Permalänk

I mina ögon är något fel!

Jag har en Intelpentium 4 på 3.2GhZ med en Zalman CNPS7000B och enligt speedfan ligger den på 53 grader när jag bara surfar.
PS: har inga chassifkäktar, men har chassit öppet annars startar den om för över hättning

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter nog felmonterad. Eller så har du glömt kylpastan.

Permalänk

Det var inte jag som monterade den.. Men det såg väldigt konstigt ut när den andra killen gjorde det.. Hna typ kltade ut kylpastan med fingret å så : S Men jag tror den sitter rätt..

Permalänk
Medlem

Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiQ
Gör om, gör rätt!

Word.

Permalänk

Asså, jag har tagit på ny kylpasta och monterat om hela fläkten enligt manualen, men tämpen sjunker inte iallafall!

Permalänk

ok, hur mkt pasta har du på? du ska bara ha välgit lite.... typ ett tunnt tunnt lager på hela eller en 2/3 droppe i mitten

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Avstängd

Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Jag har en Intelpentium 4 på 3.2GhZ med en Zalman CNPS7000B och enligt speedfan ligger den på 53 grader när jag bara surfar.
PS: har inga chassifkäktar, men har chassit öppet annars startar den om för över hättning

Är det en Prescott så ligger den ofta högt i temp, fast kanske inte riktigt så där högt..Min 3,0 ligger på 45-46 i idle med en SLK-947U och en halvfisig 80x80..
Låg bara aningen lägre med "orginalen" som medföljde..

*Edit*
Skit i vad de självutnämnda "experterna" säger, lägger du för mycket silverpasta på prollen så flyter/pressas det ut och jämnar till sej med tiden..
I 99% av fallen märker du att tempen ligger lägre efter en 10-15 timmar iaf..
Enda problemet med för stor portion kan vara att det blir mycket "klegg" den dagen du tar bort det..
Se bara till att du använder en icke strömledande pasta.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Skit i vad de självutnämnda "experterna" säger, lägger du för mycket silverpasta på prollen så flyter/pressas det ut och jämnar till sej med tiden..
I 99% av fallen märker du att tempen ligger lägre efter en 10-15 timmar iaf..
Enda problemet med för stor portion kan vara att det blir mycket "klegg" den dagen du tar bort det..
Se bara till att du använder en icke strömledande pasta.

Om du läser råden som ges för applicering av silverpasta så http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions_big2.h...

Du ska ha ett otroligt tunnt lager för att få bästa kontakt mellan heatspreadern och flänsen. Varför ha pastan där den inte behövs? Mesta värmen går ut från coren till heatspreadern => där ska pastan vara.
Hur får du silver och icke ledande att gå ihop ?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Om du läser råden som ges för applicering av silverpasta så http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions_big2.h...

Du ska ha ett otroligt tunnt lager för att få bästa kontakt mellan heatspreadern och flänsen. Varför ha pastan där den inte behövs? Mesta värmen går ut från coren till heatspreadern => där ska pastan vara.
Hur får du silver och icke ledande att gå ihop ?

Du är ny på det här va??
Mina uttalanden kommer av egna erfarenheter.
Och ja, det finns "icke strömledande silverpasta", de flesta arctic silver är "icke ledande".

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du är ny på det här va??
Mina uttalanden kommer av egna erfarenheter.
Och ja, det finns "icke strömledande silverpasta", de flesta arctic silver är "icke ledande".

Vad spelar det förr roll om jag är ny eller ej, sen så har jag nog hållit på minst lika länge som dig.

ALLA metaller är mer eller mindre konduktiva (strömledande) och hur dem då kan skapa en pasta som innehåller metall och inte är ledande är för mig ett mysterium.

Lagret pasta jämnas ut men inte i den grad du vill påpeka, sen är pastan mycket sämre att leda värme än både heatspreadern och flänsen, man har pastan för att minimera ojämnheterna.

Vad är det som säger att mina uttalanden inte kommer ifrån egna erfarenheter?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Och ja, det finns "icke strömledande silverpasta", de flesta arctic silver är "icke ledande".

He he... Jag skulle inte satsa några större pengar på det. Om du använder din erfarenhet till att stryka ut pastan ordentligt istället så ska du se att det blir ännu bättre.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Vad spelar det förr roll om jag är ny eller ej, sen så har jag nog hållit på minst lika länge som dig.

ALLA metaller är mer eller mindre konduktiva (strömledande) och hur dem då kan skapa en pasta som innehåller metall och inte är ledande är för mig ett mysterium.

Lagret pasta jämnas ut men inte i den grad du vill påpeka, sen är pastan mycket sämre att leda värme än både heatspreadern och flänsen, man har pastan för att minimera ojämnheterna.

Vad är det som säger att mina uttalanden inte kommer ifrån egna erfarenheter?

