Permalänk
Medlem
Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem

hahah BUSTED !!! nu åker dom dit istället

taget ur sidan

Antipiratbyråns övervakning olaglig
Stockholm.

Antipiratbyråns jakt på fildelare och hantering av IP-nummer och personnummer bryter mot personuppgiftslagen. Det fastslår Datainspektionen efter att ha synat verksamheten.
Antipiratbyrån, som företräder företag inom film- och dataspelsbranschen använde sig av speciella programvaror för att jaga fildelare på nätet och sparade uppgifter om IP-nummer, som den sedan skickade vidare för polisanmälan eller begäran om åtgärder från internetoperatörerna.
Datainspektionen anser att IP-nummer är en personuppgift och det är förbjudet för andra än myndigheter att registrera brottsuppgifter.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Man kunde nästan gissa det att APB gjorde lite olagligt. Bra att Datainspektionen tog tag i det. Nån måtta får det vara.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Kanske dax att någon tittar igenom APB's datorer.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Detta återger mig något av förtroendet för rättsstaten: Stor-företag ska inte kunna göra hur de vill. Hur det nu ska gå till att bygga ett hållbart mål mot misstänkta fildelare ska bli intressant att se.
Snacka om att fastna med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

kan inte apb åka det mer!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Inte för att det är moraliskt försvarbart att ladda ner musik eller film men det var rätt åt Apb

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

vem är Thomas Pontén ?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
vem är Thomas Pontén ?

Kanske ett familjeföretag

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Detta återger mig något av förtroendet för rättsstaten: Stor-företag ska inte kunna göra hur de vill. Hur det nu ska gå till att bygga ett hållbart mål mot misstänkta fildelare ska bli intressant att se.
Snacka om att fastna med skägget i brevlådan.

De ansöker väl om undantag, får det och fortsätter som vanligt...

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Citat från AB:
Thomas Pontén påpekar också också att Antipiratbyrån inte lagrat några personnummer i dataregister.
- Det enda vi har är ett IP-nummer, som man inte kan koppla till någon person

Om man inte kan koppla det till en person, hur ska man då kunna gå vidare med en polisanmälan ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Citat från AB:
Thomas Pontén påpekar också också att Antipiratbyrån inte lagrat några personnummer i dataregister.
- Det enda vi har är ett IP-nummer, som man inte kan koppla till någon person

Om man inte kan koppla det till en person, hur ska man då kunna gå vidare med en polisanmälan ?

Den var bra. Hur ska dom bära sig åt då.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
vem är Thomas Pontén ?

Henrik Pontèn har säkert döpt om sig, eftersom att han är Sveriges mest hatade man.

Permalänk
Medlem

Jaha. Det var ju hälsosamt. Vi ignorerar det faktum att praktiskt taget varenda webbsida där ute sparar vilka IP-nummer som besökt deras sajt. Vi tar och struntar i att du inte får blockera IP-nummer på forum. Sen tar vi och totalt skiter i alla nätverksväxlar därute som ser till att Internet fungerar.

Jag menar usch. Vem vill att obskyra ställen loggar ditt IP-nummer till abuse-ärenden eller besökarstatistik. Pah, bah, fi!

Det här är sannerligen en viljans triumf!

Permalänk
Medlem

Om Antipiratbyrån överklagar och får igenom förslaget, och fler länder hakar på.
och musik/filmpriserna ligga kvar.
Så kommer tillslut nåt ryskt geni komma på någon krypterad proxy etc.. så man blir anonym.
Och då kommer ju inte enbart pirater använda detta, utan massa skummt folk.
Så kanske bättre o titta mellan fingrarna i vissa fall?
Innan DivX så tog det lång tid att föra över filmer, nu är det istället proxys som är sega.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jaha. Det var ju hälsosamt. Vi ignorerar det faktum att praktiskt taget varenda webbsida där ute sparar vilka IP-nummer som besökt deras sajt. Vi tar och struntar i att du inte får blockera IP-nummer på forum. Sen tar vi och totalt skiter i alla nätverksväxlar därute som ser till att Internet fungerar.

Jag menar usch. Vem vill att obskyra ställen loggar ditt IP-nummer till abuse-ärenden eller besökarstatistik. Pah, bah, fi!

Det här är sannerligen en viljans triumf!

Det ligger nått i det du säger men det är ändå skillnad på att aktivt samla in informationen än att logga anser jag.

