Permalänk
Medlem

Viktigt med < 25ms ?

hej

hur viktigt är det att en tft har < 25 ms ? märks det mycket i spel eller överdriver folk ?

Permalänk
Medlem

nja vet inte, jag har http://www.effbe.se/PDF-filer/AOC.htm en sån, tycker det funkar utmärkt. Får inga eftersläpningar eller liknande. Beror nog mycket på kvalitén i övrigt skulle jag tro. Men om du är kräsen så ska du såklart satsa på så lågt som möjligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

klart det märks, ms är hur snabbt en pixel förändras och har du 25 så blir det garanterat eftersläpningar, skaffade mig nyligen en TFT på 16 ms och där var nästan ingen eftersläpning men det är fortfarande skillnad på en CRT skärm och TFT, skaffa så lågt som möjligt i förstahand sne kolla på kontrast förhållande till ljusstyrka m.m, det ska va ganska balanserat med lika siffor

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Medlem

undra om min 8ms tft som kommer nu i veckan kommer att funka bra.. :S

Permalänk
Medlem

tft kommer ALDRIG! Vara i klass med crt i spel ALDRIG, för vem vill egentligen lira sina spel med 60hz. Sedan ifall du ska fläska me v-sync man kan hänga sig själv =d

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
tft kommer ALDRIG! Vara i klass med crt i spel ALDRIG, för vem vill egentligen lira sina spel med 60hz.

Alla utom CS-nollor.

För att ge ett vettigt svar till trådskaparen:

TN+film paneler är de enda som fungerar riktigt bra till spel. Om du inte tror mig, testa själv. TN+film har andra nackdelar men är utan tvekan bäst till spel, eftersom en sådan panel har mycket bättre responstid på halvmörka pixlar jämfört med andra dyrare paneltyper.

LG L1730B är en bra spelskärm, och även Samsung 710T.

LG L1710S är också snabb men gammal som modell nu, och saknar DVI.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Alla utom CS-nollor.

För att ge ett vettigt svar till trådskaparen:

TN+film paneler är de enda som fungerar riktigt bra till spel. Om du inte tror mig, testa själv. TN+film har andra nackdelar men är utan tvekan bäst till spel, eftersom en sådan panel har mycket bättre responstid på halvmörka pixlar jämfört med andra dyrare paneltyper.

LG L1730B är en bra spelskärm, och även Samsung 710T.

LG L1710S är också snabb men gammal som modell nu, och saknar DVI.

Not REALLY föredrar 120hz i doom q3 u name it framför 60hz

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Not REALLY föredrar 120hz i doom q3 u name it framför 60hz

Och dina ögon uppfattar skillnaden mellan 60hz och 120hz?

Enda anledningen till att man vill köra med än 60hz på en CRT är flimmer.

Brukar 50hz TV-sändningar se hackiga ut eller, t ex Bosse bildoktor som är filmat i 50fps (25 interlaced)?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
tft kommer ALDRIG! Vara i klass med crt i spel ALDRIG, för vem vill egentligen lira sina spel med 60hz. Sedan ifall du ska fläska me v-sync man kan hänga sig själv =d

Jodå.. Men inte riktigt än.

60hz.. Vad spelar det för roll?

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Och dina ögon uppfattar skillnaden mellan 60hz och 120hz?

Enda anledningen till att man vill köra med än 60hz på en CRT är flimmer.

Brukar 50hz TV-sändningar se hackiga ut eller, t ex Bosse bildoktor som är filmat i 50fps (25 interlaced)?

Man ser skilnad på 60Hz och 120Hz på en crt, det blinkar snabbt och är jobbigt att se på men så är det inte på en tft..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Not REALLY föredrar 120hz i doom q3 u name it framför 60hz

Varför vill du spela doom3 med 120hz på skärmen då det är spärrat på 60fps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Man ser skilnad på 60Hz och 120Hz på en crt, det blinkar snabbt och är jobbigt att se på men så är det inte på en tft..

Japp, precis det jag menade.

75Hz klarar de flesta TFT och de som inte nöjer sig med 75hz i spel, kolla på detta filmklippet:

http://193.11.208.155:1233/projekt/upload/bosse_50fps.jpg

OBS! Byt filändelse från .jpg till .mpg

Kör 75hz på skärmen, eller 100hz, och spela upp den. Hackar det? Nej... och det är 50fps.

