Köpa TFT: Vilken, vartifrån, varför?

Permalänk
Medlem

Köpa TFT: Vilken, vartifrån, varför?

Funderar nu på att ta och köpa en ordentlig TFT-skärm, men är lite osäker på vilken jag ska ta. Den jag fastnat för mest hittills är Huyndai L90D+, vilken verkar vettigt för spelande etc. Dock är jag lite orolig för Huyndais pixel-garanti, vilken verkar minst sagt värdelös.
Iallafall, jag ska främst ha en skärm för spelande, samt viss bildredigering (film-tittande sköts via tv´n), men som sagt, framförallt ska jag spela med den. Maxtak är 5.000:-, borde väl täcka dom flesta skärmar i dagens läge.

Dessutom, om jag nu tar en L90D+, vart är då bästa stället att beställa ifrån? Funderade på att helt enkelt traska ner till närmaste datoraffärerna här i stan (borde ju vara enklast med retur), men hos ena affären (Alina) tar dom inte ens tillbaka använda produkter, och hos en annan var den 500:- dyrare. Så finns det någon onlinebutik som inte har nått emot att ta tillbaka en skärm endast för att jag inte trivs med den eller tycker att det är för många döda pixlar? (Försökte med Alinas webbutik men där sa dom att dom inte tog tillbaka dom, trots ångerrätten).

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit Viewsonic VP191S/B mycket bra allaroundskärm kostar rätt precis 5000kr också mycket bra betyg och allt

Läs mer på: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45830...

Permalänk
Medlem

Jag funderar mellan en ViewSonic VP191B ( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVP191B ) och en Samsung 913B ( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM913BSI ).

Som jag förstått det lite kortfattat så är bildkvaliteten och färgåtergivningen bättre på ViewSonic vilket också gör den till en dyrare skärm. Detta är väl pga att den använder sig av en "nyare teknik"?

Är också ute efter lite tips om vilket skärm man ska slå till på. Har redan läst ett par guider och recensioner men oftast är det ganska luddigt eller snarare väldigt detaljerat skrivet vilket gör det är svårt att sortera ut det mest viktiga.

Själv ska jag också främst ha skärmen till spel och en del surfande.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

fuinderar på att köpa den själv om nån vecka

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Varför köpa den om jag får fråga?

Dyr och bara 16.2 miljoner färger.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

finns det 8ms'are med 16.7 då?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Xerox XA7 - 19", 8ms

jag har två

Permalänk

seda: Tror inte det finns men a andra sidan ar "8ms-skarmarna" for det mesta langsammare an t.ex. viewsonic VP191 (som har 16.7M farger) eftersom det mesta som visas pa skarmen inte ar direkta overgangar mellan vitt och svart. Medan viewsonics skarm ligger under 15 ms i hela graskalan sa ligger de flesta (alla?) TN-skarmar som t.ex. samsungs 913N/B for det mesta uppemot 25ms (40 Hz). Orkar inte forklara mer an sa men tomshardware och behardware.com forklarar ganska bra

Permalänk
Medlem

finns itbutikken som säljer sony och samsungskärmar med 14 dagars pixelgaranti allså att du får en skärm som är hel.

Annars har Samsung P serie 0 döda pixlars garanti och LG:s P Q och U serier.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jo men sen blir ju viewsonics skärm jävlit dyr :/ skulle lätt tagit den om pengarna skulle tillåtit men tror jag sattsar på L1740P då den är bättre o billiagre

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Mkt mkt intressant.. Då tycker jag att vi gemensamt kan komma överens om att valet står mellan Samsung 913B och ViewSonic VP191B.

Dock dök det upp funderingar kring denna skärm http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX924
(ViewSonic VX924). Verkar kanske hetast av dem alla?

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Mkt mkt intressant.. Då tycker jag att vi gemensamt kan komma överens om att valet står mellan Samsung 913B och ViewSonic VP191B.

Dock dök det upp funderingar kring denna skärm http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX924
(ViewSonic VX924). Verkar kanske hetast av dem alla?

Den verkar mycket intressant dock var priset inte det bästa

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Varför köpa den om jag får fråga?

Dyr och bara 16.2 miljoner färger.

Som att någon skulle se skillnad på 16.2 miljoner färger och en google plex färger!!!