Permalänk
Medlem

Tycker antipiratbyrån är amatörmässiga så det skriker om det. Om nu pontén tidigare misstänkt att det var emot PUL att samla in ip-adresser, vilket han borde ha gjort då han är jurist, varför inte ansöka tidigare då? Jävla amatörer, gå och lägg er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Om Antipiratbyrån överklagar och får igenom förslaget, och fler länder hakar på.
och musik/filmpriserna ligga kvar.
Så kommer tillslut nåt ryskt geni komma på någon krypterad proxy etc.. så man blir anonym.
Och då kommer ju inte enbart pirater använda detta, utan massa skummt folk.
Så kanske bättre o titta mellan fingrarna i vissa fall?
Innan DivX så tog det lång tid att föra över filmer, nu är det istället proxys som är sega.

http://www.i2p.net/
http://tor.eff.org/

finns så gott som redan

och thomas pontén gjorde ett snabbt namnbyta i aftonbladets artikel, så nu heter han henrik igen ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Tycker det kommer mer och mer kritik emot apb:s metoder.. men vad faan händer?! inte ett jävla piss. Dom bara fortsätter å fortsätter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
hurra, en stor seger för internet användarna! apb är helt körda i detta läge!

Heh, jo jag tycker nästan lite synd om dom. Dom är säkert rosiga om kinderna hela bunten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Tycker antipiratbyrån är amatörmässiga så det skriker om det. Om nu pontén tidigare misstänkt att det var emot PUL att samla in ip-adresser, vilket han borde ha gjort då han är jurist, varför inte ansöka tidigare då? Jävla amatörer, gå och lägg er.

? Har du missförstått något?

APB jobbar för storföretagen, dom har ett enda uppdrag, ändra attityden för fildelning i sverige!

Varför skulle de ha ansökt om detta tidigare, det händer ju inget. Dom får en smäll på fingrarna och behöver inte sluta registrera IP adresser förrän i december nångång om dom bestrider anmälningarna. Dessutom lär dom ju med största sannolikhet få tillstånd att bedriva detta ändå.

Fult men smart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
Tycker det kommer mer och mer kritik emot apb:s metoder.. men vad faan händer?! inte ett jävla piss. Dom bara fortsätter å fortsätter...

någon som är förvånad?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
någon som är förvånad?

njaa.. inte direkt. Men man blir ju lite sur om inte annat.

Permalänk
Medlem

Verkar som ni tror att APB fått smäll på fingrarna och piraterna vunnit...

Det kan ni glömma. Direkt.

APB kommer inte att åtalas eller annat. APB kan fortsätta med sin verksamhet tills beslutet vunnit laga kraft (läs hela artikeln i Aftonbladet). APB söker om dispans redan nu och när (inte om, det kommer att beviljas) dispansen erhållits har domen ingen betydelse.

"Tills dess kan Antipiratbyrån köra vidare som förut - i alla fall i ett par-tre veckor.
Fredagens beslut har nämligen inte vunnit laga kraft. Det sker inom cirka tre veckor, såvida de
inte överklagar. Då vinner det inte laga kraft förrän överklagandet är behandlat"

APB har inte ens fått grus under däcken.

Men visst, en liten knäpp på näsan har de fått.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jaha. Det var ju hälsosamt. Vi ignorerar det faktum att praktiskt taget varenda webbsida där ute sparar vilka IP-nummer som besökt deras sajt. Vi tar och struntar i att du inte får blockera IP-nummer på forum. Sen tar vi och totalt skiter i alla nätverksväxlar därute som ser till att Internet fungerar.

Jag menar usch. Vem vill att obskyra ställen loggar ditt IP-nummer till abuse-ärenden eller besökarstatistik. Pah, bah, fi!

Det här är sannerligen en viljans triumf!

Hade du läst vad datainspektionen sade i sin rapport hade du inte behövt komma med ett så korkat uttalande...

Jag blir så fruktansvärt trött på folk som ska analysera situationen och säga sin åsikt, men som inte ens kan ta sig tid att läsa en halv sida om ämnet han ska analysera...

"Datainspektionen konstaterar dock att IP-nummer är en personuppgift när någon, till exempel en Internetleverantör, kan koppla uppgiften till en person. Detta betyder att personuppgiftslagen måste följas.

Enligt personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att registrera brottsuppgifter. "

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Det ligger nått i det du säger men det är ändå skillnad på att aktivt samla in informationen än att logga anser jag.

Och att koppla ihop ip-nummer med brottsuppgifter, vilket är det datainspektionen gick på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hade du läst vad datainspektionen sade i sin rapport hade du inte behövt komma med ett så korkat uttalande...

Jag blir så fruktansvärt trött på folk som ska analysera situationen och säga sin åsikt, men som inte ens kan ta sig tid att läsa en halv sida om ämnet han ska analysera...

"Datainspektionen konstaterar dock att IP-nummer är en personuppgift när någon, till exempel en Internetleverantör, kan koppla uppgiften till en person. Detta betyder att personuppgiftslagen måste följas.

Enligt personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att registrera brottsuppgifter. "

Mjo, nu är du för det första otrevlig. Det är osnällt.

För det andra var det mer en attack mot PUL än mot DI:s dom då det inte var DI:s idé att IP-adresser ska vara personuppgifter. Jag läste mitt inlägg igen, men tycker fortfarande att det framgår av sammanhanget. Men då skrev jag det så det är kanske inte är så snablarns konstigt.

