Ska man chansa på VDSL eller ha kvar ADSL?

Permalänk
Medlem

Ska man chansa på VDSL eller ha kvar ADSL?

Jag har 1197m till min telestation och enligt killen jag pratade med i vdslsupporten sa att jag troligtvis skulle må bättre av att vara kvar på ADSL 24mbit "får ut 0,9mbit/s i upload och 9,5mbit i download" än att byta. Enligt honom skulle jag troligtvis hamna på 3mbit upload och 4mbit download. Någon som redan testat och kan ge mig lite råd?

BBB.

Permalänk

Skulle chansa på VDSL. på 1200m tror jag du kan få bättre än 4/3. Men det är ju lite beroende på hur mycket du laddar ner och upp.

Tankar du bara är kanske ADSL bättre. Vill du kunna ladda upp lite också skulle jag nog satsa på VDSL.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jepp.. hade också tagit VDSL. Har själv 24mbit, och det är inte så ofta man utnyttjar alla 16mbit som det blir i praktiken. Utan man ligger ofta på kanske 400-500kb/s pga av serverbegränsingar, alltså runt 4mbit.

Permalänk
Medlem

Oki tackar för hjälpen. Då får vi se hur det går.

Permalänk
Medlem

LÄÄÄTT vdsl!!!!!!!

ååååh, saknar mitt vdsl nått enoooormt...

har sunk telia adsl 24 mbit där jag bor nu=(
kan inte få vdsl här... =(
hade 8.6 mbit ut och 11.4 in med vdsl, full duplex

Permalänk
Medlem

Permoman hur långt ifrån stationen bodde du?

Permalänk
Medlem

i princip ingenting... enligt bbb mätningen 50 meter... var tvungen o ha motstånd på 200 meter för att få bort störningar...
kunde fått 26 in och ut men dom fick inte höja mer än 12 in 9 ut enligt supporten =(

Permalänk
Medlem

Ah, tror du kommer få bättre än 4/3! Många som har ditt avstånd till telestationen som maxar linan. Tror de vill hålla nere förväntningarna, därav den låga uppskattningen (bättre o säga 4/3 och du blir positivt överaskad av 9/9 ...). Go for it!