Permalänk
Medlem

ska du smälla 5000:- varför inte överväga denna? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XERXA719I bara för att halva SweC inte har den betyder inte att den är dålig, kolla dens specifikationer. Underbar skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
ska du smälla 5000:- varför inte överväga denna? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX924 bara för att halva SweC inte har den betyder inte att den är dålig, kolla dens specifikationer. Underbar skärm.

140 graders betrakningsvinkel är väl inte det bästa... =/

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Typiskt, klistrade in fel länk... Nej det är 170 grader, titta igen. Skärmen Spax0 länkade till är bara 140 dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Typiskt, klistrade in fel länk... Nej det är 170 grader, titta igen. Skärmen Spax0 länkade till är bara 140 dock.

Det har du rätt i.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Viewsonic VP191 föll tyvärr ut lite efter denna tråd: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47295...
Inte för att jag spelar något CS, däremot blir det väldigt mycket UT och skärmen ska användas främst för spelande. VP191 verkar vara en bra allround-skärm, men lite sämre på just spel..

Xerox-skärmen verkar även den intressant, får ta och kolla upp den lite närmare, dock är det nästan lite för stora ramar runt om då jag eventuellt funderar på att köra dual-screen.

Nu står det alltså mellan:
Huyndai L90D+
ViewSonic VP191
Samsung 913B
Xerox XA7-19i
ViewSonic VX924 4ms..

Gah, ni har inte gjort det lättare direkt (Uppskattar dock alla svar, fortsätt gärna posta länkar och framförallt egna åsikter om skärmarna)

EDIT: Ang. ViewSonic VX924 4ms förresten: "On the other hand, the video experience was fairly mediocre. A lot of noise was visible in scenes where there was smoke or certain color gradients, like a sunset for example. It was unpleasant to watch, and the performance here was clearly not as good as the ViewSonic VP191b/s. "
http://graphics.tomshardware.com/display/20050602/index.html

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Tycker du gör fel som räknar bort VP191, tror du verkligen att de andra skärmarna är 100% fria från ghostning? Med TFT skärmar kommer du ALLTID att ha en viss ghostingeffekt, sen är det sant att det på 8ms skärmar är minimalt och något som man efter ett tag inte tänker på / märker eftersom det är så minimalt lite.

Fast såklart, gillar du den inte ska du inte ta den.

PS. Att räkna bort den pga. vad en användare säger är nog inte så rationellt heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Tycker du gör fel som räknar bort VP191, tror du verkligen att de andra skärmarna är 100% fria från ghostning? Med TFT skärmar kommer du ALLTID att ha en viss ghostingeffekt, sen är det sant att det på 8ms skärmar är minimalt och något som man efter ett tag inte tänker på / märker eftersom det är så minimalt lite.

Fast såklart, gillar du den inte ska du inte ta den.

PS. Att räkna bort den pga. vad en användare säger är nog inte så rationellt heller

Nej nej, du missförstår, VP191 är långt ifrån borträknad, den föll bara ner lite efter vad jag läste om den, verkar vara en väldigt bra allroundskärm, så den är definitivt fortfarande med i racet, och efter att jag läste testet med 4ms-skärmen ViewSonic VX924 så har den snarare stigit igen
Och att TFT-skärmar är fria från ghosting är jag väl medveten om att det bara är en dröm, däremot så vill jag göra allt jag kan för att hitta en skärm med så lite som möjligt, får helt enkelt acceptera att det kan bli lite

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Google plex färger, kan du förklara det lite mer?

Sen får du gärna ge mig en anledning att köpa den skärmen då den är förhållandevis dyr i jämförelse med t.ex. 913B.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Google plex är en siffra

Miljon = en etta följt av 6 nollor
Google = en etta följt av 100 nollor
Google plex = en etta följt av en Google nollor

om man skulle skriva ner Google plex siffran på ett papper med alla nollor så skulle pappret inte rymmas i vårt universum

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart valt en viewsonic vp191 då den är mycket mer stabil ä alla dem TN skärmarna du rabblade upp. Den klarar desutom av ghosting mycke stabilare än vad vx924 gör. vx924 har många brister och är inget att rekomendera.

Kolla lite på tester om vp191 så kommer du inte ha fler alternativ sen.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket bättre den är än 913B? Den är självklart inte sämre på något vis men.. Är det värt dom tusingarna extra kan man fråga sig själv.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

hmm det beror ju på om man har mycke eller lite pengar då....hur mycke e man villig att lägga ut på sin skärm ..