Permalänk

Någon som har Tele2 IP telefoni?

Och som har Zyxel Prestice 334 router och fast IP som har lust och hjälpa mig med eventuella problem/inställningar?

Har snackat med support på zyxel och min isp's leverantör bl a men får olika svar.

Kollat även på zyxel's support sida

Är första gången jag håller på med router och det blir ju lite problem när man inte känner nån som kan.

Permalänk
Medlem

Hej!

I routern under UPnP bockar du i alla rutorna och trycker apply. Efter det prova om telefonen funkar gör det inte det gör följande:

1. Slå in *0**1396# i telefonen, atan slocknar och börjar blinkar sen blir det fast sken.
2. Slå in aktiveringskoden *9**3222#. Prova sen när atan lyser om det funkar.

Hjälper inte ovanstående:

I routern under FW bocka ur "Enable firewall" och "Bypass Triangle Route" trycker sen apply och provar telefonen igen. Funkar det inte heller så kör du steg 1 & 2 igen.

(UPnP skall vara aktiverat också)

Nu borde det fungera

//Danne

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk

Tack för alternativen

Ska prova på det

Nåt jag undrar över dock är telefondosan.

Jag har 2 jack, 1 wan och ett lan. Medans mina päron bara har ett jack på sin och dom har inte fast ip?

Permalänk
Medlem

Tele2 skickar ut nya ataboxar med inyggd switch.. därför har du 2 uttag medans dina föräldrar bara har 1.

De nya ataboxarna med inbyggd switch började skickas ut november 04 har jag för mig.

//Danne

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk

Kanske kan fråga dig hur det ska va med sladddragningarna?

Vart strul med att jag kan tex komma in på Zyxel men inte internet beroende hur jag haft kablarna dragna

Permalänk
Medlem

Från nätet ska det vara inkopplat på wanporten i routern. Sen ska dator/ata kopplas in på nån av portarna 1-4. Det borde inte spela någon roll på vilken av portarna 1-4 du kopplar in datorn på.. du bör komma åt routerns webbinterface sålänge datorn får en ip av routern.

Från router ska det kopplas till wan på ataboxen.

//Danne

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk

Så det ska inte va något med IP inställningar? Tror jag delvis har problem med Mac adressen(?) som min ISP har låst?

Att komma in på zyxel är ju inga problem, men däremot ut på internet samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hmm.. då låter det ju som att din ISP har nån form av macspärr.

//Danne

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk
Medlem

Ifall din ISP låser din anslutning till en MAC-adress måste du raportera routerns MAC till din ISP. Vi hade så förr hör men nu kan man göra det via en inloggningssida på webbem.

En annan sak angående routern, UPnP är inte så speciellt säkert så jag föreslår att du ställer in vilka portar som routern ska släppa igenom till telefondosan manuellt. UPnP är som ett växthus utan dörr

Permalänk

Det bästa är nog om jag snackar med min isp levernantör.

Mitt isp är ett litet lokalt så vi känner varandra. Och ta över routern till deras dator och prova där.

Fan jobbigt när man inte känner nån som kan nåt om routers