FAQ: vad ska jag kolla på en beggad bil?

Permalänk
Avstängd

tänkte bara påpeka en sak med turbo. ägaren behöver inte stå mer än några sekunder innan han stänger av den. kolla hellre på han körstil om han låter bilen ladda medans den är kall/sval för då är turbo/motor garanterat slut!. det jag menade med att om han låter bilen stå en litet ögonblick var att nyare bilar har en vattenkyld turbo för att man inte ska behöva ha bilen ståendes på tomgång jätte länge. utan att man kan enbart låta den stå ett tag så att den kokheta oljan pumpas ut. vissa nyare bilar med elektrisk vattenpump låter pumpen gå en stund efter avstängning för att kyla aggregatet. men det betyder att man inte ska låta den kokheta oljan försvinna. sen kan ni kolla när turbon är senast reparerad/ byt. om killen/tjejen har tagit hand om bilen och inte plågat turbon mycket så håller dom ca 10-20k mil beroende på körstil. om man plågar så minskas den också.

Permalänk
Avstängd

bra faq!
men om ni ska få tag på en begbil utan fel då får ni leta

Visa signatur

barton 2500 1gb ram 9600pro

Permalänk
Medlem

För er som skall köpa BMW kolla www.autopower.se där finns begagnatguide och "ovanliga" fel för just den modellen du är ute efter.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Finns ingen 100% felfri bil. En bil som du plockar ut direkt ifrån fabriken kan rasa efter ett antal mil den med, man har aldrig några garantier.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

läste igenom det nesta snabbt.

Bra FAQ!!

Kolla efter rost nera vid reservhjulet och på balkarna där bilen är svetsad i karossen. nyare bilar är limmade i tex dörar mm så oftast slipper man rost där.

Se även till att blinkers på sidan inte har en metallklämma som spänner fast de det är som gjort för rost angrepp.

kolla under batteriet och kolla om batterihyllan är bra.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Grymt bra FAQ

Den hade kunnat hjälpt mig men löste det genom att ta med en gammal far och en svåger, båda haj på bilar och extremt pettiga.

Fick min första bil av syrran då hon inte orka försöka sälja den, gammal sketen Clio -91.

Men när jag skulle köpa en nyare beg. bil så provkörde jag kankse 20 bilar innan svågern och farsan kom överens om en bil. Kändes som jag var maktlös
Blev iofs en bil jag är nöjd med, hehe.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

alla gamla bilar läcker lite olja, inte mkt men kan var fuktiga, tickar ventilerna kan det bero på slitage eller för lite olja.
är det vatten i oljan så kan en packning gott och blocket behöver inte vara sprucket.

såg massor av annat oxå men orkar inte rätta.

brorsan som är bilmeck köpte en bil för 800kr, skattad och klar och lite rost på en golf från 84a. den mest rostlösa bil han köpt på länge.

en volvo 240 klarar sig bra om kamremmen skulle gå eftersom ventilerna inte slår i kolven och mosas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CWR
mitt tips: gör inget av det som står i listan!!
gunga inte för att kolla stötdämpare, testa inga bromsar, lyssna inte på några ventiler, inspektera inga skärmkanter eller oljor i växellådor eller vad det nu kan vara!
om bilen kostar en stor summa pengar (för dig) - åk till ett M testcenter. dom kollar i princip ALLT och finns lite varstans i landet.
kan helt klart vara värt att låta nån som har 100% koll upptäcka (eventuella) fel för kanske tio tusentals kronor INNAN du har köpt bilen..

Kan tillägga detta. Fråga säljaren om bilen är felfri, säger han/hon JA då säger du, ok vi lämnar bilen till M testcenter blir den godkänt så betalar jag kostnaden och köper bilen. Blir den inte godkänt ja då får du stå för avgiften och jag köper ej bilen eftersom du har sagt att bilen är OK.

Sen det här med kreditbilar, det stämmer ej att de börjar jaga nya ägaren... Farsan råkade skriva privatbilen på sin kompis(kompisen skulle istället ha taxin som vi har). Några dagar senare när allt va reggat o klart kom ett brev från Banken där de bad oss att hosta upp pengarna eftersom vi sålt bilen, det är vid detta laget vi fattade misstaget och bad Vägverket ändra så att det är taxin som byter ägare och ej privatbilen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.