Permalänk

Review: Acer Aspire 1524WLMi

Fick min underbara dator i lördags, och har testat lite saker för er som är intresserade av att köpa en Acer Aspire 1524WLMi.

Till att börja med, kommer lite specifikationer på datorn:
* AMD Athlon 64 processor 3400+@2.2GHz
* 15.4 WXGA Widescreen TFT LCD @MAX:1280x800
* NVIDIA GeForceFX Go 5700, 64MB
* 80GB(76319MB) HDD (IBM Travelstar 80GN @4200RPM)
* DVD-Dual drive (support DVD+-RW)
* 512MB RAM PC2700 (2x Nanya NT256D64SH8BAGM-6K)
* 802.11 b/g wireless LAN
* 10/100/1000 Gigabit Ethernet
* Card Reader (MMC/SD/SM/MS/MS Pro)

* ~2h Battery
* Windows XP Home (Eng/Swe/Fin)

Jag började med att testa 3DMark 2k1 SE och fick ~12000p med orginal drivrutiner.

Jag fick runt 16000p med 640*480.

Testade sedan 3DMark 2k3 och fick 2612p.

Jag återkommer senare med tester med andra drivrutiner...

Sedan körde jag ett test på minne i Everest 2.00.292 Beta och fick följande resultat.

Jag har även testat att bränna 3 st CD-R skivor på 16x hastighet, vilket inte är max. Det fungerade smärtfritt. Ska testa DVD-R till helgen.

Återkommer med mera resulat inom kort. Har ni några frågor så svarar jag gärna om jag kan.

Permalänk
Vila i frid

Mycket bra gjort.
Tycker att fler borde göra som du och göra små Reviews på sina laptops.

Jag har samma dator som dig i pricip, fast 1522wlmi, skillnaden på min är att jag har en 3000+
Får typ samma resultat som dig med, kanske någon hundring mindre på 3dMark.

Permalänk

Har nu testat UT2004 och det flöt på mycket bra i 1280*800

Var bara lite jobbigt att styra, eftersom jag inte orkar koppla in en riktig mus.
Men vann ändå med 10-0 på medel.

Edit: Man kan ju inte lyckas med allt... FarCry fungerade att spela, men vattnet och land hade en konstig blå färg. Med andra ord var det ospelbart. Detta vill jag lova, är ett DRIVRUTINSFEL, och jag kommer därför uppdatera drivrutinerna snarast (kör fortfarande på orginaldrivrutiner till allt). Åkerkommer med resultat så fort jag kan.

Ska nu testa Starwars Republic Commando och The Settlers.

Update: Starwars funkade bra i 1280*800 men testade ändå med bättre inställningar i 800*600 vilket blev ännu bättre.

Settlers fungerade ett tag, med sedan kom det en konstig frysning nån gång ungefär var 5e minut (det här kan vara en bug i spelet eller bero på föråldrade drivrutiner). Det gick annars att köra i 1280*800 och max på alla inställningar utan problem (jag testade att dra ner allt på min och upplösning till 800*600, men det var ändå samma problem som ovan, så det beror nog därför också på drivrutinerna ).

Permalänk
Medlem

Var köper man den billigast just nu?

Permalänk
Inaktiv

Du tar mig pa RAM-bencharna men jag nitade dig pa 3DMark 03 iaf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Du tar mig pa RAM-bencharna men jag nitade dig pa 3DMark 03 iaf...

Inte så konstigt med det kortet du har.
BTW, Ska testa nya drivrutiner imån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke82
Var köper man den billigast just nu?

10.995:- Här >> Dustin Home

Permalänk
Medlem

-Vet ni var man köper mer minne till sin Acer?
-Vad kostar de?
-Är de svåra att byta

har bara 256 i min :S känns som om de knappt räcker till word.

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WilloW
-Vet ni var man köper mer minne till sin Acer?
-Vad kostar de?
-Är de svåra att byta

har bara 256 i min :S känns som om de knappt räcker till word.

Kolla in denna ca. prislista fran Acer... Anvand sedan Acers egna funktion for att hitta en aterforsaljare pa deras webbplats...

http://www.acercomputer.se/acereuro/wr-resource/2770365264/up...

Har du manualen kvar for din laptop sa ska det sta dar, annars brukar det vara en lucka man skruvar bort pa undersidan, eller i varsta fall maste man lyfta tangentbordet...

Permalänk
Medlem

Vad får du i super pi på en miljon beräkningar?

Permalänk
Medlem

Värd att köpa, eller rekommenderar du någon annan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz
Vad får du i super pi på en miljon beräkningar?

1M= 42 sekunder.
Vad får du?
Tänk på att programmet och operativsystemet inte är optimerat för 64-bitars CPU. Vi får se om det blir någon skillnad när nya XP kommer i April.

ades: Det är ju ingen spelmaskin, men som bärbar fungerar den helt perfekt till nästan allt (som man använder datorer till). Jag tycker att den är värd varje öre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
1M= 43sekunder.
Vad får du?
Tänk på att programmet och operativsystemet inte är optimerat för 64-bitars CPU. Vi får se om det blir någon skillnad när nya XP kommer i April.

ades: Det är ju ingen spelmaskin, men som bärbar fungerar den helt perfekt till nästan allt (som man använder datorer till). Jag tycker att den är värd varje öre.

