Permalänk

Linux till laptop.

Ok, jag har en acer laptop på 700mhz & 3gb hd som jag ska leka runt med. Så jag tänkte prova på linux på den.
Så vad ska jag testa för linux? Har kört knoppix och vill prova något nytt. Det ska också hällst räcka med en installations cd. Är redhat något som jag ska prova?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

ubuntu är troligen vad du söker då det är lite anpassat för just bärbart...

installen ligger på 1 cdskiva

samt att du kan få cdskivor skickade till dig om du inte vill / kan bränna...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Ok, låter intressant. Ska kolla på det ikväll efter jag har sett episode III

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv

http://www.linux-on-laptops.com/acer.html

Kolla pa denna sida. Du kanske hittar din modell och lite information om vad som kan vara bra att tanka pa nar man installerar Linux pa den...

Jag upptackte att min laptop (se sign.) inte har en ordentligt implementerad ACPI spec. sa jag maste kora t.ex. Ubuntu utan ACPI (stromsparfunktioner) vilket ar lite storande.

Har for mig att det finns nagon fix till det, dock...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
http://www.linux-on-laptops.com/acer.html

Kolla pa denna sida. Du kanske hittar din modell och lite information om vad som kan vara bra att tanka pa nar man installerar Linux pa den...

Jag upptackte att min laptop (se sign.) inte har en ordentligt implementerad ACPI spec. sa jag maste kora t.ex. Ubuntu utan ACPI (stromsparfunktioner) vilket ar lite storande.

Har for mig att det finns nagon fix till det, dock...

Du min finns inte med på listan så är det bara att testa och hoppas på det bästa då eller?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Vill du lära dig linux ska du bita lite hårdare. Slackware kan vara bra att lära sig. Annars lär man sig mycket bra vid en gentoo installation. Är den avklarad går allt bra med emerge

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Ubuntu är en bra första dist. Snygg och lättanvänd. Gentoo kan vara ett alternativ om du har mycket tid över, och är beredd att läsa dokumentation och man-pages. Dessutom kommer det ta jättelång tid att installera program eftersom de kompileras från källkod. Det kan röra sig om timmar för att installera ett enda program! Kör på ubuntu. Om du vill ha nånting svårare så kan du ju byta dist sen.

Permalänk
Medlem

knoppix?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
knoppix?

Han hade ju testat Knoppix och ville testa nåt nytt, som jag förstod det.

Permalänk
Medlem

yoo..
jag har en Fujitsu Siemens Amilo D1845 (tror jag)
3.20ghz
512 mb ram
ATI mobility Radeon 9700.
74,5 gb dhh

och jag tänkte dubbel boota win xp och linux (kanshe ubuntu)
men min syrra säger att de har lagt in en hårdvarugrej som gör att om man läggar in linux kommer datorn att förstöras... är det sant...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
yoo..
jag har en Fujitsu Siemens Amilo D1845 (tror jag)
3.20ghz
512 mb ram
ATI mobility Radeon 9700.
74,5 gb dhh

och jag tänkte dubbel boota win xp och linux (kanshe ubuntu)
men min syrra säger att de har lagt in en hårdvarugrej som gör att om man läggar in linux kommer datorn att förstöras... är det sant...

Tror du på tomten också? Bara för det ska jag spoila det hela.. Varken tomten eller påskharen finns!

Nej, det är inte sant. Hur skulle det ens vara möjligt? Är du nio eller?

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Jag kör Gentoo på min gamla bärbara PII 300. Jag bygger programmen på en snabbare dator.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om inte acpi-stödet fungerar (vilket ofta är fallet då både stödet i äldre datorer är dåligt och att acpi är under utveckling i kärnan) så funkar ofta APM bättre på äldre grejer, i alla fall för suspend, som ju nästan är ett krav när det gäller bärbara.

Det verkar dock krävas lite meck för att apm ska funka med ubuntu.

Har skrivit lite om ett problem gällande suspend + 2.6.10 (som är gällande kärna i gällande ubunturelease).
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35562

Jag tror att ubuntu har en framtid, det är inte 100% än dock.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
yoo..
jag har en Fujitsu Siemens Amilo D1845 (tror jag)
3.20ghz
512 mb ram
ATI mobility Radeon 9700.
74,5 gb dhh

och jag tänkte dubbel boota win xp och linux (kanshe ubuntu)
men min syrra säger att de har lagt in en hårdvarugrej som gör att om man läggar in linux kommer datorn att förstöras... är det sant...

ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha.... kan inte sluta, hur trög är du igentligen?

Klart att den inte förstörs.

Permalänk
Medlem

haha , kul syster - en sån vill jag oxå ha

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

jävligt skön syster och han lär vara nio som går på det !

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lärkan
jävligt skön syster och han lär vara nio som går på det !

Eller så är han inte så smart

Permalänk
Medlem

eller så är han smart, men okunnig inom området.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör på Arch Linux. Personligen är det den bästa dist jag testat (dock inte testat så många men ). Iaf så har den en bra installer där du får bestämma lagom mycket, alltså måste du kunna lite(finns en bra installations-guide). Den tar upp det väsentliga, inte som Debian-installationen som frågar om all möjlig skit som man kan fixa senare.

Dock lärde jag mig det mesta jag kan om linux genom mina försök att installera Gentoo, och läsa deras dokumentation, den är oslagbar. Men det är inte kul att kompilera varenda program som någon sa innan.

Pacman, som är det pakethanteringssystem som Arch använder, tycker jag är smidigt och bra.

Så, go for Arch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
och jag tänkte dubbel boota win xp och linux (kanshe ubuntu)
men min syrra säger att de har lagt in en hårdvarugrej som gör att om man läggar in linux kommer datorn att förstöras... är det sant...

Det är nog större chans att den förstörs om du kör Windows på den.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

nej jag är inte så kunig på området Märkes datorers hårdvara.....
nej jag är inte 9 jag är 17 (fylde den 16:onde maj.)
man måste alltid få fråga eller är det förbjudet(!?).

ok skratta ni bara.... alla (förutom familj) skrattar år mig hela tiden så....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
nej jag är inte så kunig på området Märkes datorers hårdvara.....
nej jag är inte 9 jag är 17 (fylde den 16:onde maj.)
man måste alltid få fråga eller är det förbjudet(!?).

ok skratta ni bara.... alla (förutom familj) skrattar år mig hela tiden så....

Jag och malte skrattade inte ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekomendera gentoo.

Körde själv gentoo stage 2 på min laptop ( Fujitsu-Siemens Amilo-D ) som nu är tillbaka lämnad till jobbet efter att leasing tiden gick ut.

Jag tyckte det fungerade utmärkt, visst tar det en del tid att kompilera allt, men när det väl är gjort så har man ett snabbt och stabilt system. En klar nackdel med binära dist. på Laptop som tillexempel Ubuntu är att kärnan är gjord för att passa alla system och därmed försvinner ofta en del av de funktioner laptopen har att erbjuda som man kan lägga till om man istället configurerar och compilerar kärnan själv. Sen är det ju givetvis skönt med gentoos emerge funktion

Permalänk
Medlem

humm.... jag.... har dyselexi.... så då får det vara lätt....
har vi någor mer bud (på linux dist asså)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
En klar nackdel med binära dist. på Laptop som tillexempel Ubuntu är att kärnan är gjord för att passa alla system och därmed försvinner ofta en del av de funktioner laptopen har att erbjuda som man kan lägga till om man istället configurerar och compilerar kärnan själv. Sen är det ju givetvis skönt med gentoos emerge funktion

Vad är det som hindrar dig från att confa och kompilera din egen kernel till Ubuntu?
Gentoo är väl inte så praktiskt till en såpass gammal dator, lär ju ta år att kompilera alla program.

Jag röstar fortfarande på Arch, du kan confa det precis som du vill, inget åker med automatiskt, men man slipper kompilera allt. Ubuntu kan väl vara lite väl krävande på en sån gammal laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
nej jag är inte 9 jag är 17 (fylde den 16:onde maj.)

Läskigt, det gjorde jag med

Permalänk

Ok, installerade det igår. Tog minst en timme. Sen när allt är klart så är skärmen bara randig och man ser inget. Är det unbuntu som inte stödjer min laptops grafikort?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Gentoo är väl inte så praktiskt till en såpass gammal dator, lär ju ta år att kompilera alla program.

Installationen tog 24 timmar på min 553 Mhz AMD Athlon K-7. Vilken stage? 3. Värt det? Nej! Slackware gav mig samma användningsområden på mindre än en timme.. "Men Slackware saknar ju pakethanterare!" Officiellt ja, men sen så kan man ju ladda hem och kompilera en pakethanterare själv!

Jag röstar på Slackware. Seriöst den bästa disten jag någonsin provat, och jag har provat i stort sett alla bland de populäraste.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Ok, men någon som vet varför unbuntu inte funkar på min gamla acer laptop?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2