Permalänk
Medlem

Hjälp! 189GB HDD

Hej!

Jag har ett litet problem, jag köpte en 200gb hårddisk men det står bara att jag har 189! Ska det stå så eller har jag kopplat någoting fel?

Permalänk
Medlem

det ska stå så.. om du högerklickar på disken o väljer egenskaper så ser du att det stämmer

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk

Mjorå de kan nog stämma, man får aldrig ut så mycket som de står.. va bara glad att du inte fick 127gb istället

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.

Permalänk
Medlem

Snask_Ragnar: problemet att folk får 127GB är att de aldrig kan söka fram info om varför det är så..

Sedam så är det helt enkelt så att tillverkarna märker sina diskar genom att räkna på ett sätt, medans den riktiga kapaciteten räknas på ett annat sätt, lite ful taktik iofs.
Har att göra med att dom typ räknar 1MB som 1024kB eller liknande, är inte 100 på det.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Snask_Ragnar: problemet att folk får 127GB är att de aldrig kan söka fram info om varför det är så..

Sedam så är det helt enkelt så att tillverkarna märker sina diskar genom att räkna på ett sätt, medans den riktiga kapaciteten räknas på ett annat sätt, lite ful taktik iofs.
Har att göra med att dom typ räknar 1MB som 1024kB eller liknande, är inte 100 på det.

ja nästan de räknar 1MB som 1000KB istället för 1024KB.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Snask_Ragnar: problemet att folk får 127GB är att de aldrig kan söka fram info om varför det är så..

Sedam så är det helt enkelt så att tillverkarna märker sina diskar genom att räkna på ett sätt, medans den riktiga kapaciteten räknas på ett annat sätt, lite ful taktik iofs.
Har att göra med att dom typ räknar 1MB som 1024kB eller liknande, är inte 100 på det.

Jo, riktigt ful taktik att använda SI-enheterna på rätt sätt... Håller med dig. :rolleyes::p

SI-enheterna är:
G = 10^9
M = 10^6
K = 10^3

De som används i datorsammanhang är:
G = 2^30
M = 2^20
K = 2^10

Förskjutningen ökar för varje "steg". 2^10 är endast 2.4% större än 10^3, 2^20 är 4.9% större än 10^6, 2^30 är 7.4% osv.
Själv är jag lite klyvd av vad jag tycker bör användas, ibland bör det äkta användas, ibland det andra. För att missförstånd inte ska uppstå på samma sätt har nya enheter börjat användas, Gi, Mi, Ki osv vilket kännetecknar de tal som används i datorsammanhang. De har dock inte haft någon genomslagskraft, lite tråkigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst.

Detta står i FAQ.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading