Permalänk
Medlem

Moderkortsfläkten "knastrar"

Tja, skulle behöva lite hjälp. Jag har ett Epox moderkort (EP-8KDA3J) och moderkortsfläkten ligger emot på något sätt så att den då och då knastrar. Kan man byta fläkten enkelt? Jag har aldrig gjort det förut. Jag vet lite grann, jag har byggt min dator själv och bytt VGA kylning, så lite klarar jag av att göra själv.

Finns det annat än fläkt till detta moderkortet? Alla moderkort har ju inte fläktar, utan ...kylflänsar? Har jag för mig att det hette :).
Om jag nu kan köpa en ny fläkt eller någon annan sorts kylning så kan får ni gärna komma med länkar och förslag.

Tack på förhand // Jonas.

Visa signatur

AMD64 X2 3800+, 1536 RAM, 500 GB HDD, Geforce 7800GTX.

Permalänk
Medlem

Du kan slänga på en kylfläns istället.
Den sitter oftast bara med clips eller skruv. inget märkvärdigt att plocka bort.
Kör med arctic silver emellan. Det blir bäst så.
Glöm inte att rengöra för bästa kontaktyta.
har du någorlunda hyfsad kylning i burken så kan du utan problem slänga dit en passiv kylning.
www.kylning.com har bra grejer

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Okej, någon som kan komma med fler länkar med moderkortskylning som ni vet passar mitt moderkort?

ESS: Hur vet jag att det passar mitt moderkort? Det står juh ingen info.

Visa signatur

AMD64 X2 3800+, 1536 RAM, 500 GB HDD, Geforce 7800GTX.

Permalänk
Medlem

Det är en chipsetfläkt så den ska nog passa finfint...
kollar man ditt kort på Epox hemsida så har den en fläns ist för fläkt faktiskt, så de kanske uptäckt knastret
http://www.epox-europe.com/products/view.php?product_id=292

Visa signatur

____________
Mvh aJo

Permalänk
Medlem

aJonator, förstod inte rikitigt va du sa, men jag har en moderkortsfälkt och ingen fläns...

Visa signatur

AMD64 X2 3800+, 1536 RAM, 500 GB HDD, Geforce 7800GTX.