Plötsligt oformaterad disk? Kan ej komma åt

Permalänk

Plötsligt oformaterad disk? Kan ej komma åt

Hej,

Jag vet inte om jag glömde formatera disken (den är ny, Seagate Barracuda 160 gig) Den innehåller allt viktigt jag nånsin gjort med datorn. Efter en liten kopiering från enhet c: till denna hd, den är f: (additional storage).. så slutade den fungera helt plötsligt. Kommer ej åt filerna på den. Så fort jag klickar på F: så frågar den om jag vill formatera enheten. Vilket jag ej kan göra.

Vad kan jag göra åt saken?

Har försökt köra System Restore men den säger att den inte kan ångra kopieringen som jag gjorde. Måste på något sätt komma åt dessa filer o göra backup o sen formatera. Hur ska jag gå till väga?

Den saknar filsystem helt o hållet nu verkar det som. Står att det är RAW. Står bara 0 byte i utforskaren osv.

Vore oerhört tacksam för en lösning.

Permalänk

har också haft det problemet, först la C: av och dan efter la D: av helt utan anledning, så allt jag hade sparat försvann =( tror det berodde på att nätaggregatet inte klarade av så mycket....finns inget o göra åt det, du kan ju köra nåt filräddningsprogram om det fins grejjer du verkligen inte kan bli av med, sen är det bara o formatera om...tråkigt nog!

Visa signatur

Dangolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Permalänk
Medlem

Stötte på detta en gång då mitt bios inte stödde >137gb när jag skrev mer än 137gb på disken kunde den inte hitta den.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Haft exakt samma problem som er, 3 gånger har detta hänt mig utan att funnit svar varför detta inträffat dessa gånger. Men allt ordnar sig efter man kör något recovery program. Exempel på bra recovery program är Testdisk eller GetBackData. Om ni inte vet vad recovery program är så är det ett program som återskapar era filer på den disken/partitionen ni väljer att köra dessa på.

Permalänk
Medlem

Min hårddisk krashade för 8onde gången igår kanske. Och jag har nog precis upptäckt vad felet är, när jag startar recovery-program som GetBackData eller Testdisk så ser jag att den tror att mina hårddiskar är 134GB/st, när jag har partitioner på dem som är 150+. Och jag har alltid upplevt att datorn krashar när jag kommer upp och börjar fylla den, förmodligen så fort jag kommer överf 134gb/snäppet. Parittionen har liksom ingen mer plats att lägga den på eftersom moderkortet troligen vägrar låta mer än 134GB/S finnas på hårddisken.
Det är så jag tror det är nu iallafall och jag ska försöka lösa det. Jag har för övrigt ett Abit IT7-MAX2 V2.0. Läste om någon annan som hade annat hårddiskproblem med ett Abit IT7..

Edit: Jag glömde tillägga att det var därför testdisk inte fungerade när jag körde det, för att när den var helt allocerad och skulle lägga tillbaka den gamla datan så stog det att partitionen/hårddisken var förliten, och det är den ju om min teori stämmer!

Btw, också från skövde.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804