Ickeströmledande pasta har funnits iaf sen -99, så det är inget nytt..
Hur den är gjord är inget jag lagt någon tid att ta reda på..Antar f.ö. att det är tillverkarens egna lilla hemlighet..
Det är mycket möjligt att du hållit på med hardware lika länge som mej, jag började bygga -99 ungefär (När celeron 533 socket 370 släpptes), och har som hobby byggt system åt folk de senaste 4 åren, men jag ser inte denna tråd som någon tävling i knowhow.
Jag menar inte att man ska kleta på extremt mycket pasta, bara att det är ingen katastrof av stora mått om det läggs på för mycket..
En del gör ju en väldigt stor sak av sitt sätt/metoder hur man applicerar det..
Även om du lagt på för mycket, så har det plattats ut och jämnats till ganska rejält redan efter några timmar i fulload.
Fördelen med att lägga "lagom", är att du antagligen får nån grad lägre temp + att det är en hel del trevligare nästa gång du tar dän kylaren.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ickeströmledande pasta har funnits iaf sen -99, så det är inget nytt..
Hur den är gjord är inget jag lagt någon tid att ta reda på..Antar f.ö. att det är tillverkarens egna lilla hemlighet..
Det är mycket möjligt att du hållit på med hardware lika länge som mej, jag började bygga -99 ungefär (När celeron 533 socket 370 släpptes), och har som hobby byggt system åt folk de senaste 4 åren, men jag ser inte denna tråd som någon tävling i knowhow.
Jag menar inte att man ska kleta på extremt mycket pasta, bara att det är ingen katastrof av stora mått om det läggs på för mycket..
En del gör ju en väldigt stor sak av sitt sätt/metoder hur man applicerar det..
Även om du lagt på för mycket, så har det plattats ut och jämnats till ganska rejält redan efter några timmar i fulload.
Fördelen med att lägga "lagom", är att du antagligen får nån grad lägre temp + att det är en hel del trevligare nästa gång du tar dän kylaren.

Ickeledande pasta kan OMÖJLIGT innehålla silver eller annan metall, inse det. Eftersom alla metaller leder elektrisk ström så kan en pasta som innehåller metaller inte vara ickeledande.

Håller med om att mycket pasta inte är katastrof, men varför inte göra det på ett bra sätt direkt och därmed slippa kladda nästa gång man ska göra nått+att tempen blir lägre tidigare.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Nisse> Kör du den på max varvtal?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Ickeledande pasta kan OMÖJLIGT innehålla silver eller annan metall, inse det. Eftersom alla metaller leder elektrisk ström så kan en pasta som innehåller metaller inte vara ickeledande.

Håller med om att mycket pasta inte är katastrof, men varför inte göra det på ett bra sätt direkt och därmed slippa kladda nästa gång man ska göra nått+att tempen blir lägre tidigare.

Den "ickeledande" silverpastan leder ström, fast inte så bra..
Sen är det olika bra ledningsförmåga på olika silverpastor.
Vad jag menade med inlägget från början var att det finns andra kontaktpastor som är "ledande"..Och att om han använde en enligt mej "ickeledande" typ arctic silvers, så behöver han inte oroa sej..
Det finns folk som använder koppar/grafit-pasta..Nu vet jag inte hur grafitpastan är, men kopparpastan leder definitivt ström bra..
Har aldrig råkat ut för något haveri p.g.a arctic silver..
Och jag håller med dej, mycket pasta gör ingen meckare glad..Men det har jag skrivit tidigare..
Kontentan av mitt resonemang har hela tiden varit att det är inga problem ifall det blir lite för mycket, men då menar jag LITE för mycket..Inte en hel 12 gramsspruta på en CPU..

Sunt förnuft funkar annars bra i dessa sammanhang.
Angående "Silverpasta" och silverhalt i dessa:
http://www.overclockers.com/articles938/

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Jag har Cooler master thermalcompound kit, men jag har bara pastan på i ett väldigt tunnt lager.. Och den ligger på 52 grader.

Permalänk
Medlem

En liten fråga angående ledande / ickeledande.

Om jag har en metallbit och innesluter den i ickeledande material så kan väl metallbiten omöjligen leda ström från ena änden av denna skapelse till den andra?
Jag är inte insatt i kylpasta, men är det så mkt silver i silverpasta att silvret har kontakt hela vägen genom?

Bara en tanke, jag kan som sagt inget om detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I mina ögon är något fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Den "ickeledande" silverpastan leder ström, fast inte så bra..
Sen är det olika bra ledningsförmåga på olika silverpastor.
Vad jag menade med inlägget från början var att det finns andra kontaktpastor som är "ledande"..Och att om han använde en enligt mej "ickeledande" typ arctic silvers, så behöver han inte oroa sej..
Det finns folk som använder koppar/grafit-pasta..Nu vet jag inte hur grafitpastan är, men kopparpastan leder definitivt ström bra..
Har aldrig råkat ut för något haveri p.g.a arctic silver..
Och jag håller med dej, mycket pasta gör ingen meckare glad..Men det har jag skrivit tidigare..
Kontentan av mitt resonemang har hela tiden varit att det är inga problem ifall det blir lite för mycket, men då menar jag LITE för mycket..Inte en hel 12 gramsspruta på en CPU..

