Permalänk
Medlem

Ska investera i en ny dator

När jag köper dator ser jag det som en investering; har man råd att köpa en dyrare dator så kan man ha den ett par år istället för att skaffa nya stup i kvarten.
Nu har min gamla dator några år på nacken, och i lagom tid har jag fått ett erbjudande från jobbet om att "hyra" en ny dator i 3 år, för att sedan kunna köpa loss den billigt efter de 3 åren. Såhär ser det paketet ut:
_____________________________________________________
Processor: Intel Pentium P4 630
3,4 GHz HT, 2 MB, 775

Moderkort: Grönt moderkort med INTEL i915PP

RAM-minne: 1536 MB DDR RAM 400 MHz (2x 256, 2x 512)

Hårddisk: 500 GB SATA (7200 rpm)

Grafikkort: 256 MB ATI Radeon X850XT, DVI, ViVo, TV-ut, PCIe x16

Ljudkort: Audigy 2 ZS Platinum inkl. frontmodel och fjärr

+ en massa krimskrams såsom brännare, mus+tangentbord, WLAN osv. osv.
_____________________________________________________

Detta skulle kosta mig ~700kr i månaden x36, dvs. 23'200kr + 2'000kr = 25'200kr

Eftersom jag inte kan så mycket mer än rent grundläggande saker om de olika komponenterna så uppskattas kommentarer. Om det är prisvärt är väl den största frågan.
Det bör tilläggas att jag spelar en del spel, såsom Battlefield 2, World of Warcraft och Guild Wars. Att datorn räcker till just nu för de spelen tar jag för givet, men som sagt, det är en dator jag tänker behålla ett par år.

Permalänk
Medlem

Spelar du, som du gör, ska du satsa på AMD.

DFI Lanparty SLI-DR och Amd Athlo64 X2 4400+

Där har du grejer!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Jo, jag har luskat lite på forumet och de flesta verkar tycka AMD är bättre. Problemet ligger väl i att jag inte får datorn på avbetalning om jag ska ändra i paktetet, och antagligen blir allting dyrare. Är processorn så dålig? =/

Permalänk
Medlem

Re: Ska investera i en ny dator

Om du ska ha en speldator är en Intel processor i dagsläget både dyrt och långsamt i jämförelse med AMD. Du kan köpa en riktigt värsting speldator idag för ca 12.000:-. Jämför det med att punga ut med 700:- i månaden i 36 månader...
Du kommer inte vilja att köpa loss datorn efter tre år - den datorn är för gammal och uråldrig vid det laget. Problemet med HemPC verkar vara att folk köper dyrare datorer än de behöver och utnyttjar inte alla funktioner eller prestandan i datorn.
Även om du idag köper en dator som kostar hälften så kan jag lova dig att den håller i alla fall i två år för de senaste spelen. Kanske kan du någon gång behöva byta grafikkort i den efter 2-3 år för att spela något av de senaste spelen, men det bör vara allt och summa summarum blir det betydligt mycket billigare.

Så prisvärt? Nej, det skulle jag inte säga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudy_
När jag köper dator ser jag det som en investering; har man råd att köpa en dyrare dator så kan man ha den ett par år istället för att skaffa nya stup i kvarten.
Nu har min gamla dator några år på nacken, och i lagom tid har jag fått ett erbjudande från jobbet om att "hyra" en ny dator i 3 år, för att sedan kunna köpa loss den billigt efter de 3 åren. Såhär ser det paketet ut:
_____________________________________________________
Processor: Intel Pentium P4 630
3,4 GHz HT, 2 MB, 775

Moderkort: Grönt moderkort med INTEL i915PP

RAM-minne: 1536 MB DDR RAM 400 MHz (2x 256, 2x 512)

Hårddisk: 500 GB SATA (7200 rpm)

Grafikkort: 256 MB ATI Radeon X850XT, DVI, ViVo, TV-ut, PCIe x16

Ljudkort: Audigy 2 ZS Platinum inkl. frontmodel och fjärr

+ en massa krimskrams såsom brännare, mus+tangentbord, WLAN osv. osv.
_____________________________________________________

Detta skulle kosta mig ~700kr i månaden x36, dvs. 23'200kr + 2'000kr = 25'200kr

Eftersom jag inte kan så mycket mer än rent grundläggande saker om de olika komponenterna så uppskattas kommentarer. Om det är prisvärt är väl den största frågan.
Det bör tilläggas att jag spelar en del spel, såsom Battlefield 2, World of Warcraft och Guild Wars. Att datorn räcker till just nu för de spelen tar jag för givet, men som sagt, det är en dator jag tänker behålla ett par år.

Permalänk
Avstängd

satte ihop något lite snabbt bara men jag skulle nog satsa på: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=139833 istället. säkert något som fattas

EDIT: kom på det, HDD

Permalänk

Cooler Master Cavalier 3 Chassi Silver, Aluminium (Inget nätagg) 795:-

Tagan Nätaggregat ATX 480W 2force TG480-U22, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin 995:-

MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16 999:-

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt 5750:-

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz 5995:-

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched ValueRAM 1024MB 2549:-

Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM NCQ 1650:-

Creative SB Audigy 2 ZS med Hitman Contracts + Thief 3 850:-

Sony DVD-brännare DWD23AB2 Bulk Svart IDE DVD+R/+RW och DVD-R/-RW (Dual Layer) 495:-

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern 149:-

Logitech Cordless Desktop MX3100, tangentbord/mus, USB, PS/2 1095:-

------------------------------------------------------------------------------------------------
PRIS: 21322:- (komplett.se)

Visa signatur

AMD 64 X2 4800+ | Asus AN8-SLI Deluxe | ATI X1900XT | Corsair TWINX 2Gb

Permalänk

Tycker du kan ta ett billigare ljudkort och ram minne, där kan du tjäna in 4000kr.
Sedan räcker det med en Venice eller San Diego CPU om du skall spela, framförallt Venice är tydligen väldigt klockvänliga med uppemot 500mhz extra helt gratis.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.