Permalänk
Medlem

borttagning av kondensator

hej!

jag har köpt en zalman VF700-Cu till mitt Ati x600 pro.

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635949

jag trodde det skulle passa men icke....så en kompis hjälpte mig att löda bort en kondensator och sätta den på andra sidan graffekortet så att kylan skulle få plats.
nu e jag bara lite orolig hur man kan se ifall kondensatorn funkar eller ej?...grafikkortet pallar mindre, datan lägger av...:S? nån som vet?

tacksam för svar!

mvh carl

Permalänk
Hedersmedlem

Säkra på att ni har vänt den rätt håll?, kondensatorer kan väl explodera om dom sitter på fel håll?

Permalänk
Avstängd

släng kondingen och fixa en med större värde sedan löd fast den med långa ben på rätt sida

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
släng kondingen och fixa en med större värde sedan löd fast den med långa ben på rätt sida

Det är väl inte så smart att trixa och mixtra med kondingarna till grafikkort eller annan hdw =/

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nej det är inge fara efter som Jag och min lärare va så noga med att få polerna rätt. Och det med att skaffa en med större kondensator värde tvivlar jag på. Så mycket ska man inte gå in o pilla:D

Visa signatur

[MSI K8N Neo2 Platinum] [2x512MB TWINMOS] [AMD A64 3200+ Winchster @4100+] [Leadtek 6800LE 420/870 1,3V 3Dmark 03 12507] [200GB + 160GB SATA]

Permalänk
Avstängd

har fixat ett par moderkort samt grafikkort med större kondensator och det har bara varit fördelar, exempel är nog min sketna TNT2 M64 32MB PCI kort som klocka till 195/180 utan problem när alla kondensatorer var utbytta.

Dock så finns det stor chans att ledbanorna i mitten av mönsterkortet är trasiga när kondensatorn togs bort eller EST

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så du menar att om jag byter kondingar på mitt MX440 så kan jag klocka mer?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Så du menar att om jag byter kondingar på mitt MX440 så kan jag klocka mer?

Om du har tur så går det.

Kondensatorn är till för att jämna ut spänningen, inte för att öka precis så jag kan inte lova att det verkligen går.

Jag har absolut ingen anning om vad som kan hända ifall man har för stor heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nåja tror inte jag byter, stor risk att man pajjar istället för att förbättra.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

om din lärare fattar nått så kan du ju höra med honom och börja felsöka kortet...

checka ledbanorna och mät upp kondningen...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

om du har lött för länge på den så kan den ha gått sönder pga för hög värme....

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

jo tack för alla svar......men min fråga var hur jag märker att kondensatorn fungerar?
och markus_d, hur felsöker jag mitt kort?

mvh carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredis_
jo tack för alla svar......men min fråga var hur jag märker att kondensatorn fungerar?
och markus_d, hur felsöker jag mitt kort?

mvh carl

Mät över den med en multimeter, går det spänning genom den så funkar den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

tack så mycket firefox!
ska leta i skåpen efter en multimeter!!

//carl

Permalänk
Hjälpsam

Ehh, nähh en kondencator stoppar likström men släpper igenom växelström så det är inte ett sätt att mäta det på.

Kör kortet i burken (ingen fara om kondingen är kass då funkar det bara inte, du bränner inget). Klocka o testa, är den som vanligt, happy go lucky!

Har nyligen bytt kondingar på ett moderkort, testade tre olika uppsättningar, lite lägre, lite högre och exakt samma kapacitans.. identisk kapacitans var det enda som dör, resten var löjligt ostabilt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

thx Fluf!
så en multimeter e inte att tänka på då lr?

så ifall en konding e av....e det stor skillnad då eller? får inget grepp om det där riktigt.

//carl

Permalänk
Hjälpsam

Om kondingen är kass kommer du knappt kunna köra gfx kortet.. om det ens startar...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Om kondingen är kass kommer du knappt kunna köra gfx kortet.. om det ens startar...

Men då är det väl samma som som att söka efter spänning över en konding om den inte funkar eller är kass så får man knappt något värde..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Ehh, nähh en kondencator stoppar likström men släpper igenom växelström så det är inte ett sätt att mäta det på.