Kör man däremot 60hz så småhackar det, pga att alla bildrutor inte "kommer med". Hade filmen däremot varit 60fps så hade alla kommit med. Det är nästan som vsync, men ändå inte

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Not Found
The requested URL /projekt/upload/bosse_50fps.mpg was not found on this server.

Apache/1.3.33 Server at 193.11.208.155 Port 1233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Not Found
The requested URL /projekt/upload/bosse_50fps.mpg was not found on this server.

Apache/1.3.33 Server at 193.11.208.155 Port 1233

Funkar bra i IE, högerklicka och spara som. Byt sen filändelse.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Japp, precis det jag menade.

75Hz klarar de flesta TFT och de som inte nöjer sig med 75hz i spel, kolla på detta filmklippet:

http://193.11.208.155:1233/projekt/upload/bosse_50fps.jpg

OBS! Byt filändelse från .jpg till .mpg

Kör 75hz på skärmen, eller 100hz, och spela upp den. Hackar det? Nej... och det är 50fps.

Kör man däremot 60hz så småhackar det, pga att alla bildrutor inte "kommer med". Hade filmen däremot varit 60fps så hade alla kommit med. Det är nästan som vsync, men ändå inte

Dessutom kan jag intyga att jag inte uppfattar någon som helst skillnad mellan 60 hz och 85 hz på en ftf. Men det kanske bara e jag det.

Permalänk

spelar hellre på en TFT än CRT, man pajjar ju synen framför CRT och strålning, elräkning, plats, tung, ful etc.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
spelar hellre på en TFT än CRT, man pajjar ju synen framför CRT och strålning, elräkning, plats, tung, ful etc.....

Mm, och framför allt STOR.. fattar inte hur jag får rum med 2st 17" crt på bordet

oft: Märker du mycket ghostning på din skärm? Sitter och väljer mellan en acer 8ms och en 710T, räcker 12ms bra till spel?

Permalänk
Medlem

Men när ska alla fatta att 60hz på en tft inte är det minsta jobbigt för ögonen? efter jag formaterade tänkte jag inte på att byta till 75hz, och märkte inget innan jag testade samurize som sa att det var 60hz. Eftersom allt funkade så bra trodde jag programmet visade fel, och kollade vad det var. Det var 60hz.

En crtskärm på 60hz blinkar 60 ggr/sekund, och ändrar bilden varje gång. En tftskärm på 60hz uppdaterar bilden 60ggr/sekund, MEN SLÄCKS INTE EN ENDA GÅNG. därför blir det inget flimmer.

En bra skärm med 25ms ger väldigt lite eftersläpningar. Jag har en hp L1925 (25ms) och ser inga eftersläpningar. Det kan ju bero på att jag inte "letar" efter dom, men varför bry sig om man inte märker det?

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
För att ge ett vettigt svar till trådskaparen:

TN+film paneler är de enda som fungerar riktigt bra till spel. Om du inte tror mig, testa själv. TN+film har andra nackdelar men är utan tvekan bäst till spel, eftersom en sådan panel har mycket bättre responstid på halvmörka pixlar jämfört med andra dyrare paneltyper.

Hm. Jag har för mig att det är tvärtom, att TN+film är snabba på TrTf, inte gray-to-gray, och att responskurvan blir väldigt ojämn pga detta. Ska dubbelkolla innan jag säger för mycket här, men jag har för mig att jag läst det nånstans.

För övrigt hade jag nöjet att köra en kompis Benq FP937 (TN+ film, 12 ms, 16.2m färger) och min egna Viewsonic VP201s (S-ips, 16 ms, 16.7m färger) på samma skrivbord under en eftermiddag. Vi testade bland annat HL2, WoW och lite misc windowsarbete. Skillanderna i spel var obefintliga, förutom lite blekare och grynigare färger på Benq:en, i windows var det dock mycket tydligare eftersläpningar på Benq:en vilket var lite av en överraskning för oss båda.

Slutsats: Det är dumt att stirra sig blind på responstiden.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Hm. Jag har för mig att det är tvärtom, att TN+film är snabba på TrTf, inte gray-to-gray, och att responskurvan blir väldigt ojämn pga detta. Ska dubbelkolla innan jag säger för mycket här, men jag har för mig att jag läst det nånstans.

...

Slutsats: Det är dumt att stirra sig blind på responstiden.

