Sjukt jävla problem med två Seagates 160 gb's

Permalänk

Sjukt jävla problem med två Seagates 160 gb's

Som topicen lyder.. fast egentligen är det nog fel på en bara..

har precis köpt en ny Seagate 160 (hade en tidigare också).. Jag installerar den och partitionerar (allt utrymme på en partion), kör Win XP Pro på den.. allt funkar jättefint och helt plösligt så startas datorn om (medans jag kopierade ett par filer mellan hårddiskarna) och meddelandet "NTLDR is missing" kommer upp. Jag kommer inte ens så långt att jag kan komma in i Safe Mode menyn..

Om jag "dirar" enheten så kommer det upp en massa konstiga tecken (katalognamn antar jag) bara, sånt man inte kan skriva på ett normalt tangentbord. Och om jag ska ta bort partitionen i fdisk så måste jag skriva in volymetiketten (för att godkänna det hela), vilket jag inte kan göra för den innehåller en massa såna sjuka tecken som jag inte kan skriva. Jag kan verkligen inte göra något, har aldrig sett något liknande tidigare. Kanske kan det ha att göra något med kluster?

Kan tillägga att den är FAT32 medans min andra är Dynamisk..

Snälla, någon som vet något? Tips? Kan inte Dos så bra heller.. Är så jäkla besviken så det inte finns.. fingrarna blöder för att jag dragit ut IDE kablar hela dagen (sitter på en gammal 1.6 gb nu...)

Vore väldigt väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Den säger "NTLDR is missing" då bootsektorn inte är korrekt har jag för mig. Det låter som om hela disken har kraschat iofs, men du kan göra såhär för att försöka återställa bootsektorn:
* Boota på WinXP skivan
* Välj reparera -> återställningskonsollen
* Kör fixmbr och sedan fixboot
* Starta om.

Inte så troligt att det kommer hjälpa, en hel omformatering är nog idé. Och om du inte har något bra skäl att köra FAT32 - kör NTFS istället, det brukar inte krascha.

Permalänk

Är det ens möjligt att den kraschat? Jag "hade" den knappt en halvtimme isf..

Jag har alltid haft ett problem.. jag lyckas inte boota från Win Xp skivan.. vet inte varför. Även fast jag stället in romen som första boot i bios. Därför har jag alltid vart tvungen att installera XP över en annan Windows i självaste windows, och inte från dos. Finns det något kommando eller nåt man kan göra för att den ska boota i dos?

Jag kan tänka mig att formatera.. den är ju helt ny så jag har inget på den (förutom en massa fuckade filer), men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att formatera? Om jag knappar in format c: så säger den att den har för lite minne. Kan man byta volymetikett på partitionen från dos på något?

All hjälp uppskattas verkligen. Har kollat igenom alla topics (samt google) här med NTLDR problem men ingen liknar min situation. Vore jättetacksam för lite hjälp..

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att byta idekabel eller sata om du kör det, innan du fixar med några fixmbr mm.

Bytr kabel och sedan i återställningskonsolen så prova först chkdsk med parametrarna /p och /r - det har räckt för mig!

Permalänk

Kabeln har jag kört med precis innan med en annan hd.. det är ide och jag är helt säker på att den funkar som den ska.. ska testa med fixmbr o det.. tackar!

Permalänk
Medlem

fixa partion magiq formatera disken och instalera sedan om. går inte det så är det bara att skicka tillbaka den

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Avstängd

det var väl ändå ett, ursäkta uttrycket, jävligt korkat förslag?

Det finns ingenting i Partition Magic som skulle kunna fixa hans problem som inte går att fixa på ett bättr eoch gratis alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
det var väl ändå ett, ursäkta uttrycket, jävligt korkat förslag?

Det finns ingenting i Partition Magic som skulle kunna fixa hans problem som inte går att fixa på ett bättr eoch gratis alternativ.

visst men om han inte kan hantera fdisk och han inte kan boota upp xp cd så vad ska han göra då?? jag vet ialla fall att deras disketer som man skapar med proget är väldigt händiga då man slipper krångla i dos. han inte använt andra program för det ändamålet så jag kan ju bara referera till ett program som jag faktiskt HAR använt.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

nyss skulle ja starta datorn å samma kom upp som för dig NTLDR is missing , starta om å boota från skivan valde reparera å körde som någon här uppe sa fixmbr å fixboot . å körde även chdsk /p /r inte för att ja vet vad det betyder men den hittade fel i /r , å så bytte ja satakabel så något av de felen var det nu startar den från min Raptor men kan man fråga sig hur kan det bli så att Ndtlr pajjar ??? ja hade installerat xp igår å idag pajja det :-/

Visa signatur

a64@2,xxghz?? Asus 6600GT 512MBTwinmos UTT