FEL!
En kondensator gör så att man får en gämn spänning, du pratar om en växelströmsbrygga och dom kan de finnas kondingar i.

mitt tips är att du tar lös kodensatorn och mäter resistansen med en multimeter, om du får en viss resistans i den så är den paj, om du sår en oändlig resistans (altså så att de är för mycket siffror för multimetern att visa) då är den hel..

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Ehh, nähh en kondencator stoppar likström men släpper igenom växelström så det är inte ett sätt att mäta det på.

Ursprungligen inskrivet av ekner_85
FEL!
En kondensator gör så att man får en gämn spänning, du pratar om en växelströmsbrygga och dom kan de finnas kondingar i.

mitt tips är att du tar lös kodensatorn och mäter resistansen med en multimeter, om du får en viss resistans i den så är den paj, om du sår en oändlig resistans (altså så att de är för mycket siffror för multimetern att visa) då är den hel..

Åh.. ekner_85.. nu gapar du mycket i onödan.

Jag håller med Fluf. En konding stoppar likström(i det långa loppet) och leder växelström helt ok.
En konding leder likström endast till det att den blir full, sen slutar strömmen.
I ett växelströms sammanhang så leder den så länge växling pågår.
Så fluf har rätt, du har "FEL!" i att du gapar om att fluf har fel.
Den enda här som snackar om växelströmsbrygga... är du.

Elektrolyter kan gott ha mätbar resistans och ändå vara 100% felfri.
Grejen är att kondensatorer(framför allt elektrolyter) har ett visst läckage mellan polerna.

Säg så här istället, får den typ under 10kohm så är den nog defekt.

Många kondingar i PC sammanhang är av låg impedanstyp och inte av låg-läckande typ.
Man strävar altså efter att få så låg impedans(lågt internt motstånd mot upp och urladdningar) och struntar helt enkelt i läckaget så länge det inte leder till intern uppvärmning.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

graffekortet får sitta som det sitter...märker jag nån skillnad så får jag göra nåt åt det. att ta loss kondensatorn igen o mäta med en multimeter tänker jag inte göra!

tack

mvh carl

Permalänk
Medlem

Kondingar brukar sitta stenhårt i moderkort och grafik-kort.

Man behöver ofta en batte-kolv för att löda loss dom.
Har man en mindre kolv kan det hjälpa med att förvärma med varmluftspistol.

Se bara till att stället är "lämpligt" att värma med hetluft. Olämpligt är det ifall det finns plastpluppar t.ex. som håller fast flänsar. Dessa tål inte hetluft så bra. Försök rikta strålen bort från sån't.
Hetluften skall ses som komplement så tokvärm inte.

Kondingen är ofta lödd i stora jord- och plus-plan det gör att den lilla värme en kolv matar in genast absorberas av jordplanet osv. Lödpunkten blir inte var helt enkelt.

I den vevan när man "känner efter" ifall kondingen är lös är det stor risk att man tar i för mycket och drar ur ena benet litegrann ur kondingen med avbrott som följd.

Naturligtvis finns risken som nämndes förut åxå, har man tagit i för mycket innan lödtennet smält finns risk att man skadar mellanliggande lagers infästning i lödhålet.

Att man värmer kondingen för mycket är inte så troligt så länge man kan hålla i den medans man arbetar. Runt 50C pallar man normalt i fingrarna innan det blir riktigt obehagligt.
De flesta kondingar är specade för flera tusen driftstimmar i 105C !!

Klart att du skall försöka med en ny konding. Kostar inte mycket.

Köp en konding med samma eller högre spänning, lågimpedanskonding, samma eller liknande värde på kapacitansen. Kolla att avståndet mellan benen blir det samma.

Lycka till !

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jag har lödit dit extra kondingar på mitt 9700pro på baksidan, man får bara vara noga med att polerna kommer rätt.
Original så har 9700pro dålig strömförsörjning, så att jag kunde klocka minnet till 400 men då bara coren till 410, men klockade jag dem var för sig så kunde jag klocka 410 på mem och 458 på core. Efter modd så kör jag 448/404.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.