis som innan jag installerade sp2. Förstår inte vad alla tjaffsar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
SP2 är bra.

Bara noobs som har problem att installera det.

Det handlar inte om det... Det handlar om att det ska kunna fungera i en IT-miljö tillsammans med alla applicationer och diverse mjukvaror.

Visa signatur

ya rly!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Därför tankar man hem SP2 _innan_ man installerar om!

Därför tillverkar man en slipstreamad SP2 installations-cd

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream...

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
inga ryssar som står och pumpar ut skiten alltså.

Vadå ryssar? Ryssar som jag säger exakt samma sak, att de där dumma svennarna pumpar virus. Lite respekt för folkgrupper va?

Visa signatur

/MurZik

Permalänk

Vilken är den bästa firewallen om man inte kan så mycket, jag kör med keri 2.1.5 den verkar stoppa allt..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag kör också med 2.1.5 och har aldrig haft problem med virus/trojaner/annat skit på den datorn.

För windows lär det vara en av de bästa brandväggarna.
Jag vet dock inte om de nya kerio fungerar bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DnSx
Jag kör också med 2.1.5 och har aldrig haft problem med virus/trojaner/annat skit på den datorn.

För windows lär det vara en av de bästa brandväggarna.
Jag vet dock inte om de nya kerio fungerar bättre.

Hört att dem nya är skit jämfört med 2.1.5 varför vet jag inte??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Alla mina klasskamrater har SP2 installerade på sina bärbara i min klass. Utom en, och det är alltid han som har problem med sin dator ^^

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"