Sunt förnuft funkar annars bra i dessa sammanhang.
Angående "Silverpasta" och silverhalt i dessa:
http://www.overclockers.com/articles938/

Från Arctic Silvers hemsida:

Caution:
While much safer than silver greases engineered for high electrical conductivity, Arctic Silver thermal compound should be kept away from electrical traces, pins, and leads. The compound is slightly capacitive and could cause problems if it bridged two close-proximity electrical paths.

... tycker det talar för sig själv.
Men självklart är det inga problem att få lite för mycket, det är inte precis så att kylpastan rinner ner över moderkortet, den stannar vid sockeln på sin höjd om man inte tar hela tuben.

Vad spelar det för roll om Henrik21 är ny eller inte btw?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det låter som att nisse har en prescott helt enkelt, de blir varma.
DU behöver lite chassifläktar så du får ut värmen så den itne blir instängd.
Ett bra ventilerat chassi är mkt bättre än öppen sida.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

någon som tänkt på att moderkorts tempsensorn ofta visar fel för många?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

MIn dator ligger på ganska bra temps - 39C - när jag spelar, den åker aldrig över. Men så har fläktar.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk

Det låter som att nisse har en prescott helt enkelt, de blir varma.
DU behöver lite chassifläktar så du får ut värmen så den itne blir instängd.
Ett bra ventilerat chassi är mkt bättre än öppen sida.

Jag har inte prescott och jag hade en chassifläkt men sladden va för kort, den räckte inte från fläkten till kontakten :S

Permalänk
Medlem

Jag kör med en P4 3,2 Prescott och jag hängde upp mig på att min IDLE temp var på 53 grader i början, så jag köpte en Thermalright XP-90 och tempen sjönk inte en grad från boxed kylaren, eller Coolermaster Jet4. Provade med ny kylpasta etc etc
Efter en del efterforskningar visade det sig att det var en flashning av bios som behövdes för mitt moderkort, för att det skulle visa rätt temp.
Kör MBM5.

Iaf Idlar den nu stadigt på 38 grader. Inte sett den över 42 grader hittils när jag belastat den.

Men jag ger mig nog inte på en flashning av bios igen jag hde en del krångel innan jag fick igång bruken igen. Men man får ju lite erfarenhet på köpet.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

mina erfarenheter om prescott på Abit o Asus brädor skiljer det sig ca 20-30 grader i bios min 3,0ghz brukade ligga runt 33 / 40 max med Asus och Abit max3 som jag har nu ligger tempen på 54 / 65 grader... men det gör mig inget så länge jag inte ska klocka och det spelar ingen roll om jag uppdaterar bios på abit och sen litar jag inte alls på program o bios vad den säger för temp... jag brukar mäta med instrument

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Det var inte jag som monterade den.. Men det såg väldigt konstigt ut när den andra killen gjorde det.. Hna typ kltade ut kylpastan med fingret å så : S Men jag tror den sitter rätt..

Jag brukar kleta ut kylpastan med mitt finger också, aldrig haft problem. Så tror inte det har med det att göra. Du kanske har dålig luftcirkulation.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk

Jo, dålig cirkulation är nog det stora problemet, men inga chassifläktar passar, alla sladdar är för korta!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Jo, dålig cirkulation är nog det stora problemet, men inga chassifläktar passar, alla sladdar är för korta!!!

Du kan ju köpa en förlängningssladd, tex http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CAB3P03M , dock så var den ganska dyr

Permalänk
Medlem

hahahaha, kommer ihåg _första_ gången jag skulle montera en cpu fläkt - jag hade kylpasta på koppar flänsen Men cpu`n klarade sig (athlon 2500+) så tog jag bort det senare med T-Röd.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Jag har kletat på kylpasta med både det ena och det andra på min CPU, också den en Athlon 2500+. Det har tom legat järnfilspån blandat i kylpastan och inte har den sagt ifrån för det. Jag tror att själva pasta-klägget, det vita är väldigt likt en ren isolator, tex gummi. Så därför, nej pastan i sig leder inte. Det kan däremot silvret eller andra saker (järnfilspån, tex ) kan led ström, därav caution remindern på arctic silvers hemsida.

Så tror jag att det är.

Men för att hålla mig till ämnet så verkar det som att nisses CPU är en prescott och att BIOS visar helt fel temps. Ett sätt att reda på om så är fallet är att mäta IDLE temp och LOAD temp och vid jämförelsen konstatera om där är en signifikant skillnad eller inte. Om det inte är en stor skillnad mellan de olika tempen så visar nog moderkortssensorn fel.

Visa signatur

Barton 2500 @ 10.5*210|Vcore 1.65V| Geforce 4ti 4200 @ 321/745.2| 400gb| Twinmos 420 Mhz|