Gjorde ett diagram istället

Skärmarna är:

LG L1910P med MVA-panel
LG L1930SQ med TN-film panel
Samsung 193P med PVA-panel
Samsung 171B med PVA-panel
Samsung 172V med TN-film panel

Resultaten kommer olika TFT-test på www.xbitlabs.com

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Hm. Jag har för mig att det är tvärtom, att TN+film är snabba på TrTf, inte gray-to-gray, och att responskurvan blir väldigt ojämn pga detta. Ska dubbelkolla innan jag säger för mycket här, men jag har för mig att jag läst det nånstans.

För övrigt hade jag nöjet att köra en kompis Benq FP937 (TN+ film, 12 ms, 16.2m färger) och min egna Viewsonic VP201s (S-ips, 16 ms, 16.7m färger) på samma skrivbord under en eftermiddag. Vi testade bland annat HL2, WoW och lite misc windowsarbete. Skillanderna i spel var obefintliga, förutom lite blekare och grynigare färger på Benq:en, i windows var det dock mycket tydligare eftersläpningar på Benq:en vilket var lite av en överraskning för oss båda.

Slutsats: Det är dumt att stirra sig blind på responstiden.

Mina erfarenheter av S-IPS och TN är ungefär lika som dina. Spel likvärdiga. Färgåtergivning, fördel S-IPS. Jag har en 19" 25ms S-IPS-panel (LG 1910B) och den funkar utmärkt att spela med. Dock kanske det är svårt att få tag i 19" med S-IPS idag. Men iaf, specsen säger inte allt och stämmer ofta inte särksilt bra. Om man inte orkar forska allt för mycket så kan man iaf undersöka vad ägare till en viss skärm anser om den innan man köper.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Alla utom CS-nollor.

CS-Nollor? Vad är det för nåt?.

Alltså personer som bryr sig om att få så bra spelkänsla som möjligt är nollor..
Intressant...

EDIT: Är ingen 14is

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PimPStaRDeluX
CS-Nollor? Vad är det för nåt?.

Alltså personer som bryr sig om att få så bra spelkänsla som möjligt är nollor..
Intressant...

De som bryr sig mer om siffror än verklig spelupplevelse tänkte jag på. Kolla som sagt på filmklippet jag laddade upp, med skärmen i 75hz (bäst sync då). Hackar bosse eller? Knappast, och det är bara 50fps

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Brukar 50hz TV-sändningar se hackiga ut eller, t ex Bosse bildoktor som är filmat i 50fps (25 interlaced)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Kolla som sagt på filmklippet jag laddade upp, med skärmen i 75hz (bäst sync då). Hackar bosse eller? Knappast, och det är bara 50fps

TV-sändingar ser inte hackiga ut p.g.a motionblur.

Permalänk
Medlem

Har en LG L1730B, 12 ms responstid. Jag är ruggigt nöjd med den.. kör den DVI och märker inte mycket i skillnad mot en crt skärm.. spelar både CS, Quake 3 och Doom 3 utan några helst problem... och färg givningen är exemplarisk. Filmer flyter på utan besvär där oxå.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notten
TV-sändingar ser inte hackiga ut p.g.a motionblur.

Vad snackar du om?

Bio-filmer inspelade i 24fps har motionblur för att det inte ska se hackigt ut.

En Digital videokamera med 50fps (25 interlaced) har verkligen inte någon motionblur.

Men sen finns det ju stolpskott som förnekar att PAL använder 50 unika delbilder också, så man ska väl inte bli förvånad

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
tft kommer ALDRIG! Vara i klass med crt i spel ALDRIG, för vem vill egentligen lira sina spel med 60hz. Sedan ifall du ska fläska me v-sync man kan hänga sig själv =d

Det kommer gullet. Det kommer!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

jag har 19 CRT mycket mycket bra skärm bästa jag suttit vid kan jag säga..

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är bara att acceptera: Det finns en generation som bara vet att 100 fps är ett måste, detta sitter ihop med 100 Hz. Så är det, så kommer det förbli och något annat alternativ finnes ej.

För alla andra som INTE snöat in på den linjen så duger 60Hz. Dessutom är - som sagts - TFT en helt annan grej än vad en CRT är. Diskussionen om "25ms" är ju lite samma sak.

Sätter du bara 2ms på en viss TFT-skärm så kommer de nummerfixerade CS-kidsen att köpa direkt. Att sedan det är ett väldigt relativt mått.. tja, det kan man ju skita i.

Som grafen ovan visar så är uppdateringstid olika lång beroende på färger mm. Det gör att "uppdateringstid" är ett relativt begrepp. Beror ju på VAD man mäter som uppdateras. Så, bästa tipset är att testa en skärm innan du köper den!