48sec får jag med min 4502wlmi.
10847 poäng i 3dmark 01 SE. Alla drivers är samtliga standard som följde med. Någon som har nån annan drivrutin att rekommendera till grafikkortet? (ati mobility radeon 9700 64mb)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Har nu testat UT2004 och det flöt på mycket bra i 1280*800
http://img221.exs.cx/img221/6658/ut20046sd.th.jpg

Var bara lite jobbigt att styra, eftersom jag inte orkar koppla in en riktig mus.
Men vann ändå med 10-0 på medel.

Edit: Man kan ju inte lyckas med allt... FarCry fungerade att spela, men vattnet och land hade en konstig blå färg. Med andra ord var det ospelbart. Detta vill jag lova, är ett DRIVRUTINSFEL, och jag kommer därför uppdatera drivrutinerna snarast (kör fortfarande på orginaldrivrutiner till allt). Åkerkommer med resultat så fort jag kan.

Ska nu testa Starwars Republic Commando och The Settlers.

Update: Starwars funkade bra i 1280*800 men testade ändå med bättre inställningar i 800*600 vilket blev ännu bättre.
http://img189.exs.cx/img189/8716/sw17co.th.jpg http://img189.exs.cx/img189/3568/sw27nx.th.jpg

Settlers fungerade ett tag, med sedan kom det en konstig frysning nån gång ungefär var 5e minut (det här kan vara en bug i spelet eller bero på föråldrade drivrutiner). Det gick annars att köra i 1280*800 och max på alla inställningar utan problem (jag testade att dra ner allt på min och upplösning till 800*600, men det var ändå samma problem som ovan, så det beror nog därför också på drivrutinerna ).

Tipsa om du hittar någon bra drivrutin.
Jag får nå skumma "hack" ibland när jag lirar. Det lixom blinkar till i skärmen, sen känns det som att det går i slowmotion några sec, sen flyter det på lika bra som vanligt igen.

Spelade för övrigt joint operations hela helgen. 1024*768, allt på medium. Fungerade kalas bra(förutom för de "slowmo" hacken som kommer), skulle utan problem gå att höja inställningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Tipsa om du hittar någon bra drivrutin.
Jag får nå skumma "hack" ibland när jag lirar. Det lixom blinkar till i skärmen, sen känns det som att det går i slowmotion några sec, sen flyter det på lika bra som vanligt igen.

Spelade för övrigt joint operations hela helgen. 1024*768, allt på medium. Fungerade kalas bra(förutom för de "slowmo" hacken som kommer), skulle utan problem gå att höja inställningarna.

Detta kan bero på att den sänker hastigheten på cpu'n till 800MHz och ibland höjer till 2.2GHz. Tror att "slowmo hacken" kan bero på detta, men jag är inte helt 100% säker.

Jag har installerat om windows XP med nyaste drivarna från www.guru3d.com (XG-7184).
Ska nu testa om jag får samma problem med Settlers som innan.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Detta kan bero på att den sänker hastigheten på cpu'n till 800MHz och ibland höjer till 2.2GHz. Tror att "slowmo hacken" kan bero på detta, men jag är inte helt 100% säker.

Jag har installerat om windows XP med nyaste drivarna från www.guru3d.com (XG-7184).
Ska nu testa om jag får samma problem med Settlers som innan.

Kan vara så, men borde den inte hålla sig på 2.2ghz hela tiden medans man spelar?
Ska kika lite sen om det går att stänga av den funktionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Kan vara så, men borde den inte hålla sig på 2.2ghz hela tiden medans man spelar?
Ska kika lite sen om det går att stänga av den funktionen.

hehe... Dumma mig... Det är bara att gå till "Control Panel" och "Power Options" och ställa in "Home/Office Desk", för att få den att gå på max hela tiden.

Tyvärr hjälpte det inte för The Settlers 5, men datorn fungerar ju perfekt för UT2004. Detta är riktigt konstigt, eftersom det BÖR kräva mer än ett strategispel som The Settlers?!

Några idéer någon?

Permalänk
Medlem

Ni som har en 1524WLMi eller 1522LMi vad har ni för batteritid när ni kollar på film från DVD?

Permalänk
Medlem

hur låter eran fläkt idle i windows?? känns som min aldrig stänger av sig helt utan låter som en stationär burk!!?? Blev ruskigt besviken på detta och funderar starkt på att sätta ut den på blocket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfpakk
hur låter eran fläkt idle i windows?? känns som min aldrig stänger av sig helt utan låter som en stationär burk!!?? Blev ruskigt besviken på detta och funderar starkt på att sätta ut den på blocket...

Hör av dig om du vill sälja.

Permalänk

Fläkten låter bara när man kör cpu-krävande applikationer.

Batteritiden varierar mellan 2-3h för mig