För det tredje är mina exempel ganska knäppa. Man får behandla personuppgifter om det är av rent privat natur. Hur det är att blockera IP-adresser på forum likt detta är däremot en svårare fråga. Det är uppenbarligen inte rent privat. Sen struntar vi alla i det jag skrev om nätverksväxlarna.

Jag ber om ursäkt för de knäppa exemplen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Mjo, nu är du för det första otrevlig. Det är osnällt.

För det andra var det mer en attack mot PUL än mot DI:s dom då det inte var DI:s idé att IP-adresser ska vara personuppgifter. Jag läste mitt inlägg igen, men tycker fortfarande att det framgår av sammanhanget. Men då skrev jag det så det är kanske inte är så snablarns konstigt.

För det tredje är mina exempel ganska knäppa. Man får behandla personuppgifter om det är av rent privat natur. Hur det är att blockera IP-adresser på forum likt detta är däremot en svårare fråga. Det är uppenbarligen inte rent privat. Sen struntar vi alla i det jag skrev om nätverksväxlarna.

Jag ber om ursäkt för de knäppa exemplen.

Japp, jag var otrevlig, men jag är så fruktansvärt trött på att folk inte ens kan läsa det dom kommenterar...

Och att IP-addresser är personuppgifter tycker ju även APB, hur kan dom annars använda dom till något?

PUL har aldrig tolkats på det viset du anklagar den för, och om du inte kritiserar DI:s slutsats så undrar jag vad det har med saken att göra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
? Har du missförstått något?

APB jobbar för storföretagen, dom har ett enda uppdrag, ändra attityden för fildelning i sverige!

Varför skulle de ha ansökt om detta tidigare, det händer ju inget. Dom får en smäll på fingrarna och behöver inte sluta registrera IP adresser förrän i december nångång om dom bestrider anmälningarna. Dessutom lär dom ju med största sannolikhet få tillstånd att bedriva detta ändå.

Fult men smart.

Ehh låter snarare som om du missat nåt. Det har ju tydligen varit olagligt hela tiden för dem att samla in ip-adresser. Varför inte ansöka tillstånd om det från början om dom vill anses som en seriös organisation? Det vittnar ju på vilka kunskaper de har. Dom vill ju att folk ska ändra sina attityder ja, men varför lyssna på en organisation som själv bryter mot lagen? Som sagt, vissa inom piratbyrån kallar sig så fint för jurister. De borde vetat detta från början, då tydligen många fildelare tyckte att det var brott mot PUL och hade rätt.

Permalänk
Medlem

äre bara jag som är besviken? visst säger de att om de fortsätter så komemr de få böter. MEN borde de inte ha böter för de 6 månader de redan brutit mot lagen? varför ska de slippa straff för något de redan gjort. hade jag som privatperson gjort samma sak hade jag säkerligen åkt dit på det direkt och fått pejja skitmycket. sen tar det 3-4 veckor innan beslutet vinner laga kraft eller vad man säger, så de kan fula sig i 3-4 veckor till. OCH överklagar de så kan de bryta mot beslutet tills överklagan behandlats, vilket med DI´s fart lär ta en 2-3 månader till. bra beslut som DI tog, men det var fan så svagt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Verkar som ni tror att APB fått smäll på fingrarna och piraterna vunnit...

Det kan ni glömma. Direkt.

APB kommer inte att åtalas eller annat. APB kan fortsätta med sin verksamhet tills beslutet vunnit laga kraft (läs hela artikeln i Aftonbladet). APB söker om dispans redan nu och när (inte om, det kommer att beviljas) dispansen erhållits har domen ingen betydelse.

"Tills dess kan Antipiratbyrån köra vidare som förut - i alla fall i ett par-tre veckor.
Fredagens beslut har nämligen inte vunnit laga kraft. Det sker inom cirka tre veckor, såvida de
inte överklagar. Då vinner det inte laga kraft förrän överklagandet är behandlat"

APB har inte ens fått grus under däcken.

Men visst, en liten knäpp på näsan har de fått.

tror inte dom får igenom ett överklagande så lätt. det skulle iså fall öppna dörren för i stort sett vem som helst att ansöka om dispans för att få tillgång till uppgifter skyddat av PUL. och vart slutar det då? får en så vill fler ha tillgång till dom uppgifterna och i så faller hela syftet med PUL. vilket i sin tur skulle ge fritt fram för många olika typer av kriminalitet där personuppgifter kan förfalskas för egenvinning. ett sånt stort beslut antar jag att EU ska ha ett finger med i också. en dispans för APB skulle i så fall kunna halas och dras i EU-domstol ett antal år framöver. klart är att sista ordet inte är sagt varken från APB:s sida eller "piraternas" men kampen kommer gå vidare för att skydda den vanliga människans integritet,även på nätet!